A beszélgetés alaphangját Pleschinger Gyula, az MKT elnöke adta meg. A jegybank monetáris tanácsának tagja bevezetőjében hangsúlyozta: az előző időszaknál lényegesen több forrás érkezhet majd Magyarországra, de bőven lesz helye ezeknek a pénzeknek. A közgazdász szerint komoly változást és kihívást jelent majd a digitalizáció valamint a fenntarthatóság és a körforgásos gazdaság kérdése, s a források felhasználását ezek figyelembevételével kell megtervezni.
Uniós források magyar és uniós szemmel nézve
Banai Péter Benő, a Pénzügyminisztérium államháztartásért felelős államtitkára előadásában elmondta, hogy ebben a költségvetési időszakban 49 milliárd eurónyi forrás áll majd rendelkezésre. Ebből 18,1 millárd eurót tesznek majd ki a Next Generation EU keretén belül elérhető pénzek. A közgazdász szerint ezeknek minden bizonnyal szerepe lesz a növekedésben, ugyanakkor ennek mértéke leginkább a források elköltésének minőségétől és szerkezetétől függ. Ennek fényében Banai cáfolta azt az elterjedt narratívát, hogy egyes országok felzárkózása csakis az uniós forrásoknak lenne köszönhető. Az államtitkár szerint
„alapvetően a gazdaságpolitika minősége az, ami tartósan meghatározza, hogy van-e felzárkózás vagy sem”.
.Zárásképpen pedig azt emelte ki, hogy az egyes országok gazdasági felzárkózásával az EU is nyer, hiszen az átlagan felüli növekedés a befizetéseket is átlagon felül növeli majd. Az előrejelzések szerint Magyarország befizetései így az előző időszakhoz képest 53 százalékkal növekedhetnek majd.
Önmagában az uniós pénz azért sem garantál felzárkózást, mert a Makronóm által áttekintett nemzetközi elemzések szerint a hazánkba érkező uniós pénz nagy része visszaáramlik a nyugati gazdaságokba. Másrészt, sok esetben csupán átmeneti keresletélénkülést okoz, nem pedig a kapacitások tartós, fenntartható és termelékenységet javító bővítését. Ezért ha a szakpolitika nem irányítja a forrásokat a megfelelő helyre, akkor uniós forrásokból nem történik érdemi felzárkózás.
nemzetközi elemzések szerint a hazánkba érkező uniós pénz nagy része visszaáramlik a nyugati gazdaságokba. Másrészt, sok esetben csupán átmeneti keresletélénkülést okoz, nem pedig a kapacitások tartós, fenntartható és termelékenységet javító bővítését. Ezért ha a szakpolitika nem irányítja a forrásokat a megfelelő helyre, akkor uniós forrásokból nem történik érdemi felzárkózás.Az EU-s forrásokat azonban érdemes az unió szemszögéből is megvizsgálni, így a következő előadást Rózsa Judit, az Európai Bizottság strukturális reformokért felelős főigazgatóságának igazgatója tartotta. Megfogalmazása szerint „fel kell ismernünk azt, hogy a jelenlegi gazdasági és társadalmi modell bizonyos fenntarthatósági korlátokkal áll szemben”. Rózsa szerint
a vírusválság kezelésében a kritikák ellenére „a lehetőségei szerinti maximumot megtette a Bizottság”.
.Emellett kiemelte, hogy az EB a válságot egyben lehetőségnek is tekinti a helyreállításra és a megújításra. Az új költségvetés egyik leghangsúlyosabb elemének a Next Generation EU alap Helyreállítási és Ellenállóképességi Eszközt nevezte. Ennek fontos újítása, hogy nem költség-, hanem eredményalapú, azaz a tagállamoknak előre meg kell határozni bizonyos mérföldköveket és elérendő eredményeket.