A forint leértékelődése miatt neki nem lesz több kiadása euróban. Ez kedvező helyzet, Magyarország még mindig célpiaca a külföldi befektetéseknek. De ez nagyban a szakemberutánpótlás függvénye is.
Magyarországon 140 százalékkal emelkedtek, miközben világszerte 42 százalékot zuhantak a közvetlen külföldi befektetések 2020-ban az ENSZ szerint. A világ közel kétszáz országa közül csak Belgium, Luxembourg, Svédország és Dánia előzi meg Magyarországot. Régiónkban érdekes, hogy szomszédainknál is elapadtak a külföldi beruházások: Szlovákiában például 87 százalékkal, Csehországban 54 százalékkal, Romániában 56 százalékkal estek a befektetések, csak Lengyelországban emelkedtek egy szerény, 9 százalékos értékkel – írta a Makronóm elemzése.
a Makronóm elemzése.Hogy látja a demográfia alakulását a jövőben?
Három évvel ezelőtt csináltunk egy felmérést Tiszaújvárosban vegyipari és műanyagipari cégek között, hogy a következő 3-5 évben milyen munkaerőre lenne szükségük, milyen fejlesztéseik vannak, a következő 5-10 évben mennyien vonulnak nyugdíjba. Az összesen 3500 embert foglalkoztató tíz megkérdezett cég arról nyilatkozott, hogy a következő öt évben összesen 500 embert tudnának felvenni. De a környékbeli iskolák nem képeznek ennyi szakembert.
Milyen intézkedésekkel igyekeznek saját erőből változtatni a helyzeten?
Akkreditálták a helyi iskolában a műanyagfeldolgozó szakot, mint képzést. Az volt az érdekes, hogy reklámozás nélkül is eleve jelentkeztek diákok az első évfolyamra. Nem csak az a dolga a felelős vállalatvezetőnek, hogy termeljen. A jövőbe is kell látnia, együttműködve az önkormányzatokkal, oktatási intézményekkel. A városban nagyon jó struktúrát épített fel a középiskola, vannak üzemlátogatások, szakmák éjszakája, van nyílt óra a szülőknek. A kezdeményezésünkre létrejött egy szakmatábor is, ami a hetedikes diákokat szólítja meg. Ez 5 napos program volt, délelőtt az iskolában voltak, ahol öt területet néztek meg a hidegkovácsolástól az informatikán át az elektrotechnikáig, minden délelőtt más területet. Délután kijöttek az ipartelepre és öt vállalatnál tettek látogatást. Meglepő volt a visszajelzés, nagyon tetszett a gyerekeknek. Ez fontos, mert nyolcadikban a diáknak már be kell adnia a középiskolai jelentkezését és tudnia kell, mit szeretne. Ezzel lehet a humánerőforrás helyzetén javítani, hogy a gyerekeknek ne úgy kelljen iskolát választani, hogy egy brossúrát kell elolvasnia, hanem meg tudja nézni, melyik iskolát végezve milyen szakmája lesz, hogy fog az kinézni, mely cégnél tud elhelyezkedni. Ezt hetedikben jó tudnia. Az életpálya fontos dolog lesz. Szeretnénk a következő lépcsőnek az anyagtudományi kart is bekapcsolni a programba.
Milyen problémákat jelent helyben a cégeknek a munkaerőhiány?
Egy jó képességű ember el tud helyezkedni a környéken egy kisebb műanyagfeldolgozó üzemben. Képzettebben, magasabb bérért át tud menni egy nagyobb céghez. Van egy elszívóhatás, ami erősen érezhető. A szomszédban van a MOL Petrolkémia Zrt., aminek a bérszínvonala a legmagasabb a fizikai dolgozók körében a térségben. Mi is igyekszünk követni ezt a bérfejlesztést, de nem vagyunk akkora gazdasági erő és vannak még kisebb erővel bíró cégek is. Nekik el kell szenvedniük még azt a költséget is, hogy esetenként, havonta új munkatársat kell felvenniük.
Milyen költséget jelent a dolgozók folyamatos cserélődése?
A társaságunk 100 fő és ha csak 5 ember cserélődik, hónapokig kell az új felvételeseket tanítani. Millió eurós nagyságrendű gépek kezelését kell betanítani nekik.
Ha közben a munkatárs tovább lép, akkor megint újra kell kezdeni a féléves betanítási folyamatot.
Egy munkatárs betanítási költsége közel tízezer eurót tesz ki, ezt nem szokták a cégek számolni. Ezek az óriási költségek mondatják azt, hogy jobb, ha megtartani próbáljuk inkább a dolgozókat. Szerencsére nálunk 5-10 százaléknál nem is nagyobb a fluktuáció. Igyekszünk jó körülményeket biztosítani, hiszen a munkatársak az életük egyharmadát itt töltik. A kulturált öltöző, az otthonival megegyező színvonalon felszerelt konyha, a védőfelszerelések a hosszú és egészséges munkaképes évekért alapvetőek.
Hogyan lehet megoldani ezt a problémát?
Mi létrehoztunk egy juttatási csomagot, amely a cégnél eltöltött idővel arányosan növekszik. Az összege nem a betöltött pozíciótól függ. Emellett a kulcsemberekre a cég biztosítást köt. Ennek az összegét a cég fizeti, de a dolgozó egy időszak elteltével komoly összeghez jut, ha a cégnél marad.
Ha marad, akár kétmillió forintot is kaphat, ha továbbáll, le kell mondania az összegről. Így sikerült elérnünk, hogy a kulcsemberek között alig legyen fluktuáció a cégnél.
A kihívás nagy, mert a BMW gyár miatt lehet, hogy öt év múlva a görbeházaiak nem ide, hanem Debrecenbe fognak utazni.
A járvány pedig csak tetézte a kihívásokat az elmúlt évben.
Felelősségteljesek voltak a munkatársaink, jól védekeztek. Száz főből hivatalosan három munkatárs fertőződött meg. Mindent biztosítottunk, amit lehet, maszkot, fertőtlenítőt. A munkatársak is lojálisak voltak a céghez, hiszen
elvileg a magánéletben mindenki azt csinál, amit akar, ők mégsem mentek olyan rendezvényekre, ahol megfertőződhettek volna.
A tavalyi eredményünkhöz a hozzáállásuk is sokat tett hozzá. Ha egy-egy műszak kiesik, át kellene szervezni a munkarendet, akkor sokkal kevesebbet tudtunk volna termelni.
A cég a válságban képes volt versenyképesebbé válni?
Igen, végrehajtottunk egy minőségi cserét:
azokat a vevőket, akik nem hoztak elegendő profitot, ebben az évben már nem szolgáltuk ki.
Ehelyett találtak a kereskedőink újabb vevőket. Magasabb jövedelmezőségű vevőkre váltottunk, még a járvány alatt is. A járványnak köszönhetően a beszállítóink is nehezebb helyzetben voltak. Meglovagoltuk ezt a helyzetet és ott is egy hatékonyságjavulást értek el a beszerzőink. A nagyobb cégek természetesen igyekeznek élni piaci erejükkel, ami a kicsiknek jelenthet kihívást.
Mire kell figyelnie a válságkezelés során a gazdaságpolitikának?
Jelentős az a munkavállalói létszám, akit a kisvállalkozások foglalkoztatnak. A multik a GDP jelentős részét termelik meg, de a munkahelyeket a kis- és középvállalkozások adják.
Ha nem tartjuk életben a kkv-kat, akkor az államnak kell majd a munkanélküli járadékokat fizetnie.
Az előre meneküléshez fontos az infrastrukturális fejlesztés az oktatásban, az emberi erőforrás magasabb színvonalú képzése, a kkv-k működőképességének megőrzése. Ezt összehangolni nehéz feladat.
Mintha meghallgatásra találtak volna szavai: az újraindítási akcióterv második szakasza egy 1500 milliárdos felsőoktatás-fejlesztési csomag.
Örülök annak, hogy az állam felismerte a felsőoktatás fejlesztésének szükségét és forrást biztosít a modernizációhoz. Remélem hatékonyan kerül felhasználásra a fejlesztésre fordítandó összeg. Ez Magyarország jövőjének a záloga. Emlékezzünk és legyünk büszkék a nagy magyar feltalálókra, de ki lesz a következő Kármán Tódor?
Az előzőekben már utaltam a vállalkozói szektor és az oktatás közötti kapcsolat stratégiai változására. Szorosabb együttműködésre van szükség a szereplők között. Az oktatásnak fel kell mérnie a vállalati adatok alapján milyen szakmákra lesz szükség a következő 5-25 évben. Természetesen egy gyorsan változó világban, ahol a robotika és automatizálás prioritást kapott, ma még ismeretlen szakmák fognak megjelenni. Ettől függetlenül az alapszakmákra továbbra is szükség lesz: műszerész, gépész, építész, humánszolgáltatók, egészségügyi dolgozók, tanárok és még sorolhatnánk. De az alapszakmák tantárgyi tematikájának a modern világon tudásán kell alapulnia. Az újdonságokat be kell építeni az oktatásba. És ehhez kell az oktatás modernizációja.
Milyen stabilitás az, ami egy cégnek a leginkább szükséges? Politikai? Árfolyam?
Jogstabilitás van nálunk, jogszabálystabilitás viszont több kellene.
Ha a jövő évet tervezem, ki kell néznem három évre előre is. Készítek egy rövid, de egy hosszú távú stratégiai tervet is. Megbecsülöm, hogy nagyjából hova fog eljutni a cég. De ennek lényeges eleme, hogy milyen adózási körülmények között kell működnünk, vagy milyenek lesznek a foglalkoztatási előírások. Ezek folyamatosan változhatnak, főleg jelen helyzetben. Szerencsés volna, ha az adózásban azt mondaná egy kormány, hogy meghoztuk a törvényt és öt évig nem nyúlunk hozzá, addig ezzel kell tervezni. Legyen egy idősík, amíg változatlan és nem nyúlunk hozzá! A szövegpontosításokkal egyetértek, de mikor újabb kedvezmény kerül bele, vagy törlünk belőle, vagy átírjuk, azzal nem.
Ne kelljen évente újratanulni egyes törvényeket!
A 25 év alattiak SZJA-mentességével egyetért?
Határozottan! Miért csak ők? Erre szerintem egyszerű a válasz: számukra elkezdődik a felnőttkor, és mint miden kezdet ez is nehéz. Bizonyára készített a pénzügyi kormányzat egy hatástanulmányt ezzel kapcsolatban, és megállapíthatták, hogy a pályakezdők által befizetett személyi jövedelemadó elengedésének költségvetési hatása kisebb, mint az életkezdő fiatalok ilyen formában megvalósuló támogatásának társadalmi hatása. A fiatalok Magyarországon maradását ösztönözni kell, az olvasó előtt is ismert, hogy az iskolát befejező pályakezdők egy része külföldön szeretne boldogulni.
Az pedig egyenesen luxus, hogy a tudásukat egy másik ország gazdaságában hasznosítsák. Mi fizetjük az oktatásukat, és másik ország élvezi szakmai tudásukat.
Javasolna még valamit a gazdaságpolitikának?
Amit most egy iskolában megtanítanak, lehet, hogy három év múlva elavul. Aki nem fejlesztett informatikában, annak most sok pénzbe kerül az informatikusok fizetése. Szeretném és javaslom, hogy a szakképzési hozzájárulás felhasználását, amit bruttó bér után az államnak fizetünk be, decentralizálja az állam.
Nem kell lemondania az egészről, hiszen ebből finanszíroznak feladatokat. De a decentralizált felhasználás segíthetné a helyi, középiskolai infrastrukturális fejlesztéseket. Hasonlóan a látvány csapatsport támogatásához. A szakképzési centrumok begyűjthetnék a kezelésükben lévő középiskolákból az infrastrukturális fejlesztési igényeket. Ezt az ITM-mel jóváhagyatnák. Majd ezeket megszűrhetik és a szakképzési hozzájárulás 25 százalékát a cégek felajánlhatnák ezen helyi fejlesztések finanszírozására a centrumnak. És a központnak kötelessége lenne olyan eszközt vásárolni, ami javítja az oktatás helyzetét. Gyakorlati berendezések, gyártóeszközök, szociális helységek fejlesztése. A megyei kamarák delegálhatnának képviselőt a szakképzési centrumba, ez adhat mellé egy kontrollt. És akkor a fél éves oktatás-betanítás lényegesen lecsökkenhetne a cégeknél, mert a fiatalok már az oktatási rendszerben felkészülnének a munka világára.
Fotók: Szalai Ádám.