A vizsgálatot 2019-ben a Direction Générale de la Concurrence, a Consommation et de la Répression des Fraudes (DGCCRF) indította, mely „bebizonyította a Google által a szállodák osztályozásának megtévesztő jellegét, különösen a keresőmotorján” – olvasható a sajtóközleményben.
Következésképpen a Google Ireland és a Google France cégek javítani kényszerültek az osztályozást, valamint a párizsi ügyészség jóváhagyásával a büntetőügylet részeként, vállalták az 1,1 millió eurós bírság megfizetését.
Laurent Duc a szállodai és éttermi szakszervezet, az UMIH szállodai fiók elnöke elmondta, hogy nagyon elégedett a kirótt bírsággal és korrekcióval.
„Döntő jelentőségű volt számunkra a minősített szálláshelyek csillagainak védelme: az Atout France (a nemzeti turisztikai hatóság) által végzett szállodai besorolás több mint 250 dolgot értékel a létesítményekben: a szoba területe, fürdőszoba megléte, aljzatok száma stb” - mondta el Laurent Duc.
A csillagbesorolás a hivatalos szállodai besoroláshoz van fenntartva
A Google hallani sem akart semmilyen módosításról, minden nemű kérés ellenére is a csillagos besorolást használták, melyek a fogyasztói észrevételek alapján érkeztek. Ez Franciaországban félrevezető, mert a csillagokat csak minősített szállodáknak, turisztikai szálláshelyeknek és kempingeknek ítélnek oda.
„Ha kis virágokat vagy kicsi hegyes kalapokat ítélnek oda a vendégek, akkor nem lenne gond” - jegyezte meg a szakszervezet elnöke.
A minősítés, amelyet korábban harmadik féltől, interneten, nyilvánosan elérhető forrásokból származó információk alapján állapítottak meg létesítményekről, most már csak a szállodák rangsorát tükrözi, a Google Franciaországban.
Miután több panasz érkezett a szállodatulajdonosoktól a DGCCRF 2019 és 2020 között vizsgálta a platform által nyújtott információk jellegét és azok igazságtartalmát.
A több mint 7500 vendéglátóhely rangsorát számos esetben összehasonlították, az egyetlen hivatalos, Franciaországban létező és az Atout France által kiadott ranglistával.
A vizsgálat során kiderült, hogy a Google, valóban az Atout France rangsorolását egy saját kritériumai szerint kialakított besorolással helyettesítette. Ennek bemutatása és a csillag szó használata az osztályozás során félrevezető volt az értékelők és zavaró a tulajdonosok számára.
A Google által használt pontrendszer minden résztvevő számára káros volt. Sok esetben félrevezette a fogyasztókat a szolgáltatás milyenségéről és minőségéről. Továbbá hátrányos volt azoknak a szállodáknak is, amelyek létesítményeit tévesen alacsonyabb rangsorolással tüntették fel, mint az Atout France hivatalos besorolásában. Figyelembe véve, hogy ez megtévesztő kereskedelmi gyakorlatnak minősül, a DGCCRF továbbította vizsgálatainak következtetéseit a párizsi ügyészségnek, amelyek egyezséget eredményeztek.