Érvek, ellenérvek
A koncepció támogatói azzal érvelnek, hogy a gazdaságpolitikának kötelessége kompenzálni az alacsony bérekért vagy az elvesztett munkahelyekért az állampolgárokat. Ez a fajta osztalék mind a milliárdosok, mind a szegények számára egyaránt járna és így
mindenki azzal foglalkozhatna, amivel valójában szeretne.
Ezzel szemben az alapjövedelem ellenzőinek legnagyobb kifogása az, hogy az emberek természetüknél fogva kényelmesek, így amikor ingyen osztogatják a pénzt, a legtöbben abbahagyják a kemény munkát, a gazdaság pedig lassan összeomlik.
Az ellenzők szerint az „ingyenpénz” sértheti a lakosság igazságérzetét, ugyanis olyan, adóbevételekből keletkező jövedelemről van szó, amelyért semmit sem várunk cserébe. És amit valaki más esetleg kemény munkával termelt meg.
Erre tökéletes példa Nauru, egy apró szigetállam, amely a Csendes-óceán nyugati részén található. Az apró szigeten a sikeres foszfát kitermelés – Nauru kincsét lényegében a madarak „hordták össze” évszázadok alatt – és annak exportja eredményeképp az állam egyfajta osztalékot fizetett az állampolgároknak, akik ezután lemondtak a munkáról, vendégmunkásokat fogadtak, luxustermékeket kezdtek importálni, egy idő után pedig a rendszer összeomlott és a 2000-es évek elején mély válságba került a szigetállam.
Nauru példája azt is megmutatja, hogy
a feltétel nélküli alapjövedelem elveszi az emberek felelősségtudatát.
Jordan Peterson klinikai pszichológus szerint ez már magában hatalmas probléma, ugyanis az embereknek a pénz helyett alapvetően valamifajta társadalmi felelősségre van szükségük, hogy érvényesüljenek a világban, ezért is véli úgy a szakértő, hogy az „ingyenpénz” teljesen hibás gondolat.
Mint a Makronómnak korábban nyilatkozó befolyásos gazdaságpolitikai szakértő fogalmazott,
nem ugyanazt jelenti és nem ugyanolyan ízű a munkából megivott sör és a segélyből megivott sör.
Alapjövedelem az ókori Görögországban?
Realista szempontból nézve a feltétel nélküli alapjövedelem meglehetősen naiv koncepció. Donni Wang, a Stanford-i Egyetem professzora szerint maga a gondolat érdekes, ezért a gazdaságtörténész, mint oly sokan mások, az ókori görögökhöz fordulva próbál véleményt mondani az „ingyenpénzről”.
Az ókori görög városállamok ugyanis osztottak földeket a lakosság számára és széles körű társadalmi programokkal is szórakoztatták az állampolgárokat különböző sporteseményeket, színházakat, illetve a gabonabeszerzést is támogatva – de nem mindent ingyen biztosítva. Alapjövedelem pénzügyi kifizetés formájában nem létezett, de szolgáltatásokat kaptak az állampolgárok.