Riadót fújtak Brüsszelben: rádöbbentek, hogy nagy a baj, és a magyar ötletbe kezdtek el kapaszkodni
Ráébredtek arra, hogy Európa nehezen tart lépést az Egyesült Államokkal és Kínával.
Előremutatónak tartja a Közlekedési Dolgozók Szakszervezeteinek Szövetsége (KDSZSZ) a nemzeti vagyon kezeléséért felelős tárca nélküli miniszter bejelentését, amely szerint szerdától a Volánbusz Zrt. tulajdonosi joggyakorlója a MÁV Zrt. – közölte Szabó Imre Szilárd, a szövetség társelnöke szerdán Budapesten, sajtótájékoztatón.
A társelnök kiemelte, hogy az intézkedéssel egy országos állami vállalatcsoport jött létre, szinte kizárólagosan üzemeltetve a vasúti és közúti közösségi közlekedést.
Ezzel Magyarország legnagyobb foglalkoztatója jött létre, mintegy 20 ezren dolgoznak a Volánbusznál és 40 ezren a MÁV-nál
– mondta.
Megjegyezte, hogy a szerkezetátalakítás következményei egyelőre bizonytalanok, ugyanakkor a társaságok jogi önállósága, szakmai irányítása, az általuk ellátott személyszállítási feladatok nem változnak.
A KDSZSZ kiemeli azt is, hogy a Volánbusznál történtek előremutató változások az egységes bérrendszer vonatkozásában, azonban még mostanra sem sikerült egy tartalmilag egységes kollektív szerződést alkotni, a korábbi regionális közlekedési központokra vonatkozó munkajogi szabályok összehangolása sem történt meg. Így egységes Volánbuszról csak társasági jogi értelemben lehet beszélni – tette hozzá.
A társelnök szerint a közútnak és a vasútnak ki kell egészítenie egymást, javítva a közszolgáltatások sokszor igen alacsony színvonalát. Úgy vélte, a koronavírus-helyzet egyik kiemelt tanulsága, hogy létfontosságú a hazai közszolgáltatások, így a közlekedési alrendszerek megfelelő állapota és működtetése, a területen dolgozók magas szintű anyagi és erkölcsi megbecsülése.
Információik szerint rövid távon a menetrendek teljeskörű összehangolására kerülhet sor, amely jobb csatlakozási lehetőségekhez és az indokolatlan párhuzamosságok megszüntetéséhez vezet.
A KDSZSZ álláspontja szerint ugyanakkor elfogadhatatlan lenne a két közlekedési alrendszer totális szembeállítása és az egyik szereplő másik alá rendelése. Ezért széleskörű szakmai egyeztetésre szólítják fel a szereplőket – mondta.
Álláspontja szerint a jelenlegi helyzet a szakszervezetek összefogását kívánja, akár a szervezeti önállóság teljes átértékelésével. Egy ekkora alrendszer minél egységesebb szakszervezeti működést követel a munkavállalók védelmében, a szétaprózottság kiszolgáltatottságot eredményezhet – húzta alá.
Dobi István, a KDSZSZ elnöke beszámolt arról, hogy szerdán zajlott a Volánbusz Zrt.-nél meghirdetett demonstráció, amellyel a buszvezetők azt kívánták elérni, hogy a munkaadó tegye lehetővé a nyári hőségben a műszáltartalmú formaruha helyett száz százalékos pamut teniszpólók és rövidnadrág viselését. Az elnök információi szerint míg vidéken fehér pólóban és rövidnadrágban jelentkeztek munkára, és ezzel aktívan demonstráltak, addig Pest megyében passzív volt az autóbuszvezetők tiltakozása. Az elnök úgy tudja, 50 százaléknál magasabb volt a támogatottság, azonban sokan attól tartottak, hogy hátrányuk származhat a részvételből.
A KDSZSZ-nek mintegy 5000 tagja van a közlekedés területén, túlnyomó többségük a Volánbusz Zrt.-nél munkavállaló.
(MTI)
Borítókép: MTVA/Bizományosi: Jászai Csaba
***
A cikk a Pallas Athéné Domeus Educationis Alapítvány támogatásával valósult meg.