Itt a beismerés: Von der Leyen Ukrajna miatt áldozta fel Európa gazdasági érdekeit Trumpnál

Az Európai Tanács elnöke úgy hazudtolta meg az Európai Bizottság elnökét, mint Tarr Zoltán Magyar Pétert.

Egyes külföldi üzleti szereplők kihasználnák, hogy Lengyelország a koronaválság hatására fokozottan védené a hazai gazdaságát. Egy portugál kiskereskedelmi csoport tulajdonában lévő szupermarket lengyelnek címkézte az Ukrajnából és Belgiumból érkező zöldségeket.
Így lesz külföldiből hazai
Biedronka néven fut az a helyi szupermarket, amely Lengyelországban
hazainak címkézte a külföldi termékeket, ideértve a belga sárgarépát és az ukrán uborkát
– hívta fel a figyelmet Lengyelország monopóliumellenes hivatala.
A hivatal úgy véli, hogy a Biedronka – a portugál Jeronimo Martins kiskereskedelmi csoport része – az importált zöldségeket azért jelölte lengyelként, mivel egyre több lengyel dönt a hazai termékek mellett, ugyanis a kormány arra ösztönözte a lengyeleket, hogy lengyel termékek vásároljanak, így támogatva a helyi gazdaságot a koronavírus-válság idején.
Tomasz Chrostny, az UOKiK monopóliumellenes szervezet vezetője elmondta, hogy a fogyasztók panaszkodtak a hivatalnál, amiatt, hogy a Biedronka üzletláncban található címkék félrevezetőek a gyümölcs és zöldség származási országa tekintetében.
„A fogyasztókat egyre inkább a gazdasági patriotizmus irányítja döntésükben,
és örömmel keresik a hazai termékeket”, mondta, hozzátéve, hogy „a Biedronka üzletekben szereplő hamis információk torzíthatták vásárlási döntéseiket”.
A társaság éves forgalmának 10 százalékáig terjedő bírságot is kiszabhatnak, ha a vádak igaznak bizonyulnak.
A cég szóvivője kifejtette: „határozottan nem értünk egyet azzal, hogy a Biedronka nem ad helyes információkat a származási országról, mivel stratégiánk két fő célja, hogy lengyel termékeket értékesítsünk mindenhol és mindig, amikor csak lehetséges és a megfelelő információkat biztosítsuk az ügyfeleknek”, mondta a Reutersnek a szupermarket szóvivője.
Ennek ellenére elismerte, hogy lehetnek ideiglenes címkézési hibák, tekintettel a gyümölcs- és zöldségfélék nagy forgalmára a boltokban, de szerinte az UOKiK kutatásai alapján más kereskedők is hasonló problémákkal szembesülnek.
A Jeronimo Martin portugál anyacég lengyel üzletei is a hatóság vizsgálata alá kerültek a beszállítókkal folytatott tisztességtelen magatartás miatt.
Magyarországon is probléma
Nem ismeretlen Magyarországon az, hogy a külföldi hátterű kiskereskedelmi üzletláncok piaci túlerejükkel élve olyan megállapodásokat kényszerítenek a magyar termelőkre és beszállítókra, amelyek ellehetetlenítik a hazai cégek hosszútávú fejlődését, a magyar termelő kapacitások felépülését az élelmiszeriparban és mezőgazdaságban.
Mint a Makronóm arról beszámolt, új kormányrendelet védi az élelmiszer-beszállítókat a nagyobb kereskedőknek történő eladásoknál a koronavírus miatti veszélyhelyzet idején, ez alapján a kereskedők nem csökkenthetik egyoldalúan a beszerzési árat, és nem is fenyegethetik a beszállítókat a rendelések csökkentésével az alacsonyabb beszerzési ár elérése érdekében.
Magyarországon a kereskedelmi láncok nem kötnek hosszú távú szerződéseket a beszállítókkal, így a termelők sem tudnak fejlődni – árulta el Márkus Zsolt, a Veresi Paradicsom high-tech „paradicsomgyárát” felépítő egykori multivezér a Makronómak.
Hozzátette, hogy Magyarországon is született koncepció a helyi termelés és értékesítés erősítésére, függetlenül attól, hogy itthon hozzávetőleg
nyolcvan százalékban külföldi tulajdonban vannak a kereskedelmi láncok.
Márkus elengedhetetlennek tartja, hogy ezt a koncepciót sikeres kommunikáció is kísérje.
„Németországban lehetetlen eladni bizonyos időszakokban importterméket – Magyarországon ez ismeretlen. Norvégiában jogszabály engedi a termelők nyári áregyeztetését, gyakorlatilag kartellezését, hogy ne legyenek kiszolgáltatva a piaci viszonyoknak. Hangsúlyozom ismét, hogy külföldön a beszállítói fejlesztés jegyében a gazdálkodókkal hosszú távú, akár nyolc-tíz éves szerződéseket is kötnek, amelyekre könnyebben adnak hitelt a bankok is. Járványhelyzetben, amikor a logisztika összeomlani látszik, felértékelődik a helyi termelési képesség, ezt érzékeljük. A kereskedelmi láncok figyelmeztetést kaptak: nem is olyan könnyű most Spanyolországból vagy Olaszországból tiszta és biztonságos árut behozni, tehát a saját érdekük kívánja, hogy a magyar termelők talpon maradjanak. Jó irányba tart a magyar kereskedelem, de erősen le vagyunk maradva Ausztriához, Franciaországhoz és Németországhoz képest” – árulta el.
***
A cikk a Pallas Athéné Domeus Educationis Alapítvány támogatásával valósult meg.