Rosszabbul élnek, mint egy éve: elégedetlenek Donald Tusk balliberális kormányával Lengyelországban
Nem jött be a kormányváltás a lengyeleknek.
A szlovák gazdaság átalakulására kell most összpontosítani, nem csak a talpraállásra, vélik elemzők. Miközben a Szlovák Nemzeti Bank legfrissebb adatai azt mutatják, hogy az ország gazdasága 2020 első negyedévében 5,2 százalékkal zuhant vissza, elemzők arra hívják fel a figyelmet, hogy a gazdaság szerkezetének átalakulására is szükség van.
Szlovákia gazdasága erősen függ gépjárműgyártás alacsonyabb hozzáadott értékű területeitől. Szlovákia mára a világ egy főre jutó legnagyobb autógyártójává vált. A koronavírus okozta leállás eredményeként viszont az ipari termelés a legalacsonyabb szintre esett vissza az 1993-as függetlenné válás óta: 2020 áprilisában ugyanis 42 százalékkal esett vissza a termelés.
Leállt mind a négy nagy autógyár, a Volkswagen, a PSA Groupe, a Jaguar Land Rover és a KIA is márciusban és áprilisban.
Több közgazdász már hangsúlyozta is e gazdasági recept kockázatait korábban, hívta fel a figyelmet Zuzana Čaputová elnök. „Ez a válság szemlélteti a [gazdasági] sebezhetőségünket, látjuk, hogy hány szállítóvállalat állt le és hány ember nem tudott tovább dolgozni, amikor ezeket az autógyárakat bezárták”, mondta.
Mindez sürgetővé teszi a szlovák gazdaság új növekedési alapokra helyezését a világjárvány után. Ezért több közgazdász szorgalmazza, hogy a kormány ne csak a gazdaság talpraállására, hanem annak teljes átalakítására és környezetbarátabbá tételére összpontosítson.
Az első negyedévben nagyra nyílt a gazdasági növekedés ollója Magyarország és Szlovákia között, hiszen a magyar gazdaság továbbra is növekedett. A magyar gazdaság ellenállóbbnak bizonyult a sokkal szemben, amiben közrejátszhat, hogy a magyar gazdaságban a high-tech ipar aránya a világon az egyik legmagasabb, a magyar exportban a high-tech arány az unió legmagasabbja, így meglehetősen összetett gazdaságról van szó hazánkban – ennek megfelelően a Jaguar Land Rover is úgy döntött, hogy Szlovákiában szereltet össze, Magyarországra pedig inkább a fejlesztést viszi.
(Fotó: MTVA/Bizományosi: Jászai Csaba)
***
A cikk a Pallas Athéné Domeus Educationis Alapítvány támogatásával valósult meg.