A válság rámutatott, hogy új motorra van szüksége a szlovák gazdaságnak

2020. június 15. 17:34

A szlovák gazdaság átalakulására kell most összpontosítani, nem csak a talpraállásra, vélik elemzők. Miközben a Szlovák Nemzeti Bank legfrissebb adatai azt mutatják, hogy az ország gazdasága 2020 első negyedévében 5,2 százalékkal zuhant vissza, elemzők arra hívják fel a figyelmet, hogy a gazdaság szerkezetének átalakulására is szükség van. 

2020. június 15. 17:34
null

Szlovákia gazdasága erősen függ gépjárműgyártás alacsonyabb hozzáadott értékű területeitől. Szlovákia mára a világ egy főre jutó legnagyobb autógyártójává vált. A koronavírus okozta leállás eredményeként viszont az ipari termelés a legalacsonyabb szintre esett vissza az 1993-as függetlenné válás óta: 2020 áprilisában ugyanis 42 százalékkal esett vissza a termelés. 

Leállt mind a négy nagy autógyár, a Volkswagen, a PSA Groupe, a Jaguar Land Rover és a KIA is márciusban és áprilisban.

Több közgazdász már hangsúlyozta is e gazdasági recept kockázatait korábban, hívta fel a figyelmet Zuzana Čaputová elnök. „Ez a válság szemlélteti a [gazdasági] sebezhetőségünket, látjuk, hogy hány szállítóvállalat állt le és hány ember nem tudott tovább dolgozni, amikor ezeket az autógyárakat bezárták”, mondta. 

Mindez sürgetővé teszi a szlovák gazdaság új növekedési alapokra helyezését a világjárvány után. Ezért több közgazdász szorgalmazza, hogy a kormány ne csak a gazdaság talpraállására, hanem annak teljes átalakítására és környezetbarátabbá tételére összpontosítson.

Az első negyedévben nagyra nyílt a gazdasági növekedés ollója Magyarország és Szlovákia között, hiszen a magyar gazdaság továbbra is növekedett. A magyar gazdaság ellenállóbbnak bizonyult a sokkal szemben, amiben közrejátszhat, hogy a magyar gazdaságban a high-tech ipar aránya a világon az egyik legmagasabb, a magyar exportban a high-tech arány az unió legmagasabbja, így meglehetősen összetett gazdaságról van szó hazánkban – ennek megfelelően a Jaguar Land Rover is úgy döntött, hogy Szlovákiában szereltet össze, Magyarországra pedig inkább a fejlesztést viszi.

(Fotó: MTVA/Bizományosi: Jászai Csaba) 

 

***

A cikk a Pallas Athéné Domeus Educationis Alapítvány támogatásával valósult meg.

 

 

 

Összesen 8 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
istvánkeve
2020. június 19. 14:26
Nincs okunk kárörömre! A problémáink ugyanolyan strukturájúak, de náluk - sajnos - ez még tetözik egy kiszámíthatatlanul manipulált pénzzel amit EURO-nak hívnak.
nagyapo
2020. június 18. 13:45
Az áprilisi ipari adat azért nálunk is közel olyan rossz lett, mint a szlovák (jórészt szintén a magas autóipari kitettségünk miatt) :(
B_kanya
2020. június 18. 13:44
Nem annak örülök, hogy a tótok megrogytak, hanem annak, hogy mi nem. (Egyelőre nem annyira).
atila68
2020. június 18. 13:44
Csóri szlovákokat kitömték Euróval, nehogy véletlen létrejöhessen egy V4-en belüli monetáris unió, és most kipukkadt a lufi. "bezzegrománia" után "bezzegszkovákia" is letérdelt.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!