A román főváros idén is elzárva marad az európai autópályahálózattól

2020. január 06. 15:49

A romániai út- és vasútépítéseket monitorozó Pro Infrastruktúra Egyesület pénteken közzétett elemzése szerint reálisan 23 kilométer, különösen szerencsés helyzetben pedig 64 kilométer újonnan épült autópálya nyílhat meg 2020-ban Romániában. Az országban a közutak harmada földút.

2020. január 06. 15:49
null

Korábban még itt írtunk arról, amint román miniszter ünnepelte, hogy sikerült a magyaroknál gyorsabban autópályát építeni, még ha ki is derült, hogy csak egy autópályacsonkról van is szó, amely önmagában használhatatlan.

A szakértők által létrehozott egyesület azáltal szerzett hírnevet magának, hogy rendre megcáfolta a szállításügyi miniszterek túlzottan optimista bejelentéseit, és az idő mindig az egyesületet igazolta.

A Pro Infrastructura Egyesület szerint a munkálatok jelenlegi állása alapján az A3-as észak-erdélyi autópálya két épülő szakaszának az átadása várható a 2020-as évben. Elkészül az alig ötkilométeres Bors-Bihar pályaszakasz, amelyik a magyar-román határra érő magyarországi M4-es romániai leürítését teszi lehetővé, és a Kolozsvár és Marosvásárhely közötti 18 kilométeres Radnót (Iernut)-Maroskece (Chetani) szakasza. Utóbbi átadása után már csak egy 18 kilométeres szakaszra kell letérni a pályáról a régi országútra a Kolozsvártól nyugatra fekvő Magyarnádas (Nadasel) és Marosvásárhely között.

Az egyesület csak rendkívül szerencsés helyzetben tartja lehetségesnek, hogy megépüljön az A1-es dél-erdélyi pályát és az A3-as észak-erdélyi pályát összekötő A10-es pályának egy újabb, Szászsebes és Tövis közötti szakasza, és az A7-es moldvai autópálya Bákó melletti szakasza.

A Pro Infrastructura Egyesület szerint 2020-ban sem várható komolyabb előrelépés a Kárpátokat átszelő sztrádatervek kivitelezésében. Amint emlékeztetett rá: az A1-es autópálya Nagyszeben és Pitesti közötti hiányzó részének csak egyetlen szakaszára sikerült kivitelezőt találni. A Pitesti és Curtea de Arges közötti hegyvidéki szakaszra két és fél éve, a Curtea de Arges – Tigveni szakaszra pedig 10 hónapja írtak ki pályázatot. A megfelelő minőségű geotechnikai tanulmányok hiányában azonban e szakaszok megépítésére továbbra sem sikerült szerződést kötni.

Így Románia fővárosa továbbra is elzárva marad az európai autópályahálózattól.

A Pro Infrastruktúra Egyesület komolytalannak nevezte a Dancila-kormány ideiglenes szállításügyi minisztere 2019-re tett előrejelzését. A később szállításügyi EU-biztosnak is jelölt Rovana Plumb tavaly februárban azt közölte, hogy a kormány számításai szerint 2019-ben 180 kilométer autópályát adnak át Romániában. Végül a Pro Infrastructura Egyesület előrejelzése teljesült, és az A1-es autópálya Déva és Holgya között 43 kilométeres szakaszának az átadása történt meg. Ennek a felét is csak sebesség és tömegkorlátozásokkal vehetik igénybe az autósok karácsony óta.

Az országban a közutak harmada földút.

(MTI)

 

***

A cikk a Pallas Athéné Domeus Educationis Alapítvány támogatásával valósult meg.

 

 

Összesen 21 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
cutcopy
2020. január 09. 08:23
"Az országban a közutak harmada földút." Nem lehetett túl nagy az EU elvárása anno..
civis72
2020. január 09. 08:23
ez itt kláraasszony mintademokráciája
atatürk
2020. január 09. 08:22
Nem tudom hogy kerül az autópályához a földút (1/3 Romániában az írás szerint), akkor viszont mondom a magyar adatot, kiépítetlen(földút) több, mint 55%, persze ettől még sok autópályánk is van.
nyúlgerinc
2020. január 09. 08:22
Igazad lenne, ha a mezei utakat is beleszámolnánk. De azokat nem így tartja nyilván a statisztika. Bár lehet, hogy amerre te jársz, ott minden út kiépítetlen, tehénszaros, gödrös, sáros, és bolsevik. ☺
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!