Demjén Ferenc szerint „hiába gúnyolódnak Orbán békemisszióján”
A zenész őszintén értékelte a kormányfő törekvését a békére, miközben az EU-t komoly kritikával illette.
Nagy részben magyar nyelvű, magyarok által írt zenéket játszom – mondja a Fluornak is dalokat szerző Pixa, aki elárulja, hogy a Youtube és a haknik egyelőre jól fizetnek és sokkal könnyebb itthon megélni, mint Amerikában. A Snoop Doggnak is számot szerző művész semmiképp nem hagyná el Székesfehérvárt, mert az elmúlt tíz évben annyira élhetővé vált a városa. A testet és lelket felemésztő éjszakázásról, drogról, alkoholról, trash zenékről és a zeneiparról is beszélgettünk a 21. század egyik legsikeresebb magyar dalszerzőjével. Arra is rákérdeztünk, mit gondol a leendő ifjúságügyi államtitkárt, a 22 éves Rácz Zsófiát ért támadásokról. A Makronóm interjúja.
Pixa a magyar zenei világ egyik legmeghatározóbb alakja, hívták már produceri munkára Kanadába és az Egyesült Államokba is, de ő mégis Székesfehérvárt, Magyarországot és a magyar nyelven való alkotást választotta. Pixa volt az, aki számos, a magyar internetet felrobbantó sláger szerzője. Youtube csatornáján 60-65 milliós összmegtekintéssel büszkélkedhet, amellyel a magyar zeneipar előkelő helyén áll.
A Backstreet Boys és más fiúzenekarok producere, Lou Pearlman jól lehúzta a világsztárokkal turnézó fiatalokat, akik majdnem elsírták magukat az első fizetésüket látva. Producerként, hogy látod, hol keletkezik az igazán nagy érték a zeneiparban?
Az érték szerintem teljesen egyéni, mindenkinek mást jelent. Valaki pénzben, valaki kattintásban – ami egyébként szintén pénz –, de valaki hírnévben méri. Szerintem az már alapból érték, ha valamit magadtól építesz, illetve készítesz. Legyen az dal, festmény, szobor, ház, mindegy mit, csak pozitív energiát sugározzon. Tök jó, hogy nincsenek anyagi gondjaink, de amikor volt, akkor sem szerettem kevésbé a zenét és a kultúrát.
15 éve éjszakázol, az eredmény a sérv és az aranyér. Megéri? Meg tudja szokni bárki az éjszakai műszakot?
Egészségügyileg egyáltalán nem éri meg. Mondjuk akkor sehogy sem. Nem kezdem el sorolni inkább, hogy mi hol fáj és miért.
Egyszerűen az éjszakázás, a vezetés, a kilométerek, a folyamatos stresszhelyzetek duplán, sajnos triplán használják el a tested és eszik meg az elmédet, a lelkedet.
Amit a nagyérdemű lát belőlünk az instán vagy a fellépéseken, az gyakorlatilag az egy százaléka a tényleges életemnek.
Rengeteg munkával jár, ha mindent teljesen egyedül csinálsz, mint én. Szóval amit Pixa csinál, azt ne csináld otthon!
Azért iszik és drogozik a dj-k többsége, mert csak így bírja az éjszakát?
Nem tudom, szerintem menekülnek. Én gyűlölök mindent, ami drog vagy ahhoz kapcsolódik, mert rengeteg rossz előidézője. Az alkoholt sem szeretem pedig én is iszogattam nem egyszer, de évek óta egyáltalán nem iszom még rozét sem. Az a helyzet, hogy van, aki annyira lámpalázas, hogy nem bír „segítség” nélkül színpadra vagy a pultba állni, viszont akkor nincs helyed ebben a szakmában.
A mi dolgunk előadóként végső soron az, hogy szórakoztassunk, egyes helyzetekben utat, de leginkább példát mutassunk.
Ezért nem mindegy, hogy állsz ki az emberek elé, mit képviselsz, hogy viselkedsz és az is fontos, hogy mit kommunikálsz kifelé. Én azt képviselem és élem, hogy mindezt lehet tisztán és élesen is csinálni. Nem mondom, hogy ezt kellene mindenkinek csinálnia, de ha engem követsz akkor elvárom, hogy legyen meghúzva az a bizonyos határ.
A másik módja a túlélésnek az edzés lehet. Ezt te minden nap csinálod?
Mindezt egyensúlyozandó igen, valamilyen sportot kell űzni. Nekem főzés, box, torna, futás, bringa bármi jöhet. Mikor mire van időm, de szerintem ez bárkinek javasolt, aki az átlagnál stresszesebb közegben mozgolódik.
Azt hogy kerülted el, hogy halláskárosult legyél?
Nem tekerem maxra a monitort és hagyom regenerálódni a fülemben lévő halló szőröcskéket. Úgy hívják, csend.
A 21. század egyik legsikeresebb hazai dalszerzőjeként hivatkoznak rád, Fluort és Kis Grófót is elindítottad. Ebből pénzügyileg hogy profitálsz? Folyamatos az aranyeső a nagy slágereik után? Nyugdíjba tudnál menni, ha akarnál?
Nem tudnék nyugdíjba menni, nem is hiszem, hogy fogok valaha, ha egyáltalán megérem. Örökmozgó vagyok. Az aranyeső pedig nem folyamatos, sajnos a jogdíjak, amik a Fluoros korszakban jót hoztak, már nem olyanok.
Szerencsére a Youtube és a haknik jól fizetnek egyelőre.
De a folyamatos jelenlét mindenképp szükséges, hogy el tudd adni magad.
Miben más a zeneipar, mint más ágazatok? Hogy lehet uralni a piacot? Az ismeretség a legfontosabb azokkal, akik az emberekhez eljuttatják a zenét? Szervezőkkel, klubokkal, rádiókkal?
Az ismeretség fontos, de már korántsem annyira, mint mondjuk 10 éve. Akkor nagyon nehezen tudtunk labdába rúgni egy kiadó, rádió, tv nélkül.
Most az is elég, ha az interneten király vagy
a megfelelő platformokon. El kell fogadnunk, hogy generációváltás történik és a technológiai fejlődés teljesen felgyorsítja az adat és információ áramlását. Szerintem 5-10 éven belül a mobilunkkal szavazunk digitális személyivel. Nekem szimpatikus, imádom a technikát.
Néha hallani olyan törekvésről, hogy támogatni kell a magyar zenét, hogy több hazait hallgassunk. Indokoltnak tartod?
Abszolút indokoltnak tartom. Mondok jobbat. A fellépéseim nagy részében magyar nyelvű, magyarok által írt zenéket játszom, mondjuk nagy részük saját, de ez teljesen tudatos.
Magyarok vagyunk, magyar a nyelvünk, használjuk, ahol csak lehet ezt a csodás és szép nyelvet.
Ez persze nem jelenti azt, hogy nem szeretem és nem játszom angol és egyéb nyelvű dalokat.
Snoop Doggal hogyan dolgozhattál együtt? Azt mondtad, hogy el lett rontva a promóciója a számnak. Hogy kell jól csinálni a promóciót? A termék eladásában mintha a külföldiek jobbak lennének, mint mi magyarok.
A Snoopos dolog egy keserédes történet. Szerintem ezt már sok helyen előfordult, nem is mennék bele.
Promóció pedig szerintem sokban hasonlít egy politikai kampányra. Kell valami, amire felhúzod, időzíts jól, legyen rá pénzed. A külföldiek természetesen ebben nagyon előrébb vannak,
az amerikaiak például vakításban, időzítésben toppon vannak.
Ott viszont más jellegű a társadalom is, máshogy állnak a dolgokhoz, mint mi, másra vannak „nevelve”. Kína megint teljesen más, ott még a ledfalra küldött sms-re is ámulnak-bámulnak. Megint csak más jellegű társadalom.
Kire, milyen arcokra lehet egy számot felépíteni? Kell hozzá jó énekesnek lenni, vagy jónak lenni bármiben? Az öltözködés és kisugárzás adottság, vagy alakítható? Tudnál bárkiből, például a Makronóm szerzőiből egyszámos zenekart csinálni?
Jegyezhető figurák kellenek mindig szerintem. Akiknek alapból van egy megjegyezhető öltözködési, megjelenési és kommunikációs formája. Zeneileg pedig hasonlóan egyedi hang és témák kellenek. Trendek jönnek mennek, de az egyszerűség valójában mindig marad. Ebben hiszek.
Nem ismerem a Makronóm emberkéit, de sok mindenből lehet valamit csinálni, legfeljebb nem lesz jó.
Nem lehet, hogy a zenében és a politikában is ugyanazt keresik a fogyasztók? Karaktert, kisugárzást, történetet az életről.
A politikai tevékenység valójában nagyon hasonlít a színpadi tevékenységekre. Mindenki előad, csak az egyik énekelve, a másik pedig beszélve. Karizma, öltözködés, megjelenés, kommunikáció, gesztusok, ezek mind fontos dolgok mindkét szcénában. Fontos szerintem maga a hang és a hangnem is, valójában ezen múlik az, hogy a célközönséget és a szavazókat meg tudod-e szólítani akár online, akár offline.
Azt mondtad, hogy elég, ha valaki a karriere elején tehetséges. Utána már csak self-branding minden és a pozíciók megőrzése? Lehet végig tehetségesnek maradni?
Ez csak egy kiragadott mondat valahonnan szerintem. Valójában persze, hogy végig annak kell, illetve kellene maradni, csak útközben sok kis egyéb dolgot meg kell tanulnod amik segítik az előrejutást és miután itthon nincs mindig lehetőséged egy egész csapatot tartani magad mellett vagy alatt, így lehet, hogy néha háttérbe szorul a kreatív munka, de ezt időről időre vissza kell hozni és meg kell újulni.
Hogy érzed, tudsz még újat vagy számodra kielégítőt alkotni?
Bármikor.
Mennyire hátrány számodra, hogy egy kis piacon kell megélned? Mennyivel könnyebb bejárni ezt az utat az USA-ban?
Sokkal könnyebb itthon. Hidd el!
A producer gyakorlatilag az emberi gondolatok és érzések kereskedője. Történetet, identitást, közös élményeket viszel a piacra, nem? Azt a közösségi élményt, hogy van, ami összeköti a bulizókat.
Igen ez nagyjából így van, de úgy érzem a színpadon is legalább annyira megállom a helyem, mint a stúdióban vagy az online marketingben.
Azt látjuk, hogy a közvéleménykutatók sem tudják, hogy mit gondolnak az emberek, lásd a Tarlós-Karácsony csatát. Te honnan tudod? Trump győzelmét állítólag először azok az újságírók vetették fel, akik nem az íróasztal mögül nézték a világot, hanem emberekkel beszélgettek. Ilyen értelemben te vagy az egyik legnagyobb közvéleménykutató itthon.
Szerintem túl régi cégekkel vagy metódusokkal, technológiákkal dolgoznak, nem a „terepen”. Van egy jó Indiana Jones mondás az egyik filmből: „Ha jó régész akar lenni, mozduljon ki a könyvtárból.” Szerintem ez mindent elmond.
Ki kell menni a frontvonalba és ott már tudod, hogy mi a teendő.
Mi foglalkoztatja, bántja, érdekli a 16-24 éves fő közönséged a tapasztalataid alapján?
Mindent azonnal akarnak, türelmetlenek. Gyorsan el lehet venni sajnos a kedvüket, de ugyanígy az érdeklődésüket is gyorsan fel lehet kelteni. Szinte mindenre nyitottak. Sajnos sokan vannak, akik azokon a dolgokon is pörögnek, amiket csak úgy láttak másoknál. Én úgy érzem szót értek velük, szeretném, ha ez így maradna, de ennek az az ára, hogy ahogy mi próbálunk nekik egyfajta irányt, utat mutatni, nekünk is meg kell hallgatnunk őket, tanulnunk kell tőlük. Szerintem izgalmas.
Mi a következő nagy dobás? Hogy építed fel, például jobb tavasszal kiadni a számokat és télen rágyúrni a következő fesztiválszezonra?
Tavaszra több ötletem is van zeneileg, de vettem fel pár számomra érdekes témában vlogot is. Megcsinálom szépen lassan az összeset és megy fel a Youtube-ra. Ezenfelül
elindítom a saját kiadómat és keresem a tehetséges embereket,
minden stílusban, a lényeg az, hogy legyen színes, érdekes egyéniség és tudjon rappelni, énekelni vagy mulattatni.
Hogy néz ki egy szám íve és építőkövei? Honnan hova jut, mit kell tartalmaznia? Használod hozzá az (újság)írói készségeidet?
Mindent használok, ami a fejemben van. Íve természetesen minden zenének van, ami több milliós nézettségig eljut, de ezt előre nem lehet megjósolni.
Mi az, hogy trash? Miért jó trasht csinálni? Nem paradox profi, igényes trasht készíteni? Ez gyakorlatilag a korábbi generációk mulatós zenéje a mai fiatalokra hangszerelve?
Szerintem ez nem így van. Említettem, hogy trendek jönnek-mennek. Emberek, hangszerelések változnak, de Pixa marad. A bulizás szó régen is bulizás volt és most is az, maximum más köntösbe öltöztetve.
Szerintem a trash inkább jelenség, mint zenei műfaj.
Könnyebb betenni dolgokat egy kalapba és ujjal mutogatni rá, mint körbejárni a témát vagy legalább definiálni. Amúgy inkább nem mondok többet erről, jobb ha kicsit misztikum marad.
Családalapítást tervezel? Kijönnél a fényre?
Természetesen. Jegyes már van hozzá.
Igen, szeretnék a politikával foglalkozni, vagyis inkább regionálisan a fiatalokkal és a kultúrával.
Amikor eljön az ideje, hétköznap nappalos leszek.
Bejártad a világot, mégis Székesfehérvárt választottad. Ennyire élhető hely?
Az elmúlt tíz évben annyira élhetővé vált a városom, hogy biztosan nem megyek sehova. A jelenlegi városvezetésnek köszönhetően, akik teljesen alárendelték magukat a városnak és lakóinak, egy kiváló várost tudhatunk magunkénak. Jó a hangulat, a légkör.
Látod a fejlődést, öröm hazajönni.
Hidd el, ha valakinek van mihez viszonyítania, az én vagyok.
Ráadásul most kaptam egy felkérést, hogy legyek a székesfehérvári újonnan alakuló szenátus tagja, ahol többek közt olyan emberekkel dolgozhatok együtt, mint az Óbudai Egyetem Alba Regia Műszaki Kar dékánja, a székesfehérvári Vörösmarty Színház igazgatója és a Fejér Megyei Szent György Egyetemi Oktató Kórház főorvosa. Nagyon megtisztelő a felkérés és természetesen igent mondtam.
Mit gondolsz arról, hogy életkora miatt ennyien kezdték támadni Rácz Zsófia helyettes államtitkári kinevezését? Ha azt mondjuk, hogy csak idősek foglalkozhatnak ifjúságpolitikával, akkor életkor alapján diszkriminálunk nem?
Úgy gondolom, hogy rengeteg szempont számít egy államtitkári kinevezésnél és ebből csak egy kicsi tényező az életkor. Ha a legtöbb kritériumainak megfelel az illető, kivéve egy-kettőnek nem, akkor miért ne lehetne egy világlátott, okos, fiatalok nyelvén értő 22 éves lány is ilyen pozícióban. Az Indiana Jones idézetem itt is teljesen megállja a helyét.
Teljes mértékben egyetértek Cser-Palkovics Andrással, Székesfehérvár polgármesterével, aki egy Instagram posztban fejtette ki a véleményét. Székesfehérváron is bevonják a fiatalokat a döntéshozatalba, mert közösen kell dönteni, nem lehet kizárni senkit belőle.
Politikai irányultságtól függetlenül nagyon magyar dolog az, hogy először utálunk valamit aztán majd megszokjuk és sok esetben meg is szeretjük azt.
Nagyapám is mindig ilyen volt, mi vagyunk a Hupikék Törpikékből Törpmorgó.
Jellemzően az idősebb korosztály támadta a kinevezést, de ez a mi iparágunkban is megvan egyébként, sokszor nem bíznak a fiatal, feltörekvő generációban. Ezt a folyamatot el kell fogadni, ez az élet rendje.
Nem mellesleg Rácz Zsófia Mr. Rick lánya, ami szerintem nagyon menő, ő egy kilencvenes években híres popelőadó volt. A napokban felkeresett, bár még nem tudom mivel, mert nem ismertem fel, így nem jelöltem vissza egyből. Remélem valami jót teremthetünk közösen.
Összegezve azt mondanám, hogy teret kell adni a fiataloknak, főleg ha jól teljesítenek és mindenkinek jár egy esély. Ha bizonyítja rátermettségét akkor ez egy jó döntés volt. 2019-ben nem engedhetjük meg azt, hogy bármi alapján diszkrimináljuk egymást, mivel közös célunk az, hogy egy élhető társadalmat építsünk.
***
A cikk a Pallas Athéné Domeus Educationis Alapítvány támogatásával valósult meg.