Kedves Naplónk!
Volt korábban olyan érzésed, hogy nem mehetsz el valahova, nem nézhetsz meg valamit, vagy nem olvashatsz el egy cikket, esetleg könyvet? Nekünk volt.
Hogy lehet, hogy ma egy vloggert akár többen követnek, mint egy tévéműsort? És hogy valaki otthon ülve tíz magyarországnyi követőt szerezzen? Csak látszólag véletlen mindez, valójában épp oly tudatos vállalkozás-építésről van szó, mint egy termék esetében, azzal a különbséggel, hogy itt szórakozást nyújtanak a tartalomkészítők. A személyes márka építésének legfőbb célja pedig sok esetben az, hogy a vlogger a nagy cégek szponzorációs felületévé válhasson. Követőket nem ígérhetünk, de a jelenség hátterét bemutatjuk.
Az internet megjelenésével újabb kommunikációs felületek, szinte végtelen mennyiségben váltak elérhetővé. Rengeteg jelenség vagy személy az internetnek köszönhetően vált ismertté, született meg vagy alakult át. Nézetek és eszmék lettek világhírűek, miközben a márkaépítés is átalakult. A világhálónak köszönhetően egy teljesen új reklámfelület is létrejött, ami eleinte egy teljesen új célcsoportot szólított meg. Elemzésünkben megmutatjuk, milyen változásokat hozott a reklám, illetve a szponzoráció világába a Youtube videómegosztó portál.
Az internetet körülbelül 4,5 milliárd ember használja, üzleti vagy személyes célokra. Ami leginkább megkülönbözteti a televíziótól, hogy az interneten a felhasználó nem csak passzív befogadó, hanem maga is részese a tartalomnak és a tartalom előállításának. Az adott egyén is információforrás lehet és ő maga választja meg, hogy mire kíváncsi, mit néz meg. Ellentétben az összes többi médiummal
az internetes publikáció költsége elenyésző.
Az internetezők száma folyamatosan nő, természetesen a televízió kárára, sőt egyes elemzések szerint 2020-ban már le is hagyja azt.
Ez annak köszönhető, hogy a fiatal korosztály már jobban kedveli az internetet és az idősek körében is átalakulóban van a tartalomfogyasztás.
AZ alábbi infografikán látható, hogy miként oszlik meg az egyéni tartalomgyártók és a cégek aránya. Érdekes, hogy míg 2010-ben a 100 legtöbb feliratkozóval rendelkező csatornának 80 százaléka egyszemélyes volt, addig 2019-ben ez az arány már csak 28 százalék, amely azt jelenti, hogy
a nagyobb tartalomgyártó cégek folyamatosan szorítják ki az egyéni Youtube csatornákat.
Digitális reklámok
2016-ban a digitális reklámköltések globálisan meghaladták a hagyományos – nyomtatott, televíziós – kiadásokat és a trend azóta is töretlen. Előrejelzések szerint az Egyesült Államokban 2019-ben veszi át az uralmat a digitális reklámozás, mivel ott továbbra is nagyon erősek a hagyományos médiumok. Egy elemzésből kiderült, hogy
a vizsgált népesség 7 százalékához csak a webes platformon megjelenő reklámok jutottak el,
a televízióban sugározottak egyáltalán nem.
A Youtube szerepe a reklámpiacon
Nem véletlen, hogy ebből az új piacból sokan szeretnének részesülni, a digitális reklámok egyik fő közvetítője pedig a Youtube. A portál 2005-ben jött létre és mára a legnagyobb videómegosztó oldallá nőtte ki magát. Az első videó, ami felkerült az oldalra, egy állatkerti bejelentkezés volt, amit mostanra több mint 80 millióan néztek meg. Naponta körülbelül 30 millióan látogatják a portált és ötmilliárd videót néznek meg.
Sok cég felismerte, hogy ez egy kiválóan alkalmas felület a reklámozásra is, a cég egyes becslések szerint évi tízmilliárd dolláros bevételt termelhet.
Több nagyobb médiavállalatnak, illetve kisebb cégeknek is van saját csatornájuk, ahova feltölthetik a saját reklámjukat vagy bármilyen marketing anyagukat.
A tartalom nagyobb részét azonban magánszemélyek töltik fel önmaguk, illetve mások szórakoztatására. A Youtube a megalapítása óta nagy ismertségnek örvend, így ezáltal nagyon nagy eléréssel rendelkezik. A hirdetések az oldal bevételét növelik, azonban mindenből részesedést kap az adott tartalomgyártó. Ezt nem közvetlenül kapja a videójának nézettsége után, hanem ehhez egy céggel partnerségben kell állnia.
A Google hirdetési motorja a Youtube-on is egyszerűbbé tette a reklámozást, mivel olyan tartalmat mutat a felhasználónak, amihez hasonló oldalakat sokszor meglátogatott korábban. Ha a valaki fürdőruhát keresett egy internetes webáruházban, akkor akár egy hónapon át ilyen típusú reklámokat fog látni a videók előtt vagy közben, azaz személyre szabva kapja a hirdetéseket. Egyes feltételezések szerint a Google lehallgatja az emberek beszélgetését is és ezek alapján szabja személyre a hirdetéseket.
A közvetítő cégek szerepe
Ilyen cég például a Fullscreen, ami 2011-ben alakult. A cég tanácsadási szolgáltatásokat nyújt azoknak, akik szerződésben állnak vele, cserébe a partnerek folyamatosan hozzák létre a tartalmat és a nézettséget. A cégnek több mint ötvenezer tagja van és a hálózat nagyjából
hétmilliárdos nézettséget generál havonta
és olyan youtuberekkel dolgozik együtt, mint a játékiparból ismert Ninja, vagy a paródiákkal és szórakoztatással foglalkozó Jack Douglas. A Fullscreen és az ehhez hasonló cégek irányt mutatnak a kiemelt partnereknek, hogy azok miként állítsanak elő minél minőségibb tartalmat és segítik őket az előremenetelben is.
A gyakorlatban mindez úgy működik, hogy a csatorna tulajdonosa, a videókészítő aláír egy szerződést az adott vállalattal, amiben a feltételek a csatornától függően változhatnak, de a
bevételeket általában 70-30 arányban osztják szét.
A bevételek abból származnak, ha a néző a videó megtekintése közben rákattint egy felugró, vagy oldalt található reklámra. Ez a kattintási szám természetesen a nézettség arányában változik, mivel minél többen néznek egy csatornát vagy konkrét videót, annál többen fognak rákattintani az adott hirdetésre, akár véletlenül is. Minél többet tölt el a néző azon az oldalon, ahova a felugró ablak elvezette, annál nagyobb bevételhez jut a partnerprogramot kínáló vállalat és ezáltal a csatorna tulajdonosa is.
Nehéz megmondani, hogy pontosan mennyit is lehet keresni a Youtube-on. Angol nyelven jobban megéri a tartalomgyártás, de nem csak azért, mert így több ember fogja megérteni és nézni is a videóinkat, hanem azért, mert sokkal kedvezőbbek a partneri, illetve hirdetési feltételek az ilyen csatornák esetében. Vannak tartalomgyártók, akik megosztják nézőikkel azt, hogy milyen bevételhez jutnak egy videó után. Egy olyan esetében, ahol a nézettség egymilliós, ott nagyjából kétezer dolláros bevétellel lehet számolni egy videóra nézve.
A cél az elérés és a jó kapcsolat az algoritmussal
Egy hirdetőnek az a célja, hogy minél több embert elérjen, de fontos az is, hogy az algoritmus milyen kategóriába sorolja az adott videót. Egy amerikai vállalatnak, ami csak a saját országában adja el termékeit, nem érdeke az, hogy például a magyar nyelvű videóknál megjelenjen a hirdetése.
Angolul negyedannyi nézettséggel is kétszer annyit lehet megkeresni, mintha magyar nyelvű lenne a videó.
– mesélte a Makronómnak egy volt vlogger.
A másik igazán nyomós ok az angol nyelv mellett az, hogy így könnyebben megtalálják a youtubereket a szponzorok. Különböző gyártók kipróbálásra küldik nekik a terméküket, amiket a videósok megmutatnak, esetleg értékelnek is és sok esetben ezzel a tartalomgyártó még kifizetést is kap a terméken felül.
Ez egy kölcsönös együttműködés, mivel a videós megjelenítheti a márkanevet a videóban, címkékben szerepeltetheti, ezzel több nézőt vonzhat be. A márka számára pedig jó imázst ad, ha olyan youtuber mond a termékről jó véleményt, akiben megbíznak a feliratkozók. Tehát itt a youtuber a cég képviselőjévé válik és ő hirdeti a terméket, a cég csak a terméket biztosítja hozzá.
Termékmegjelenítés
A digitális térben az effajta szponzoráció egy nagyon olcsó hirdetési forma, mivel a vállalatnak nem kell megfizetnie a reklámmal kapcsolatos szokásos, magas költségek sorát. Vegyük példának azt, hogy valaki egy futással, edzéssel kapcsolatos vlog csatornát üzemeltet, akkor őt egy adott pont után valószínűleg fel fogja keresni egy ilyen típusú termékeket gyártó, forgalmazó cég, azzal a céllal, hogy szerepeltesse a cég termékét a videójában.
Nem feltétlenül kell beszélnie róla, sokszor már az is elég, ha a youtuber ilyen márkájú ruhát vesz fel edzéshez, vagy akár a mindennapi életben olyan termékeket használ, amit az adott szponzor gyárt. Ez a termékmegjelenítés egy lehetséges formája, ami jóval olcsóbb, mint a mozifilmekben való megjelenés. Ugyanazt a hatást kelti, mint a filmekben való megjelenítés, azzal a különbséggel, hogy itt a feliratkozó, vagy néző számára az információ egy
megbízható forrásból származik.
Természetesen a támogatótól kapott tárgyakat észrevétlenül is kiemelik az adott videóban, azonban sokszor felmerül az a „probléma”, hogy a videó készítője akarva-akaratlanul olyan márkákat jelenít meg, amelyek távol állnak az értékrendjétől, így a reklám nem lesz hiteles.
Véleményvezérek
Előfordul olyan eset is, hogy a videós magának rendel valamit és azon felismerhetően látszik, vagy elhangzik a márkanév. Ekkor azonban nem biztosított az, hogy csakis jó dolgok hangzanak el egy adott termékről, ami aztán kihathat a márkaimázsra. Erre a legjobb példát az online videós kritikusok jelentik, mint például a magyar „TheOtherworldonline”. A csatorna egy-egy kritikáját átlagosan 30-40 ezren tekintik meg. Vannak filmek, amelyeket az egekbe emelnek, azonban vannak, amelyeket nagyon súlyos negatív kritikával illetnek. A nézők pedig hajlamosak arra, hogy egy kritika vagy újsághír alapján döntsenek ahelyett, hogy különböző értékeléseket hasonlítanának össze, így a rossz vélemény könnyen mérvadóvá válik. A negatív reklám nem minden esetben reklám.
Akkor is keletkezhet negatív reklám, ha egy híres, hiteles – ami ebben az esetben nagyon fontos – vlogger elmegy egy szállodába vagy étterembe és rosszakat mond arról, mivel véleménye hatással lehet a nézők véleményére is. Hasonlót valósítanak meg különböző applikációk, például a Foursquare, vagy a TripAdvisor is.
Több esetben volt már probléma és vita youtuberek között szponzorációk miatt. Az elmúlt évek legnagyobb szponzorációs botrányát James Charles és Tati Westbrook jegyzi. A botrány következtében James Charles kevesebb mint két nap alatt 2 millió követőt vesztett, köztük Miley Cyrus és Demi Lovato. Tati Westbrook egy közel egy órás videóban talált ki, hogy mekkorát csalódott a fiatal videósban. A csalódás oka pedig az volt, hogy James a Tati által gyártott étrendkiegészítő, a Halo Beauty termék fő riválisát reklámozta Instagramján és ezzel megkárosította az egyik legnagyobb pártfogója üzletét. Később James ezért bocsánatot kért. Napokig az ő botrányukkal volt tele a Youtube, amíg James rengeteg követőt vesztett Tati 5,9 millióról 8,6 millióra növelte követői bázisát. Mindennek ellenére az sose fog kiderülni, hogy ez egy jól kitervelt médiahack vagy egy valós botrány.
Vlogolás és márkaépítés
Ahhoz, hogy a tartalomgyártók partnerséget és szponzorációt kössenek, először magukat kell felépíteniük, mint egy márkát, brandet. Azzal, hogy valaki létrehozza a csatornáját, kialakít magának egy márkát, ami gyakorlatilag önmaga.
A videóbloggerkedés, röviden vlogolás a blogolás egyik továbbfejlesztett változata. Azt jelenti, hogy a vlogolás nem írásban történik, hanem videó formájában. Ez a mai trendeknek nagyon megfelel, mivel sok embernek nincs türelme végig olvasni fél oldalnál hosszabb cikket, például ezt. Azonban a videót elindítják és hallgatják, miközben sok más tevékenységet tudnak végezni, tehát időtakarékosabb tevékenység is.
Korábban a jogvédelmi kérdések nem kaptak akkora hangsúlyt, mint manapság. A Youtube egy algoritmus segítségével ellenőrzi az újonnan feltöltött videókat, és ha azokat például a videóban felhasznált zene miatt jogellenesnek találja, akár el is távolíthatja az oldalról. Rövid időtartamig azonban szerepelhetnek zenei és filmrészletek, de a szabályok egyre szigorúbbak.
Hitelesség, egyszerűség, szabadság
A hitelesség és egyszerűség mellett a szabadság teszi egyedivé és nagyszerűvé a vlog műfajt. Látszólag bárkiből lehet Youtube sztár, akit akár több százezren néznek, követnek. Ezt azonban nem olyan könnyű elérni, mint azt sokan gondolják. Akárcsak egy általános vállalkozás esetén, a sikerhez itt is tervezni kell. Pontosan ugyanaz a helyzet, mint az általános márkáknál, ugyanazon a folyamaton kell végighaladnia a tartalomgyártónak: ad valamit a nézőknek, felhasználónak, viszont ez nem termék, hanem szolgáltatás, amelynek
célja a szórakoztatás.
Ahogy a futócipő gyártásánál, úgy a videónál is törekedni kell a minőségre, különben alacsony lesz a nézettség, vagy negatív visszajelzések érkeznek. A youtuberek a kezdő cégekhez hasonlóan a semmiből jönnek és a csúcsra igyekeznek felküzdeni magukat.
Termék-életgörbe
A nagy nézettségi növekedés általában akkor következik be, amikor a csatorna eléri azt, hogy a Youtube kirakja ajánlásként a kezdőlapra olyanok számára, akik még nincsenek feliratkozva, mivel a vállalatnak is érdeke, hogy minél többen nézzenek egy adott csatornát. Eleinte nagy hangsúlyt kell fektetni a reklámozásra, azonban egy szint után a vlogger kialakít egy úgynevezett márkaimázst, ami ebben az esetben annyit jelent, hogy az emberek tudják azt, hogy az adott videó készítője minőségi tartalmat gyárt.
Egyes magyar videósoknak akkora a nézettsége, amit sok televízióadás megirigyelne.
Pont ezért nevezhetjük ezeket az internetes tartalmakat készítő embereket celebnek, influenszernek, véleményvezérnek, akik egy ponton túl már nem önmagukat reklámozzák, hanem a reklámozó cégek eszközévé válnak.
Véleménynyilvánítás
Fontos megemlíteni, hogy a vloggerek általában kerülnek mindenfajta politikai témát. Nemcsak azért, mert az általuk kiválasztott fiatal célcsoportot ez nem érdekli, hanem azért, mert ebben a műfajban nagyon fontos az, hogy a videó szórakoztasson, a készítő „hiteles maradjon”. Ha állást foglalna egy vlogger politikai kérdésekben vagy esetleg egy politikai párt mellett, akkor valószínűleg sok nézőt veszítene.
Ami nagyon fontos ebben a szakmában, hogy nem szabad túlságosan elszakadni attól a szereptől, amelyben a vlogger a karrierét kezdte.
A hirtelen véleményváltozások megzavarhatják a nézőt, ami aztán a hitelesség elvesztéséhez vezethet.
Lehetőségek tárháza
A vlogolás manapság az egyik legelterjedtebb műfaj, azonban rengeteg különböző stílusa van jelen. Ezek közül kiemelkedőek azok a videók, amelyekben játékmenetet rögzítenek a videósok és azt kommentálják, vagy például film- vagy videójátékok kritikáit készítik el.
Hazai viszonylatban kiváló példa Magyarósi Csaba, aki a Youtube-on kezdte a karrierét, 2014-ben saját műsora lett a Discovery Channelen és mára több mint 300 ezres követői bázissal rendelkezik. Fördős Zé esete is hasonló, aki ugyancsak az internetről vált televíziós személyiséggé.
Youtube-os márkaépítésnél fontos megemlíteni a hatalmas átalakuláson áteső zeneipart is, ugyanis a dalok nagyrésze fel kerül az internetre és így mindenki számára elérhetővé válik. A legtöbb esetben már nem is a lemezeladás számít, hanem a nézettség az online felületeken.
A hazai online piacon az underground rap csapatok értek el hatalmas áttörést, mivel ezeknek a bandáknak ez a felület az egyetlen, ahol a nagyközönség előtt hallathatják a hangjukat. Ezek az előadók gyakran hangoztatják, hogy ők
a hagyományos média segítsége nélkül lettek sztárok.
A legtöbb underground rapcsapat, illetve előadó ma már profin valósítja meg a marketinget. Ezek a csapatok úgy kezdték a nulláról, hogy egyetlen nagy kiadó sem segített nekik. Egymásnak ugyan segíthetnek közreműködéssel, de külső támogatást nagyon ritkán kapnak a hírnév megszerzéséért.
Másik lehetőségük az úgynevezett „beef”, amikor egymást sértik meg szándékosan (zenekarok vagy youtuberek), ez egyfajta negatív reklám, ami aztán jó hatással lehet mindkét előadó nézettségére, a magyar rapháborúról például a 444.hu készített filmet.
Ez egy gyakori önreklámozási forma ebben a szférában. A Follow the flow előadója, Fura Csé nem véletlenül emeli ki egy dalában a közhelyszerű igazságot, hogy sokszor azért „a negatív reklám is reklám”.
Vadhajtások
Az alkotói szabadságnak köszönhetően igen furcsa videók és stílusok is felkerülnek a videómegosztó portálra. Egy frissen elterjedt műfaj a „Meok Bang”, amely azoknak szól akik nem szeretnek egyedül enni ezért a videósok leülnek egy kamera elé és esznek, miközben néha általános dolgokról beszélnek, illetve történeteket mesélnek azoknak, akik párban szeretnének enni, de magányosak. Az efféle videókat milliók nézik elsősorban Ázsiában, sőt, vannak, akik a gyerekeiket ültetik kamera elé enni, hogy a műfajt megújítva, még sajátosabb igényeket kiszolgálva tegyenek szert nézettségre a gyerekeikből. Így ma már előfordul, hogy egy-egy tízéves videós százezer dolláros jövedelmekre tesz szert a Youtube segítségével.
Persze elég könnyű a figyelemért folytatott öldöklő harcban súlyos túlzásokba esni, a gyerekeikkel viccből üvöltöző, játékaikat széttörő, a gyerekekből sírást kiváltani igyekvő amerikai szülők bíróságon fejezték be vlogger karrierüket.
Az étkezős videók egyik másik kedvelt fajtája az úgynevezett ASMR, ahol minden a hangon múlik, mivel a videó lényege, hogy az evés hangját egy közel elhelyezett mikrofonnal felveszik, mert ez állítólag sok néző számára örömet okoz. Az ASMR videók azonban nem csak ételekkel kapcsolatosan fordulnak elő, hanem gyakorlatilag minden hangot kiadó tárggyal készíthetünk ilyet. Az alább bemutatott videóban a videókészítő suttog, zacskót csörget és billentyűzetet nyomkod.
Szerencsére a tartalomgyártók sokszor kipróbálnak egyes termékeket a nézők helyett. Az ilyen videók királyai a csípős ételeket, paprikát kóstoló youtuberek. E kísérletek aztán sok esetben túlságosan is „jól” sikerülnek,
a youtuberek gyakorlatilag az egészségüket kockáztatják a nézettségért a digitális világ kínzókamráiban.
Folyamatosan változnak a trendek a Youtube-on, de minden évre jut valami veszélyes, vicces, nevetséges, botrányos divat. Az elmúlt évek egyik legnagyobb, veszélyes kihívása a fahéj kihívás és a #KIKIChallenge volt, amelyet Will Smith a Lánchíd tetején csinált meg. Mindkét „kihívás” nagyon veszélyes és sok balesettel is járt.
Természetesen nem csak veszélyes kihívások léteznek, 2014-ben az egész interneten elterjedt – becslések szerint 17 millió videó készült e sorozatban – az „Ice Bucket Challenge”, amelyben az ALS betegségre próbálták felhívni a figyelmet azzal, hogy egy jeges vödör vízzel öntik magukat nyakon az emberek. Rengetegen megcsinálták a kihívást – köztük Donald Trump is – és rengeteg adomány is összegyűlt az egyébként egyelőre gyógyíthatatlan betegség kutatására. Az elmúlt napokban halt meg betegségében a kihívás kitalálója, de rengeteget tett azért, hogy ez a konstruktív kihívás megszülethessen.
PewDiePie
Az összes csatornak közül azonban kiemelkedik egy, ami Felix Arvid Ulf Kjellberg svéd videójáték-kommentátor tulajdonában van. Ő PewDiePie néven regisztrált 2010-ben és jelenleg több mint 100 millió feliratkozóval rendelkezik. Egy videójának átlagosan 5 milliós nézettsége van és az ő karrierében tökéletesen végigkövethetőek a korábban említett fázisok.
Mert nagyot álmodni, megtalált egy piaci rést, amellyel gyakorlatilag műfajt teremtett.
Elkezdett horror játékokkal játszani, közben webkamerával felvette a reakcióit és végül megszerkesztve feltöltötte ezt a Youtube-ra. Globálisan gondolkodott és kihasználva nyelvtudását angolul kezdte el a videókat készíteni, így nagy tömegeket tudott elérni, minimális befektetéssel. Ahogy az emberek elkezdték megismerni, megszeretni, úgy egyre többen iratkoztak fel a csatornájára.
Rengeteg videót készített azzal a céllal, hogy fenntartsa a nézettséget. Kitalált magának egy hangzatos nevet és egy szlogent, amit minden beköszönésnél és elköszönésnél elmondott, így tudatosította és építette be a nézők emlékezetébe azt, hogy ő kicsoda. Elnevezte a nézőközönségét „tesónak” („bro”) így kialakítva egy látszólag személyes kapcsolatot a nézőkkel.
Rájött, hogy az embereknek szükségük van könnyed szórakozásra, ezért furcsábbnál furcsább játékokkal kezdett játszani, ezeket sajátos stílusában kommentálta. Bár már sokkal kevesebb videójátékos tartalmat tölt fel, vannak játékok, amelyek teljesen a nevéhez kötődnek, ilyen például az Amnesia nevű horror játék és a Minecraft nevű játékot is ő hozta vissza a köztudatba.
Évről évre folyamatosan fejlődött, illetve fejlesztette a munkaeszközeit, hogy minél minőségibb videókat gyártson, mivel
ez az alapja egy vállalkozásnak is, a folyamatos innováció és az eszközökbe való befektetés.
A videós tartalomgyártás mellett 2015-ben megjelent saját könyve és 2016-ban a saját mobiltelefonos játéka is.
A Youtuber, akinek csatornáját tíz magyarországnyi ember követi, 2016-ban felkerült a Time magazin által készített, a világ 100 legbefolyásosabb emberéről szóló listára és sok esetben ösztönözte a feliratkozóit, hogy támogassanak bizonyos alapítványokat és kezdeményezéseket.
PewDiePie nagyon megosztó karakter, mivel videóiban trágár szavakat használ és sokszor sértő megjegyzéseket is tesz, ami erősen rontja a megítélését, ebből már komoly problémái is voltak. Azonban nem PewDiePie volt az egyetlen, aki egy átgondolatlan kijelentés, illetve videó miatt bukott hatalmasat. Logan Paul a Japánban található Aokigahara, öngyilkos erdőnek is nevezett helyen
gyanútlanul levideózott egy holttestet,
amivel a Youtube történelmének talán legnagyobb botrányát idézte elő. A videót azóta eltávolították.
Megváltozott igények
A Youtube elindulása óta rengeteget változott az oldal. Jelenleg nagy nézettségnek örvend a trash műfaj és előtérbe kerültek a kattintásvadászok, akik kétértelmű, provokatív borítóképekkel és címekkel próbálják bevonzani a nézőket. Sok esetben ezek a tartalomgyártók nem foglalkoznak a minőséggel, csakis a kattintásra mennek, mivel azzal tudnak több és több hirdetőt bevonzani.
A számos különböző közösségi média felület miatt manapság már nem elég, ha valaki egy platformon jelen van, hanem az Instagram és a Facebook is ugyanolyan fontossá vált, mint a Youtube, tehát a tartalomgyártóknak más oldalakon is építeniük kell a saját márkájukat.
Növekvő népszerűség
Az internet, és ezen belül a Youtube, mint legnagyobb videómegosztó portál szerepe vitathatatlan a reklámpiacon. Egyre nagyobbat harap a reklámtortából és egyelőre senki sem tudja hol a vége, mikor kezd lassulni a népszerűsége. Az biztos, hogy mostanra, ha nem is sokkal, de az internet átvette a vezető szerepet a televíziótól és egyes magánszemélyek
nagyobb márkát építenek, mint néhány nagy tévés produkció.
Ha valaki sikeres akar lenni ezen a piacon, akkor ismernie kell az üzleti életet: muszáj felépíteni a saját márkát, ami ebben az esetben a videós maga. A magyar piac egyelőre viszonylag kicsi és bár rohamos tempóban fejlődik, de el van maradva a nyugattól.
Sokan gondolják, hogy ez csak egyfajta hobbi, amely mindenfajta következetességet nélkülöz, de ez nem így van. A műfaj szépsége a szabadságban és az egyediségben rejlik. A vloggernek arra kell törekednie, hogy ez a kettő megmaradjon, mivel ez különbözteti meg ezt a médiumot minden mástól és valószínűleg pont ezért ilyen népszerű.
Kövess Facebookon!
***
A cikk a Pallas Athéné Domeus Educationis Alapítvány támogatásával valósult meg.