Friss kutatás: egy egész társadalmi réteg ellenzi Ursula von der Leyen legújabb tervét
A magyar gazdák ellenzik a brüsszeli javaslatot.
Az NBA szurkolói a liga kínálta látvány- és élményvilágon kívül a csapatuk sikerei miatt duplán örülhetnek, hiszen egy sikeres csapat nagyot dobhat városuk gazdaságán is. Legalábbis számos tanulmány mutat rá, hogy a jó csapat főnyeremény egy városnak pénzügyileg, valódi pénzkutakká változtatva az arénákat a helyi közösségek számára.
Jó csapat, gyarapodó város
A sikeres NBA-csapatokkal rendelkező városok „számos gazdasági területen sikert és növekedést érnek el, gyakran jobban teljesítve ezekben, mint az ország egésze” – derül ki egy tanulmányból. E kutatás azoknak a városoknak a gazdaságát vizsgálta, amelyek csapata az utóbbi években bejutott az észak-amerikai profi kosárlabda-bajnokság (NBA) döntőjébe.
Először is, egy jó csapat munkahelyeket teremt, ugyanis vonzza a nézőket, így több munkavállalóra lesz szükség az arénákban és stadionokban. Természetesen ezen kívül is megugrik a kereslet az éttermek, kávézók vagy bárok szolgáltatásaira, de hotelszobából és parkolóból is többre lehet szükség. Mindez további új munkahelyeket hoz létre. Nem véletlen, hogy a kosárlabdában jónak számító városok népessége sok esetben az amerikai átlagot meghaladó mértékben gyarapodott. Ami pedig az ingatlanárakat illeti, itt is nagymértékű növekedés volt észrevehető, így a helyiek vagyona is növekedésnek indult.
A tíz megvizsgált év 70 százalékában a nyertes csapat városa az amerikai átlagot az ingatlanárak növekedésében megelőzte, miközben a vesztes csapat városa esetében csak négyszer történt így. A tíz megvizsgált évből ráadásul nyolcszor „a döntők győztesének vagy vesztesének városa felülmúlta a nemzeti átlagot az éves GDP növekedés tekintetében”.
Természetesen azok a városok is jól járhatnak, amelyeknek nem túl erős a kosárcsapatuk, vagy nem jutnak el a döntőkig. Ugyanis minden évben megrendezik az All Star gálát, ami szinte mindig más városban zajlik. Az utóbbi évtizedben rendezett ilyen gálák gazdasági hatása is jelentős, minden esetben több volt mint 80 millió dollár, az idei All Star hétvége pedig több mint 100 millió dollárt hozott Charlotte városának, így itt talán már a Loch Ness-i szörnyet sem kell kreatív üzletembereknek kitalálni.
Vagy ott van a Dallas Mavericks csapata, amely a 2011-es döntő – elég meglepő – megnyerése után 15 millió dollárnyi bevételt termelt a városnak. Az két indianapolisi csapat, a Pacers és a női NBA-ben (azaz WNBA-ben) szereplő Fever évente 55 millió dollárt „adnak” a helyi gazdaságnak csupán azzal, hogy játszanak.
Amikor pedig a Detroit Pistons négy évtized után visszaköltözött a belvárosi Little Caesars arénába, a Michigani Egyetem kutatói által várt gazdasági hatás 600 millió dollár volt, kétezer új munkahely mellett.
LeBron James, az egyszemélyes gazdasági fellendülés
Olykor még az sem kell, hogy maga a csapat nagyon sikeres legyen, elég ha a keretben egy sztár jelen van. Egy nagyon jó játékossal persze nagy az esély, hogy a csapat is jól teljesít, de ez nem garancia – gazdasági szempontból pedig nem is olyan lényeges.
A legjobb példa erre LeBron James esete. Jamest a 2003-as válogatáson („draft-on”) elsőként választotta a Cleveland Cavaliers csapata és már akkor is sztárnak számított. Az ohiói kosaras 2010-ben igazolt át a Miami Heathez, ahol négy szezont töltött, hogy 2014 nyarán újra visszatérjen Clevelandbe 2018-ig. A háromszoros bajnok azon kívül, hogy boldogította az NBA nézőit, vagy épp ellenkezőleg, szomorította az ellenfél szurkolóit, hatalmas gazdasági fellendülést okozott, ahol csak megfordult.
Amikor 2003 nyarán a Cleveland Cavaliers csapata kiválasztotta Jamest az évi „draft”-on, a város még teljesen máshogy nézett ki, mint 2018-ban, írja az ESPN. „Az első hét évben, amikor LeBron itt volt, bizalmat adott az üzletembereknek, hogy megduplázzák a befektetéseket”, mondta Joe Roman, a Greater Cleveland Partnership elnök-vezérigazgatója.
„A vállalatok hirtelen azt mondták: még sosem jártam ott, de Cleveland tényleg egy jó hely lehet”, tette hozzá. Roman szerint LeBron James haszna a helyi közösség számára „több százmillió dollár”.
Már egy sztár is növeli a jegyárat
A Harvard közgazdásza, Daniel Shaog alaposabban utánajárt a témának. A közgazdász a clevelandi és a miami aréna egy mérföldes sugarú körzetén belül vizsgálta a helyi vállalkozásokat és arra jutott, hogy a sztár jelenléte szignifikáns pozitív hatással volt a vendéglátóhelyek számára a környéken. LeBronnak csak a jelenléte „az éttermek számát 13 százalékkal, a foglalkoztatást pedig 24 százalékkal növelte Clevelandben”. Egy másik elemzésből kiderült, hogy LeBron Dél-Floridába érkeztével a csapat évente 1,4 milliárd dollárt hozott a városnak és 21,000 munkahelyet teremtett.
LeBron Clevelandbe való visszatérése is pozititív hatással volt a meccsek nézettségére, ahogyan a jegyárakra is, amelyek 80 százalékkal emelkedtek visszatérése után. A turizmus is bővült, az utazók 2015-ös 5,4 milliárd dolláros költése 2013-hoz képest 10 százalékos növekedést jelentett.
John Skorburg, a University of Illinois professzora szerint James 15 millió dollárt „termelt” rájátszási játékonként, mivel az emberek éttermekben étkeztek, bárokban fogyasztottak, emléktárgyakat vásároltak, autókat béreltek és így tovább. Sok bártulajdonos akár 200 százalékos bevételnövekedést is tapasztalt már a mérkőzés estéin.
Fontos megemlíteni, hogy James-szel a Cavaliers szinte mindig ott volt a rájátszásban és az utóbbi években a döntőben is. James nélkül pedig a csapat mindig a sereghajtók közé tartozott.
Jelenleg a négyszeres „MVP” („legértékesebb játékos”), a – már nagy piaccal rendelkező – Los Angeles Lakers csapatát erősíti, ahol négy éves, 154 millió dolláros szerződést írt alá 2018 nyarán. A LeBron James effektust már a szezonnyitó Lakers mérkőzésen is észre lehetett venni, ahol egy jegy átlagára 934 dollár volt.
Mindez persze más sztárokról is elmondható. Kevin Durant, az Oklahoma City csapatában kosarazó sztár 2016-ban távozott, hogy átigazoljon a Golden State Warriors csapatába. A helyi vállalkozók örömére, akik szerint ez hatalmas gazdasági fellendülést hozott a városnak.
De említhetnénk Giannis Antetokounmpo görög játékost is, aki a „kis piaccal” rendelkező Milwaukee csapatából csinált világhírű márkát, legalábbis a Forbes szerint.
A közvetlen hatás azon is felfedezhető – ahogy az MIT Sloan kutatói számoltak –, ha a csapatban nincs egy igazi sztár, akkor a jegyárak átlagosan legalább 7 százalékkal csökkennek.
Összegezve tehát a sikeres NBA csapattal egy város nagyon jól jár, különösen akkor, ha a csapatban egy vagy több sztárjátékos is található. A sztárok jelenléte nem egy esetben a helyi befektetők hangulatát is pozitív irányba tereli, így válhatnak az arénák a gazdasági növekedés motorjaivá.