15 éven át játszottak össze a nyugat-európai kamiongyártók

2019. augusztus 09. 09:14

A kamionkartell ügyben a magyar cégeknek kedvező, precedens értékű döntés született az Európai Bíróságon (EB) – közölte a Schmidt Ügyvédi Iroda.

2019. augusztus 09. 09:14
null

Lecsaptak a nyugat-európai kartellre

Az Európai Bíróság ítélete annak nyomán született, hogy az ügyvédi iroda által képviselt Tibor Trans Kft. keresetet terjesztett elő a Győri Törvényszéken szerződésen kívül okozott kárért való felelősség jogcímén, a DAF Trucks N.V. kamiongyártó cég ellen. A kereset szerint a kartell miatt a Tibor Trans drágábban tudott kamionokat vásárolni. Az ügyben a Győri Ítélőtábla fordult az Európai Bírósághoz.

Az EB ítélete megerősítette, hogy a károsultak érvényesíthetik igényüket azon ország bírósága előtt, amely országban a torzított piaci árakat alkalmazták, és ahol a kár bekövetkezett.

A ítélet szerint nincs jelentősége annak, hogy melyik kartelltagtól vették a kamiont, bármelyik kartelltag perelhető. Annak sincs jelentősége, hogy milyen szerződéses konstrukcióban vásárolták a kamionokat – gyakori védekezés volt ugyanis, hogy a kamionokat lízingelték, így jogilag nem a lízingbe vevő a tulajdonos, tehát nem őt érte a kár. A valóság ezzel szemben az, hogy a lízingbe vevőt érte a kár, hiszen a lízingbe adó a kartellel megnövelt árakra csak rátette a saját hasznát.

Az Európai Bizottság határozatában kartellezésért elmarasztalta a MAN, a Daimler, az Iveco, a Volvo és a DAF kamiongyártót, mivel 1997. január 17-től például a 6 és 16 tonna közötti tömegű tehergépjárművekre, valamint a 16 tonnánál nehezebb tehergépjárművekre, a merev és vontató tehergépjárművekre az EGT-ben alkalmazott árazásra és bruttó áremelésekre összehangolt megállapodásokat kötöttek.

Mivel az EB minden kérdésre egyértelmű választ adott, a kártérítési perek folytatódhatnak, a pereket ugyanis fel kellett függeszteni addig, amíg nem születik döntés a Tibor Trans ügyben; ez történt Magyarországon, Lettországban, Litvániában és Lengyelországban is – írja közleményében az ügyvédi iroda.

15 éven át egyeztették az áraikat

A kamionkartellnek nevezett ügy egy hatalmas gazdasági botrány, ami az európai teherautó-gyártókat érintette. Benne volt mindenki: a DAF, Iveco, MAN, Mercedes (Daimler), Renault, Scania, Volvo egyaránt.

Pár éve kiderült, hogy ezek a gyártók majdnem 15 éven keresztül rendszeresen egyeztettek és egymáshoz igazítva, magasan tartották az áraikat. Nem volt árverseny, megbeszélték egymás között, hogy mennyiért adják a teherautókat és a vontatókat

– írja a kamionkartell.hu

 

***

A cikk a Pallas Athéné Domeus Educationis Alapítvány támogatásával valósult meg.

 

 

Összesen 21 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
luga
2019. augusztus 16. 20:24
Csak locsogod a mantrát. Azután is nyert Simicska tendert, miután úgy gondolta, hogy ő irányíthatja az országot. Amíg voltak építőipari cégei, és indult. Próbálj utána nézni, hogy most mi a helyzet, de ne a Soros faliújságból, hanem a hivatalos közlönyből.
luisbathhelena
2019. augusztus 16. 20:23
Na most jól meglepődtem...
vizesnyolcas
2019. augusztus 16. 20:21
Így működik a szabad piac.
józan paraszti ész
2019. augusztus 10. 20:50
De ilyen csak nálunk fordulhat elő. A junióban ahol az európai értékek és a jogállamiság rendben van ilyen nem fordulhat elő.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!