A német kormányzópártok egyre inkább a szélsőségek irányába mozdulnak jobb- és baloldalon egyaránt. Konfliktusaik akár előrehozott választásokat is eredményezhetnek, ami azonban újfent csak megosztott parlamentet eredményezne, ezzel Németország már kevésbé pályázhatna az EU vezetőjének szerepére is. Franciaország hatása a kontinentális ügyekben szintén alacsony szintű marad, mert az ország jobban el lesz foglalva belpolitikai konfliktusainak megoldásával.
Az EU-országok erősíteni próbálják védelmi együttműködésüket, a tagországok közötti ellentétek azonban lassítani fogják a folyamatot, ha nem lehetetlenítik el őket teljesen. Az unió mint autonóm egység erősödését a védelmi együttműködés mellett a nemzetközi pénzügyi folyamatokban való független szereplőként való részvétel (az euró révén) is támogathatja, a tagországok közötti tőkepiaci integráció azonban még biztosan nem fog megvalósulni 2019-ben.
Eurázsia
Azáltal, hogy az Egyesült Államok felmondta az INF-szerződést (Intermediate-Range Nuclear Forces Treaty, azaz „közepes hatótávolságú nukleáris erők szerződése”), mind az amerikai, mind az orosz fegyverkezés és katonai mozgósítás fokozódni fog 2019-ben, amerikai részről elsősorban Európa határtérségeiben, Lengyelországban, Romániában és a balti államokban, orosz részről pedig Kalinyingrádban, Nyugat-Oroszországban, a Krím-félszigeten és a Fekete-tengeren. Lengyelország és Washington között előrehaladnak a tárgyalások egy állandó amerikai támaszpont létrehozásáról az országban, igaz, ez még nem fog megépülni 2019 folyamán. Válaszul Oroszország növeli katonai jelenlétét és infrastruktúrájának kiépítését Belaruszban, többek között egy légi támaszpont építésével.
Bár az INF-szerződés felmondása veszélybe sodorja a többi fegyverkezést korlátozó szerződést is, talán nem jelent teljes fordulópontot, a 2010-ben aláírt New START például nem veszíti hatályát az előrejelzés szerint (ez korlátozza az USA és Oroszország által bevethető nukleáris robbanófejek számát).
Oroszország folytatja hibrid hadviselését a nyugati országok ellen, melynek része a nemzetpolitikákba való beavatkozás, a propagandaterjesztés, kibertámadások és fedett hadműveletek indítása az EU és a NATO egységének aláásására. Erre a legjobb alkalom 2019-ben az EU-parlamenti választás lesz, mellyel kapcsolatban Oroszországnak lehetősége nyílik a szélsőjobb és intézmény-ellenes pártok támogatására, elsősorban Magyarországon, Olaszországban és Franciaországban – emeli ki a Stratfor. A Balkán országai (Szerbia, Macedónia, Montenegró) is Oroszország célkeresztjébe kerülnek, hogy megakassza az EU-s csatlakozási törekvéseiket.
Az Egyesült Államok fenntartja, sőt fokozza az Oroszország elleni szankciókat. Az Európai Unióban ez a kérdés sokkal összetettebb, azonban 2019-ben még valószínűsíthetően az EU is fenntartja szankcióit. Ennek ellenére az ország 2019-ben még elkerülheti egy komolyabb gazdasági válság kirobbanását.
Oroszország mindent meg fog tenni a nyugati hegemónia és az USA-vezette világrend megkérdőjelezésére, ezért a Kínával való együttműködés lesz az ország fő törekvése. A két ország gazdasági és energetikai kapcsolatai felfutnak az év során, Peking pedig beruházásait is növelni fogja Oroszországban (gyárépítések, csővezeték, utak, vasutak és egyéb infrastrukturális fejlesztések formájában), különösen az orosz Távol-Keleten. Ezentúl pedig a két ország közötti katonai kapcsolatok is erősödni fognak.
Amerika
Mivel az Egyesült Államok törvényhozó testülete, a képviselőház és a szenátus eltérő politikai oldalt képvisel, így az ország 2019-es belpolitikai menetrendjét ennek nehézségei fogják dominálni. A demokrata párti képviselőház nem fog együttműködni a republikánusok tervezett külpolitikai irányvonalában, a katonai költségvetésben, a bevándorlási politikában és az adócsökkentésben sem. Végső soron tehát a Fehér Ház képtelen lesz jelentős előrelépésekre ezeken a területeken.
Kanadában októberben szövetségi választásokat tartanak, a miniszterelnök, Justin Trudeau liberális pártja szoros küzdelemre számíthat. Az év során Trudeau megpróbál tető alá hozni egy kereskedelmi megállapodást Kínával, ezt azonban sem az Egyesült Államok, sem a kanadai ellenzék nem fogja jó szemmel nézni (főleg, hogy még csak most ratifikálják a nehezen összehozott USA-Mexikó-Kanada közötti megállapodást, az USMCA-t).
A brazil kormány tárgyalásokat kezdeményez a Dél-amerikai Közös Piac (Mercosur) tagjaival a bilaterális kereskedelem korlátainak eltörléséről, illetve az integráción belüli közös külső tarifák csökkentéséről. Argentína hezitálhat a kereskedelmi korlátozások liberalizálásával kapcsolatban, ezért ezek a tárgyalások 2020-ig is elhúzódhatnak. És amennyiben Argentínában elnökváltás következne be a 2019-es választások eredményeként (a jelenlegi elnök, Mauricio Macri szoros verseny elé néz), egy populista párt inkább protekcionista gazdaságpolitikát követne, ami alapjaiban rengeti meg a brazil kezdeményezést, a Mercosur mint integráció szorosabbá válását.
Az új brazil elnök, Jair Bolsonaro nagy változást tervez az ország kínai befektetésekkel és a belföldi biztonsággal kapcsolatos politikájában. A kormány igyekszik meggátolni a kínai befektetéseket az olyan stratégiai szektorokban, mint a bányászat vagy az energetikai infrastruktúra.
Szubszaharai-Afrika
Amióta a tengerparttal nem rendelkező Etiópia, és annak hajdani tengerparti provinciája, Eritrea békét kötöttek egymással, lehetőség nyílt a szállítási útvonalak újranyitására, ezáltal pedig nagyobb tér nyílt a külföldi befektetők számára. Etiópia a térség lehetséges felemelkedő gazdasági óriása, ugyanis annak reformgondolkodású kormánya részben privatizálni szeretné az állami vállalatokat, abban a reményben, hogy így nagyobb tőkét képes bevonni olyan országokból, mint az Egyesült Arab Emírségek vagy Kína. Ebben a folyamatban azonban még rengeteg a kérdőjel, szükség van a megkezdett gazdasági szerkezetátalakítás folytatására, valamint a devizatartalék szintjének növelésére.
Etiópia felemelkedése megnöveli az érdeklődést a környezetében, Eritreában, Szomáliában, Dzsibutiban és Szudánban is, elsősorban Kínából, Oroszországból és az Egyesült Államokból. Afrika szarvának eseményeit 2019-ben a nagyhatalmak vetélkedése jelentős mértékben befolyásolja majd.
A gyenge gazdasági teljesítmény arra fogja ösztönözni Cyril Ramaphosát, a Dél-afrikai Köztársaság elnökét a 2019-es választásokra készülve, hogy populista irányba fordítsa politikáját, ez azonban elijeszthet egyes külföldi befektetőket az országból.
Nigériában februárban tartanak választásokat, az új elnök fogja aláírni az Afrikai Kontinens Szabadkereskedelmi Egyezményét, mely jelentős mértékben előrelendítheti majd az afrikai országok közötti kereskedelmet.