Elon Musk pénzétől retteg a brit Munkáspárt, okkal
A világ leggazdagabb embere a Brexit atyjával barátkozik, akinek új pártját pénzzel is megtolhatja.
2010-hez képest akár 2539 fonttal többet is elkérhetnek a britektől a vasúti közlekedésben. Egyes díjak közel 50 százalékkal emelkedtek, amiért az utasok és a vasutas szervezetek a privatizációt okolják. A privatizáció óta a vasútfejlesztések rendre elmaradnak és már csak az áremelések érkeznek pontos menetrend szerint.
Vasúti ársokk
2010-hez képest egyes brit vasútvonalakon, például London Euston és Birmingham között akár 2539 fonttal többe kerülhetnek a bérletek. Az ellenzéki Munkáspárt szerint a vasúti közlekedés sokak számára ezzel megfizethetetlenné vált, mivel a jegyárak évről évre a bérnövekedést meghaladó mértékben emelkednek. A teljes átlagos árnövekedés 32 százalékos volt, eközben a dolgozók rég nem látott bérstagnálást szenvednek el.
Ráadásul a kritikusok szerint bár az áremelkedést a beruházások és fejlesztések szükségességével indokolták, ezek rendre elmaradnak. Januárban eközben ismét 3,4-3,6 százalékos díjemelések jönnek, ami az elmúlt öt év legnagyobb áremelésének számít.
Nem véletlen, hogy az utóbbi időben egyre több tüntetést szerveztek az állomásokra a privatizációval elégedetlenkedők. A munkáspárti Andy McDonald úgy vélte a BBC-nek adott interjúban, hogy a franchise-rendszer csúfosan megbukott, hiszen a vasúti közlekedés egy töredezett, drága és bonyolult rendszerré vált a privatizációnak köszönhetően. Ezért szerinte a bérek emelkedéséhez kellene kötni a jegy- és bérletárak növelését.
A tüntetők és a szakszervezeti képviselők kifejtették, hogy egy állami tulajdonú rendszerre lenne szükség, ahol a jegyekből és bérletekből származó bevételt a szolgáltatás fejlesztésére költik, ahelyett, hogy az profitként elhagyja az országot.
Nem működött a privatizáció
A piaci verseny bevezetésével az lett volna a cél, hogy olcsóbbá váljon a vasúti közlekedés. Azonban kutatások szerint a britek az átlagos európai áraknak a többszörösét is kifizethetik a jegyekért. Ráadásul azokon a vonalakon, amelyeken kritikusan növekszik az ingázók száma, továbbra is az állami fejlesztéseknek köszönhető a színvonal fenntartása.
A privatizáció nem csökkentette az emberek adóterheit, a jegyárakat sem, és a szolgáltatás színvonalát is rontotta – írja Owen Jones a New York Times véleményrovatában. Rámutat, hogy a brit vonalakat más európai kormányzatok számára privatizálták, de a francia, a német és a holland állami társaságok lényegében nem felelnek a brit utasoknak, hanem kiviszik a profitot az Egyesült Királyságból és abból inkább az anyaországi vasútvonalakat fejlesztik. Nagy-Britanniában egyre nagyobb vitákat okoz, hogy a privatizált közlekedési infrastruktúrát más európai állami vállalatok szerzik meg.
A fejlesztések elmaradásának másik oka az, hogy a vasút működtetésére szóló megbízás lejártához közeledve a magánvállalatok egyre kevesebb forrást szeretnének beruházásokra költeni.
Egy 2013-as elemzés csak a nagy vonatrablásnak nevezi a kora kilencvenes években kezdődő nagy privatizációt, mert a rendszerbe beáramló adófizetői pénzek osztalékként távoznak a cégekből. Owen Jones számos brit példát felsorol, amikor a stratégiai iparágak állami tulajdonba vétele mérhetően javította az utasok közérzetét és véleményét.
A vasútkáosz miatt a britek többsége a vasút állami tulajdonba vételét szeretné.