Lázár János: Magyarország kormánya a legnagyobb alföldi vasútépítési fejlesztésre készül
A Fidesz az egyetlen olyan politikai közösség, amely az Alföld fejlesztését fontosnak tartotta az elmúlt harminc évben – mutatott rá a miniszter.
Neumannos közgazdász diplomával a zsebben átlagosan akár évi négymillió forinttal magasabb fizetésre számíthatnak a hallgatók – mondta el Pázmándi Kinga, a Neumann János Egyetem új gazdaságtudományi karának dékánja. Az egyetemen épül az ország legmodernebb egyetemvárosa, de emellett a gazdaságtudományi képzés is fejlődési pályára állt. A kecskeméti SMART Campus valódi XXI. századi „okosegyetem” lesz, ami számos szempontból nagyon kedvező továbbtanulási választás lehet. Csúcsmodern oktatási helyszín, tapasztalt oktatók, jó ösztöndíjak, egy emberléptékű és dinamikusan fejlődő városban – többek között ezeket említette a dékán a Makronómnak.
Mi történik most Kecskeméten?
Kecskeméten nagyon jól érezhető fejlődésnek vagyunk tanúi – és mi a kollégáimmal egyben résztvevői is. Az egyetemi vezetés régóta dédelgetett terve történelmi fordulóponthoz érkezett: az évekkel ezelőtt indult gazdálkodási és menedzsment alapszak mellett további két népszerű üzleti alapszakkal és két mesterszakkal, önálló kari keretek közt folyik a gazdasági képzés 2018-tól. Aki a Neumann Egyetem kecskeméti Gazdaságtudományi Karán kezdi meg tanulmányait, ideális körülmények között tanulhat majd. Talán nem túlzás, hogy az egyik legizgalmasabb hazai oktatási beruházás zajlik itt, egy
A régió történetének eddigi legnagyobb felsőoktatási projektjével a Neumann János Egyetemnek jó esélye lesz arra, hogy az ország egyik meghatározó gazdasági képzőhelyévé váljon. Az oktatási létesítmény adottságairól elmondható, hogy az több mint ideális: vizualizációs teremmel, stúdióval és egy tőzsdetojásnak elnevezett pénzügyi elemzőközponttal is rendelkezünk majd az összesen 226 helyiségből álló épületben. A „SMART CAMPUS” valódi 21. századi okosegyetem lesz, digitális tudástárral, ingyenes wifivel és okoseszközökkel, ötszáz fős nagyelőadó-teremmel. Ennek és a virtuális tereknek köszönhetően pedig könnyen megvalósíthatóvá válik a munka melletti tanulást segítő módszerek könnyed alkalmazása is. Zöld kampuszról van szó, amely a szabadtéri USB-portok működtetésénél például már a napenergiára támaszkodik majd.
Mit lehet tanulni majd az új gazdasági karon?
A gazdaságtudományi szakok ismertek és töretlenül népszerűek. Azt természetesen sokkal nehezebb elmagyarázni a felvételizőknek, hogy a szakok közt például mi a valódi különbség. A legnépszerűbb, legáltalánosabb üzleti alapszakhoz, a gazdálkodási és menedzsment szakhoz képest a pénzügy és számvitel, vagy a nemzetközi gazdálkodás alapszak sokkal speciálisabb, de igyekszünk ebben a lehető leginkább a felvételizők és a hallgatóink segítségére lenni. Az alapszakok „átjárhatóságát” az első néhány félévben oktatásszervezési módszerekkel biztosítjuk, a későbbi félévektől válnak inkább speciálissá a különbözó szakjaink. Az a tapasztalatunk, hogy
A gazdaságpolitikától, egy ország gazdasági irányításában való részvételtől az alapvető menedzsment ismereteken át a pénzügyekig, a vállalatalapítás gazdasági és jogi összefüggéseitől a meggyőzés és érvelés mesterfogásaiig rendkívül széles a paletta, amit a tantárgyakon keresztül elsajátíthat nálunk egy jó közgazdász. Az elemző szemléletű hallgatók és az üzleti világ iránt érdeklődők egyaránt megtalálhatják nálunk a számításukat. A kurzusok többsége gyakorlatias és elsősorban a készségeket, a tanulás és az alkalmazkodás képességét fejleszti a szakmai tudás átadása mellett. Nagyon fontos a nyelvi készségek fejlesztése mivel a nemzetközi üzlet nyelve az angol, de a régióban a német nyelv is komoly hasznára válik a hallgatóinknak, elég ha csak a legnagyobb multinacionális partnereinkre, a Mercedesre, vagy a Knorr Bremse-re gondolunk.
Úgy tűnik, karakteres átrendeződés zajlik a hazai gazdaságtudományi felsőoktatásban. A kecskeméti GTK oktatóiról is azt hallani, hogy többségükben összeszokott, tapasztalt egyetemi emberekről, tanárokról van szó. Igaz a hír?
A hír igaz. Kecskeméten csak a Gazdaságtudományi Kar új, a mögötte álló oktatói gárda több évtizedes tapasztalattal rendelkező, többségükben doktori fokozattal rendelkező vezető oktatókból, egyetemi tanárokból áll. Az is igaz, hogy
Nem titok, hogy többségünk a fővárosi nagyegyetemeken töltötte eddigi pályafutását, nagyrészt a BME-ről, a Corvinusról, az ELTE-ről érkeztünk. Sokan közülük hosszú évekig vállalati felsővezetőknek tartottak képzéseket, ők oktatták az elmúlt két évtizedben az MBA (Master of Business Administration) programban végzettek több, mint kétharmadát. Szerettük, és – a leghitelesebb kritikusaink, a hallgatóink szerint – eddig is jól csináltuk amit csináltunk. Többen szerepeltek közülünk az intézményi oktatói toplistákon, ami óriási dolog, hiszen ezek a toplisták a hallgatói vélemények alapján készülnek. Van mire büszkének lennünk, én az is vagyok.
Milyen külföldi kapcsolatokkal rendelkezik az egyetem?
A Neumann János Egyetem öt egyetemi karból áll, a karok kiterjedt nemzetközi kapcsolatrendszert ápolnak. A hallgatók ERASMUS mobilitására igyekszünk óriási hangsúlyt fektetni, hiszen egy külföldön töltött félév jóval több, mint egyszerű kaland. Aki megfordul külföldön úgy, hogy kicsit hosszabb időt eltölt ott, az a szakmai épülésen és a nyelvi készségek fejlődésén túl életre szóló kulturális útravalóval tér haza. A gazdaságtudományi képzésekben nem lehet túlhangsúlyozni ennek a jelentőségét.
Az intézménynek egyébként jó híre van külföldön. Jó példa erre, hogy az MBA képzést illetően az egyetem ambiciózus terveket dédelget,
ami önmagában is óriási elismerés.
A kecskeméti duális képzésnek országos híre van, ami nem is csoda, hiszen Kecskemét kiemelt járműgyártási központ. A duális képzési formáról azt képzelné az ember, hogy a mérnököknek találták ki. Van ilyen lehetőség közgazdászhallgatók számára is?
Duális képzésre a hallgatóink gazdaságtudományi alapszakokon is jelentkezhetnek, ha teljesítik annak feltételeit. A gazdálkodási és menedzsment hallgatóink közül most is többen vesznek részt duális képzésben, többségük a Magyar Nemzeti Bankban, de más cégeknél is. Ez a képzési forma tehát a közgazdászhallgatók számára is elérhető, és aki vállalja az ezzel járó többletterheket, annak sikeres stratégia lehet. A duális képzés lényege, hogy a diákok már egyetemi éveik alatt dolgoznak a duális partnercégeknél, így értékes munkatapasztalatot szereznek, beilleszkednek egy vállalat működésébe,
Cserébe persze a duális hallgatóink a vizsgaidőszakokban dolgoznak, lényegében összesen két hétnyi szabadságuk van az évben, és feszes munkarend szerint teljesítik a tanulmányi kötelezettségeiket is a szorgalmi időszakban. A duális képzés nem való mindenkinek, de a szakmai gyakorlat minden hallgatónk számára kötelező eleme a képzésnek, amit – a jó vállalati kapcsolatoknak köszönhetően – hasznosan tölthetnek a hallgatóink.
Ha már ösztöndíjak, kevés intézményben látni olyan nagyvonalú ösztöndíjakat, mint a Neumann Egyetemen.
Tudjuk, hogy a felsőoktatás jelentős anyagi terhet jelenthet, különösen ha valaki önköltséges formában tanul, ami a gazdaságtudományi képzések esetében gyakori. A PADMA (Pallas Athéné Domus Mentis Alapítvány – a szerk.) jóvoltából a kecskeméti gazdaságtudományi alapszakokra jelentkezők önköltségi terheit innovatív ösztöndíjprogram segíti. Az ECO alap, és ECO kiemelt ösztöndíj lényege, hogy a pályázati feltételeket teljesítő hallgatók automatikusan ösztöndíjasok lesznek, azaz aki a felvételi során legalább négyszáz pontot elért, ECO alap ösztöndíj támogatásban részesül, és félévente 120 ezer forinttal csökken az önköltségi díja. Ez lényegében felezi a képzési önköltséget.
Ha valaki 425 pontot ér el, akkor az ECO kiemelt ösztöndíj keretében államilag finanszírozott hallgatóként is jogosult egy félévben 30 ezer forint támogatásra, önköltségesként pedig 150 ezer forintra nő az ösztöndíja (ami a képzési költségeit jelentősen csökkenti).
Miért érdemes Kecskemétet választani? Milyen lesz az élet a kecskeméti kampuszon?
Az egyetemi évek nem csak a tanulás, hanem a szocializálódás, a felnőtt értelmiségivé válás évei is. Az egyetem kecskeméti hallgatói ebben is kapnak segítséget. Számos közösségi tér épül az egyetemen. Egy futballpályányi területen fekszik majd a következő ütemben felépülő Tudástárunk, amelyben a hallgatók a gazdasági szakirodalomhoz férnek majd hozzá. De lesznek itt csoportos tanulószobák, hogy már a tanulás is együtt, egymás támogatásával történhessen. Jellemző a kampuszra az is, hogy az új Tudástár legfelső szintjén tetőteraszos kávézó várja a hallgatókat.
Kecskemét élhető, emberi léptékű város, ahol a nyugodtabb légkör és környezet jó életminőséget kínál a diákoknak. Ugyanakkor a karrierépítési lehetőségek miatt sem kell aggódni, hiszen autóipari és feldolgozóipari központról van szó, a régiónak, magának a városnak, és a vállalati környezetnek is fontos az itt tanuló fiatal értelmiség. Bács-Kiskun az ország egyik leggyorsabban növekvő megyéje, a folyamatosan betelepülő cégeknek pedig egyre nagyobb szüksége lesz gyakornokokra, majd fiatal vezetőkre is. Kecskemét emellett Budapest gazdasági vonzáskörzetében fekszik, közvetlen autópálya-összeköttetéssel. Ideális helyszíne a karriertervezésnek.
Mit mondana azoknak a szülőknek és diákoknak, akik szociális helyzetük miatt, esetleg önbizalomhiányból „félnek” egyetemre menni?
Az a tapasztalatunk, hogy manapság sokkal kevesebben választják az egyetemi tanulmányokat, mint amennyien megtehetnék, aminek sok oka lehet. Az egyik egészen biztosan az anyagi bizonytalanság, a képzési költségek finanszírozásával kapcsolatos félelem. A másik pedig bizonyára a kishitűség. Egyik sem jó tanácsadó.
Ami a kishitűséget illeti, Tanács János tanszékvezető kollégám azt szokta mondani, hogy a motivált hallgató az ideális hallgató.
Az egyetem egészen más, mint a középiskola, sokak számára az itteni elvárásrendszer, a tanulás módszerei, a tudásanyag jellege egészen új dimenziókat nyit. Az a tapasztalatunk, hogy a középiskolai eredmények sokszor keveset árulnak el arról, kiből lesz „prémium hallgató” az egyetemen. A tehetséggondozás lényege, hogy mi oktatóként segítsük a hallgatói készségek és képességek kibontakozását.
Vannak, akik az anyagi szempontok miatt aggódnak a leginkább.
A gazdaságtudományi képzések jellemzően önköltséges volta is fenyegetőbb, mint amilyen valójában. Én ugyan jogász alapvégzettségű vagyok, de miután több, mint huszonöt évet töltöttem a gazdaságtudományi felsőoktatásban és gyakorló jogászként közgazdászok közt, így megbocsátható ha közgazdász hasonlattal élek: az egyetemi diploma életre szóló befektetés rövid megtérüléssel. Nézzük először a „kiadás” oldalt: az önköltségi díjak az ECO ösztöndíjjal mérsékelhetők, az állami ösztöndíjasoknak ilyen kiadásuk nincs. Az egyetemi tanulmányok költségeihez természetesen az élet- és szállás költségek is hozzájárulnak, de Kecskeméten kedvezőek a kilátások ezügyben is.
A kollégiumi térítési díjak átlagosak, önköltséges hallgató számára ugyan 25 000 forint a kollégium havi díja, de miután ebben a teljes lakás- és rezsiköltség benne foglaltatik, internettel, kollégiumi szolgáltatásokkal, ez így is jóval kedvezőbb mint az albérlet. Az állami hallgatók kollégiumi támogatást is kapnak, ami a kollégiumi térítési díjakat 15 000 forintra vagy az alá mérsékli. A lehetséges „hozam” pedig egyértelműen a diploma mellett szól. A statisztikák ugyanis arról tanúskodnak, hogy a diploma stabilizálja és megsokszorozza a munkapiaci esélyeinket, és a lehetséges jövedelmi várakozásokat. A hazai jövedelmi statisztikák alapján igazolható, hogy a