El tudná mondani néhány valós példán, hogy hol, mire használhatnánk gazdaságpolitikusként a viselkedési közgazdaságtant?
Az egyik legfontosabb példa rávenni az embereket arra, hogy takarítsanak meg többet a nyugdíjas éveikre. Ehhez le kell győzni a veszteség érzésétől való tartózkodást: az emberek rendelkezésre álló, elkölthető jövedelme a nyugdíjmegtakarítás miatt lecsökken. Ez pedig, ahogy korábban említettük, jelentős veszteségérzést okoz a jelenben. Segíteni kell ezért az embereket, hogy elköteleződjenek, hogy ne érezzék fájdalomnak a jövőről való gondoskodást. Ezt teszi Amerikában a Save More Tomorrow program, ami radikálisan növelte az emberek nyugdíjbefizetéseit. Vagy a britek kitalálták, hogy minden dolgozó automatikusan legyen tagja egy munkahelyi nyugdíjprogramnak, ahelyett, hogy döntenie kellene, hogy mely csomagot választja. Így az alaphelyzet nem az, hogy senki sem tag, hanem hogy mindenki az és annak kell erőfeszítést tennie, aki nem akar tag lenni. Így természetesen bárki szabadon kiléphet, de a valóságban ezzel kevesen fáradnak.
Ha már jövő, akkor az oktatásban is életre szóló változásokat lehet elérni.
Így van. Egy brit program keretében veszélyeztetett helyzetű diákok megjelölhették mentoraikat (családjuk, barátaik, vagy munkáltatójuk közül), akik aztán rendszeresen SMS-üzeneteket kaptak a diák iskolai teljesítményéről, a közelgő vizsgákról, vagy az aktuális tananyagról. Ezek a diákok korábban azt nyilatkozták, hogy nincs kihez fordulniuk iskolai ügyekben, de ez a megoldás szorosabbra fűzte a diákok és mentoraik kapcsolatát. A mentorok mindig tudták, hogy pártfogoltjuk éppen milyen kihívásokkal néz szembe az iskolában. Egy diákra nézve ez tíz fontba kerül évente, ám 27 százalékkal növelte a sikeres vizsga esélyét.
Az oktatásnál maradva, vannak olyan középiskolák, amelyekből nagyon kevés diák tanul tovább a legjobb egyetemeken, még ha jók is a tanulmányi eredményeik. Ezért e hátrányos helyzetű középiskolai diákok továbbtanulásra bátorító levelet kaptak egy szintén hátrányos hátterű, de elitegyetemre sikeresen bekerült hallgatótól. E levél kifejtette, hogy az egyetemen nagyra értékelik a hozzájuk hasonló hallgatókat. Az ötlet egyszerű és sikeres, mert figyelembe veszi, hogy a diákok nem tökéletesen informáltak és társadalmi közegük talán nem mindig segít a legjobb döntést meghozni.
Mi a viselkedési közgazdaságtan legfontosabb feladata a jövőben?
A kulcskérdés szerintem az, hogy meg kell könnyítenünk az embereknek, hogy a jó döntéseket hozzák meg.
Sokszor nagyon megnehezítjük számukra a megfelelő döntés meghozatalát.
Túl gyakori, hogy az automatikus [default] alaphelyzet kifejezetten káros, vagy nem előnyös az egyén számára. Márpedig az egyén nem szeret eltérni az alaphelyzettől, hajlamosabb úgy hagyni a dolgokat, ahogy azok vannak. Tegyük a jó döntést könnyűvé és vonzóvá az embereknek!
Milyen eszközzel?
Ezt nevezi Thaler és Sunstein választék-tervezésnek [choice architecture], amely azzal foglalkozik, hogy miként tervezzük meg a környezetet, amelyben az embernek döntenie kell. Az előnyösebb, a kedvezőbb választási lehetőséget kell a könnyen választható lehetőséggé tenni. Illetve csökkenteni a választási lehetőségek számát az emberek autonómiájának megsértése nélkül. Az üzletek polcain elhelyezett termékek elrendezése is épp ilyen tudatos tervezés eredménye.
Hogyan javítja majd az életünket, ha e technikákat tudatosan használni kezdik a döntéshozók?
Például felhasználhatjuk a választástervezést arra, hogy több fiatalt tartsunk az oktatási rendszerben. Vagy arra, hogy több szervdonorunk legyen, például úgy, hogy ezen túl mindenki automatikusan szervdonornak számít, kivéve ha erőfeszítést tesz, hogy lekerüljön a listáról. Miért annak kellene erőfeszítést tennie, aki szervdonorrá akar válni? A kormányzás e gyakorlatoknak köszönhetően hatékonyabb lehet majd és az emberek élete is jobbá válhat, például azért, mert a szabályozások szigorúsága, a kormányok keménykezűsége csökken. Más módon is rá tudják majd venni az embereket arra, hogy a kívánt módon cselekedjenek. Így a kormányok nem mondják már meg az embereknek, hogy mit kell csinálni,
csupán felkínálnak nekik egy jól megtervezett döntési választékot, amely egyúttal segít is nekik jó döntéseket hozni.
Jól hangzik, de mérhető is ezeknek az új technikáknak az eredménye és hatása?
Nagy-Britanniában az ezzel foglalkozó tanácsadó szervezet, a Behavioural Insights Team éppen publikálta az éves jelentését, ami erről szól, ebben pedig be kell mutatniuk a működésük hasznait és költségeit. Érdemes megnézni, mert fekete-fehéren bemutatja, hogy megéri. Nagyon sok technika van, amelyekről ez a jelentés is beszámol. Ezek közül a legtöbb alkalmazása alig kerül valamibe, mégis óriási hatása lehet: például megváltoztatni és átírni egy kérdésfeltevést egy hivatalos dokumentumban nem költséges, de lehet, hogy megváltoztatja az emberek válaszait, ezzel pedig akár a legfontosabb döntéseiket is. Mert az emberek számára nem ugyanaz százból tíz ember elvesztésének a kockázata, mint százból kilencven megmentésének az esélye.
***
Ne maradjon le a legfontosabb gazdasági vitákról és legfrissebb elemzéseinkről! Kedvelje a Makronóm Facebook-oldalát ide kattintva!