Jellemző módon ilyesfajta üdvös távlatokkal ma nem feltétlenül valamely sztárfilozófus könyvében találkozhatunk. Ugyanakkor, ha kinyitjuk szemeinket, észrevehetjük, hogy nagyon is jelen vannak, a legkülönbözőbb területeken. Engedjék meg, hogy egy ismert művész gondolatait idézzem, aki a zene világában tevékenykedik. Nick Cave mondja a következőket egy interjúkötetében a cselekvés üdvös távlatai kapcsán:
„Érzem, hogy amikor, mondjuk, valami rosszat teszek valakinek, akkor az az egész világra befolyással van, sőt akár a világegyetem rendjére is. Hiszem, hogy amit tettem, az Isten elleni vétség, és helyre kell hozni. Azt is hiszem, hogy a pozitív cselekedeteink, apró kedvességek is olyan hatással vannak a világra, amit talán fel sem tudunk fogni. Egyszóval azt próbálom kifejezni, hogy jelentünk valamit. A cselekedeteink jelentenek valamit. Van értékünk. Több annál, mint amit képesek vagyunk látni vagy érteni. (…) és a mindennapok tündöklő és sokkoló szépsége olyasvalami, amit próbálok nem szem elől téveszteni, ha csak ellenszereként is annak a krónikus cinizmusnak és kiábrándultságnak, amely, úgy tűnik, mostanság mindent áthat.”
Kedves Barátaink, itt és most egy ilyesfajta ellenszerről beszélünk a cinizmus és a kiábrándultság ellen.
Ma olyan helyzetben vagyunk, hogy az élet e legalapvetőbb tényeit kell újra elevenné tennünk, mert az ember elméleti szakkönyvekbe, vagy a múlt ködébe száműzte ezeket. Feladatunk, hogy újra megelevenítsük, és közösségi egyetértés tárgyává tegyük ezeket – ezt pedig életpéldák és megismerés révén tehetjük.
Milyen módon?
1. Szemléletformálással és tudatosítással.
2. Az alkalmazás elősegítéséhez szükséges elméleti és gyakorlati szempontok feltárásával.
3. Megvizsgálva a különböző tevékenységek világát az ember földi rendeltetése és az élet végső spirituális célja felől.
4. Közösségépítéssel.
*
Az Ars et Viriditas tehát az alkotó cselekvésre, a természettörvényre és az ember rendeltetésére fordítja a figyelmet – olyan ideák mentén, mint a szépség–igazság–rend egysége, hivatásunk és életcélunk megtalálása, vagy az alkotói szemlélet mibenléte.
Az ezekre irányuló értő figyelem egyfelől egy egészségesebb társadalomképhez is vezethetne, hiszen így törekvéseinket transzcendens eredőihez hangolnánk. Ez lenne a kulcsa annak, hogy értéküknek, szerepüknek megfelelően viszonyuljunk az emberi tevékenységek széles skálájához, többek között a kétkezi munkákhoz is.
Más oldalról,
bármely közösség vagy szervezet számára gyógyító hatású, ha működésében a teremtés rendjéhez közelebbi elveket alkalmaz.
Az Ars et Viriditas e tekintetben is fontos kiindulópontokat adhat.
A magyar nyelvben eredetileg a hivatás isteni elhívást jelent – vocatio divina: „isteni akarat jelentkezését, mely az embert mintegy arra hívja, hogy a lélek jó sugallatát kövesse, s az ajánlkozó égi malasztot hasznára fordítsa” (Czuczor-Fogarasi)
Ez az isteni akarat bennünk természetes hajlamok formájában is kifejezésre jut. Egyszerű példából kiindulva: csak gondoljuk végig, miért lehet valaki kiváló szakember egy adott területen? Talán kényszerből válik szakmájának értő és figyelmes művelőjévé? Mi „kényszerítene” egy földművest, vagy mesterembert arra, hogy minden nehézség és kínálkozó jobb lehetőség ellenére holtáig kitartson tevékenysége mellett?
E kérdések mind egy irányba mutatnak. Bármely emberi tevékenység fennmaradása és gyümölcsöző volta attól függ, tudunk-e szellemi tartalmat adni neki, hogy összhangban áll-e életünk értelmével.
*
Olyan kifejezéseket említettem, hogy alkotói szemlélet, természettörvény, az ember rendeltetése.
Ahhoz tehát, hogy megértsük, mit jelent a saját természet szerint, elhivatottan cselekedni és ebben az értelemben kiteljesedni, fel kell idéznünk, hogy
az igazi kultúra az embernél magasabb forrással való kapcsolatból születik.
Ez a forrás egzisztenciális lényünk végső formáját is magában foglalja: földi életünk előképét és beteljesedett állapotát. – A tökéletesség és szépség éppen e végső forma elérésében kapja meg értelmét és valódi jelentését. Így érthetjük meg, hogy a kiteljesedés nem anyagi feltételek mentén, hanem saját természetünk megvalósításával lehetséges, ez képezi mintegy alapanyagát annak az áldozatnak, amit tetteinkkel az örökkévaló forrásnak szentelhetünk.
Fontos újra megértenünk, hogy ehhez minden lehetőség adott számunkra, bárhol is legyen a helyünk, feladatunk a világban. Magunkban hordozzuk a feltételeket, lehetőségeket, amelyek az üdvösség irányába vezető életforma beteljesítéséhez szükségesek – és azokat értelmünkkel ismerhetjük fel.
Ez a rácsodálkozás teszi az embert „a gondviselés részesévé”.
Éppen ezt tanítja nekünk Szent Tamás, hogy:
„a természettörvény nem más, mint egy olyan ismeret, amely az embernek természeténél fogva megadatik, és amely arra vezérli őt, hogy megfelelően tevékenykedjék a rá sajátosan jellemző cselekvésekben”.
„(…) nem más ez, mint az értelemnek Istentől belénk oltott fénye, amellyel felismerjük, hogy mit kell tennünk és mit kell kerülnünk. Ezt a fényt és ezt a törvényt Isten a teremtésben adta az embernek.”
E természettörvény azonban akkor juthat beteljesedésre, ha maradéktalanul belesimul abba a rendbe, amelyből vétetett, amelynek részese, s amelyet Isten alkotott az egész világmindenségre nézve. Ezt az örökkévaló rendet nevezik a keresztény gondolkozók örök törvénynek – az isteni bölcsességnek, ahogy minden mozgást és változást irányít.
Ezt a törvény-jelleget hajlamos lehet az ember egyfajta kényszerként felfogni. Nem erről van szó. Csak akkor jelenik meg kényszerként és szükségként az ember számára, ha értelmével nem ismeri fel létezésének alapját, kiindulópontját, lételvét.
Az ember tehát a saját létmódjának beteljesítésével élheti át szabadon a legfőbb Alkotó által biztosított békét. És ez minden körülménytől független megelégedettséget és belső derűt ad az embernek.
Ez az összefüggés, aminek megpillantásához az Ars et Viriditas segítséget kíván nyújtani. Innen származtatható kiemelt üzenete, hogy tetteinknek visszavonhatatlan hatása van sorsunkra és a világra, mert tetteinkkel is az örökkévalóságra építkezünk, sorsunk végső alakját formáljuk.
Az „Ars et viriditas” tehát a természettörvény és az örök törvény két fontos mozzanatára hívja fel a figyelmet: az istenképiség művészi, alkotói oldalára, illetve az isteni teremtőerők működésmódjára. Voltaképpen e kettő összehangolására van szükség ahhoz, hogy az ember valóban teljes életet élhessen.
*
A kiadványban e kérdéskör különböző arculatait ragadjuk meg a teológiától, a filozófián, művészeteken, mesterségeken át a lélek kibontakozásának, az alkotás és a tudásátadás összefüggéseinek vonaláig.
Ha majd olvassák és itt meghallgatják szerzőinket, látni fogják, hogy nemcsak szavakkal, hanem életpéldákkal, cselekvésmódok megelevenítésével igyekszünk közvetíteni. A kiadvány egyik célja éppen ez: ihletet adni, inspirációkat, alkotói lehetőségeket, perspektívákat, reményt, és ezek mentén közösségileg egymást támogatni.
*
Ha abból indultunk ki, hogy az ember Isten képére és hasonlatosságára teremtetett, az azt is jeleni, hogy –
az ember Isten gyermeke a fogadott fiúság értelmében, aki az isteni kegyelem rendjében, részesedés által (per participationem) azzá válhat, aki Krisztus természete szerint (per naturam).
A cselekvő életben sem lehet más példaképünk Krisztusnál, aki az emberlét minden mozzanatát megújította a végső valóság irányában.
Kedves Hölgyeim és Uraim! Azt hiszem, mindannyian érezzük, látjuk, hogy nehéz idők előtt állunk.
Kérem Önöket, emlékezzenek majd erre ezekben az időkben, mert különösképpen felértékelődhet az Ars et Viriditas üzenete.
Ez pedig nem más, hogy az embernek be kell lépnie szíve csendjébe ahhoz, hogy tettei igazán gyümölcsözőek legyenek. Ha ez a csend, a szív csendje az igazi lakhelyünk, nem tévedünk el a világ zajában.
Mert ha az ünnepnapokon a liturgia és a szentáldozat misztériumában tapasztaljuk meg ezt, akkor a mindennapokban ebben a csendben léphetünk kapcsolatba Isten alkotóerejével. Azzal az erővel, amely itt és most teremti a világot; amely a Szentháromság belső életéből fakad; és amely jelen van Krisztus megtestesülésének és keresztáldozatának megújító és életadó hatalmában.
Ennek szellemében igazán alakítani magunkat és a világot annyit tesz, hogy
Isten alkotóerejét, a viriditast közvetítve lépünk ki e csendből, és eszerint tevékenykedünk.
Ez a forrása az alkotó cselekvésnek, a természettörvénynek és az ember rendeltetésének.
***