– nehéz kiigazodni ezen az emberiségen, különösen annak fényében, hogy ugyanezen alpesi Svájc mindeközben folyamatosan növekvő luxusóceánjáró-nagyhatalom, a németet is jóval meghaladó méretű flottával és évi 150 ezer luxusutazgató polgárral. Egy ilyen szállodahajós út egyetlen hete gyakorlatilag ugyanannyi üvegházhatásúgáz-kibocsátással jár, mint amennyit egy átlagos (azaz eleve nem takarékos) svájci egy egész év alatt hoz össze a szárazföldön – mindeközben a Gorner-gleccseren létesítendő erőmű sok-sok év múlva, nagyjából 2055 körül, amikor majd a jég megfelelő elolvadásával optimálissá válnak a feltételek,
összesen 140 ezer háztartást fog ellátni „kibocsátásmentes” árammal (az első években legfeljebb 55 ezret).
A projekt támogatói szerint a jég előbb-utóbb úgyis elolvadna, a betonkolosszus pedig egyben árvízvédelmi célokat is szolgálhat (egészen addig, amíg a minapi svájci földcsuszamláshoz hasonló, azon a vidéken elő-előforduló katasztrófa nem következik be, azaz amíg a 150 millió köbméteres víztározóra hegy nem omlik). És egyébként is (mutatnak rá a pártolók) a beruházás elengedhetetlen, annak hiányában ugyanis több gázt kellene Svájcnak importálnia – hogy
egyidejűleg mennyi gázolaj- és LNG-behozatalt igényel a tengeri országokban egy-egy óceánjáró monstrum üzemeltetése, azt csak sejthetjük.
De volna mód megtakarításokra az élet számos más területén is: egy átlagos svájci polgár például évente még mindig 700 kilogramm szemetet termel, míg egy magyar 400-430 kilót, egy holland pedig szűk ötszázat – nem tűnik túl éghajlatbarát megoldásnak, ha egy gleccser kontójára megtermelt árammal többlethulladékot generálnak. A svájciak bő fele rendelt az elmúlt egy évben a Temuról vagy hasonló kínai webáruházból (szegényeknek biztos nem telik helyi manufaktúrák termékeire) – márpedig könnyen lehet, hogy