Kísértet járja be Magyarországot: most ütött be igazán a Bokros-csomag káros következménye
![](https://cdn.mandiner.hu/2025/01/4loAPdV7Y4tOd0VTvs5w_7-PasxXKr9udrh9S8B-c30/fill/1347/758/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50LzA5YjgxNDU5MDY4NTQxZWVhMzRiMzY2YzUzOTllMWI3.jpg)
Ennek ellenére óriási siker, hogy 2011 óta 212 ezer gyermekkel több született meg, mint családbarát fordulat nélkül.
![](https://cdn.mandiner.hu/2025/01/4loAPdV7Y4tOd0VTvs5w_7-PasxXKr9udrh9S8B-c30/fill/1347/758/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50LzA5YjgxNDU5MDY4NTQxZWVhMzRiMzY2YzUzOTllMWI3.jpg)
Százhuszonöt évvel ezelőtt született és harminchét éve hunyt el. Bőven lett volna időnk megismerni, de elvesztegettük. Nizalowski Attila jegyzete.
Barcsay Jenő (1900–1988) festő, grafikus, tanár Erdélyben született elszegényedett nemesi, sőt fejedelmi családba. Öt testvérét korán elvesztette, apja öngyilkos lett. Ő maga sosem alapított családot, szerelmeiről, ha voltak ilyenek, nem tudni. Élete java részét a 103 évet megélt édesanyjával és két lánytestvérével élte le, évszaktól függően Szentendrén vagy a Kodály köröndön. Iskola, díj, alapítvány és múzeum viseli a nevét, és rá is díjeső hullt. Már 1928-ban kitüntették Olaszországban, a Kossuth-díjat kétszer megkapta, 2000-ben Magyar Örökség díjas lett.
Amikor 1919-ben megérkezett Budapestre, hogy tanuljon a Képzőművészeti Főiskolán, egész vagyona néhány ruhadarab volt és egy darabka kenyér. A szegénységet később tudatosan választotta, mint a munka előfeltételét. Pályája első felében nem volt hajlandó csak azért festeni, hogy bevételhez jusson. Másfél évtizeden át számtant, könyvelést, géptant tanított külvárosi tanoncgyerekeknek, hogy a megélhetésre és a festékre való meglegyen. Idős emberként aztán kifakadt, amikor látta a fiatalok gazdag állami juttatásait.
Vallotta, hogy a túlzott jólét elkényelmesít, és alkalmatlanná tesz.
A kommunista rendszerváltás után eltiltották a kiállítástól. Szerencséjére ekkor már művészeti anatómiát tanított a főiskolán, és ennek köszönhetően megbízást kapott, hogy készítsen könyvet a tananyaghoz. Ami világsiker lett. Nyolc nyelvre fordították le, és minden kontinensen használták a művészetoktatásban, anyagi helyzete pedig rendeződött.
A 20. század elején a festészet két nagy ágra bomlott. Az egyik a filozófiai, politikai, ideológiai gondolatot akarta közvetíteni. A másik költőibb ennél, és maga a festészet érdekli. A fény és árnyék, a dimenziók, a vonalak, a színek, illetve ezek hatása a gondolkodásra és az érzelmekre. Előbbinek Marcel Duchamp, utóbbinak Picasso volt a fő alakja, Barcsay pedig az utóbbi körbe tartozott.
Hamvas Béla másképp osztályoz. Szerinte festészetünkben „igazságkereső” és „ízlés” irány létezett,
s Barcsay az a jelentős alkotó, aki e kettőt egyesíteni akarta, de öntudatlanul.
Barcsay maga mondja, hogy nem volt túl művelt ember, s amíg el nem jutott Párizsba és Olaszországba, alig tudott valamit a modern festészetről. Cezanne-tól egyetlen képet ismert, azt is csak fekete-fehér másolatban. Tényleg misztikum, hogy valaki csak úgy ráérez a korszellemre, s megtalálja benne a maga útját.
Hamvas hívja fel arra is a figyelmet, hogy a hétköznapi ember tudata mára végletesen leszakadt és eltávolodott korának lényegétől. Mivel hiányzik a jelenkortudata, nem érti, hogy mi a korszerű. De a művészeknek, személy szerint Barcsaynak is szemrehányást tesz. Azt állítja, hogy nálunk mind az irodalomban, mind a festészetben egyedül állnak, mert „a fiúk nem ismerik fel apjukat”, sem a „magyar hagyományt”, a „reális történeti talajt”. Azaz nemcsak a befogadóval, de a befogadandóval is vannak problémák. Bármelyik okot is vesszük a kettő közül, a következmény törvényszerű. A művész elszigetelt és magányos, még akkor is, ha Barcsay a Képzőművészeti Főiskolán ezer hallgatónak volt a mestere, és a múzeuma a hét hat napján nyitva áll.
A magányos embert általában bogarasnak mondjuk.
Barcsay ezzel szemben konok és kemény volt, akit teljességgel lekötött és kielégített a munkája.
Hűséges volt és elvszerű, de nem úgy, mint az amerikai minimalisták, akik narancssárga négyzetet festettek egy életen át, hogy bizonyítsák rendíthetetlenségüket.
Ellenkezőleg, ő festészeti problémákat kutatott, és kísérletezett. Szerencsésnek tartotta magát, hogy egész életében ugyanazzal foglalkozhatott, s fiatalkori önmagán sosem kellett átlépnie. Céltudatosságára jellemző, hogy főiskolásként volt mersze átkéredzkedni Vaszary Jánostól Rudnay Gyulához, mondván, hogy ettől a mestertől többet tanulhat. Vaszary persze évekig nem fogadta a köszönését. Keménységét pedig az jelzi, hogy nem volt rest odacsapni az iskolában, ha meg kellett állítania a fékevesztett tanoncokat. Egyébként gyalog járt be közéjük Szentendréről Pestre, ha nem volt pénze, és tíz kilométereket kutyagolt tízkilós felszereléssel, hogy Szentendre körül hozzájusson a festői látványhoz.
Szentendrén azért telepedett le, mert megfogta a környező táj, a dombok a szülőföldjére emlékeztették. Egyszer barátja, Egry József a Balatonhoz hívta, hogy éljen nála, dolgozzék ott is. Egy napot sem bírt ki, csendben hazaszökött a kedves dombjaihoz. Nem érezte zsigerileg a balatoni táj anyagait és tömegeit, a vizet és fényeit, márpedig a természeti hatás nélkül elképzelhetetlennek tartotta a munkát.
Nem a táj érdekelte, hanem hogy az hogyan hat rá, és miképp tudja ezt a hatást rekonstruálni a vásznon.
Ha a műveiben másodlagos is volt a téma a látvány mögött, azért élénk társadalmi életet élt. 1929-ben lett a Szentendrei Festők Társaságának a tagja, 1942-ben a Szinyei Merse Pál Társaságnak, az Európai Iskolának pedig 1946-ban, egészen annak a betiltásáig, 1948-ig. Ez utóbbi különösen jelzi, hogy hányféle emberrel értett szót és vállalt közösséget, ha festészetről volt szó. Bálint Endrével, Vajda Júliával, Kassákkal és a többiekkel. Mindezek ellenére semmi sem állt távolabb tőle, mint a hangos politika. Talán féltette is magát tőle, hogy végleg ellehetetlenítik a pályán. Gyanakvó és bizalmatlan volt, s magas falakat emelt maga köré. Ne csak a kommunistákra gondoljunk itt. A Nyugat már a húszas évek közepén úgy írt róla, hogy ugyan ragyogó tehetség, de „fakónak”, „fanyar barnának”, „fonnyadt csendnek” írta le a művészetét.
Barcsay elmagányosodása, ismeretlensége társadalmi okokra is visszavezethető. A giccs és a tömegkultúra eleve elszívja a levegőt a művészet elől. Hamvas szerint ráadásul Magyarországon mindig is az irodalom és a zene volt a kor, a nép és a stílus letéteményese,
nem pedig a festészet, hiába járt előrébb azoknál.
Barcsayt már csak azért is nehéz megértenünk, mert az impresszionista hatásoktól indulva az expresszionizmus át eljutott a konstruktivizmusig. A kiállítás nézője összezavarodhat. Szeretjük az elvhűséget, a művészektől meg is követeljük, és gyanús, ha valaki mindenhez ért, vagy mindenbe belecsap. Csakhogy Barcsaynál e váltások inkább olyanok, mint ahogy a borász dolgozik. Lecseréli a vöröset fehérre, a szárazat édesre vagy aszúra, de a munkájának célja és lényege nem változik.
S van itt még egy pszichológiai mozzanat is. Martyn Ferenc, a barát és kolléga mondta egy kiállításának a megnyitóján 1971-ben:
„Valaki, nem is egy, tanulmányt írt Barcsay rajzairól, nem a rajzoló »művészről« – szerencsére –, hanem a Barcsay húzta vonalról, az övéről, a vonal indításáról, vonal-idő útjáról, a vonalhúzás mibenlétéről, a vonal befejezéséről.”
A rohanó ember aligha értheti már Barcsay vonalait. Nem látja a festő hatvan dolgos évét a vonallal, mert nem tudja, hogyan kell vonalat húzni. Ötven évvel ezelőtt talán még maga is fúrt-faragott, kézimunkázott vagy kézzel írt, s kirándulni járt, ahol kézbe vett egy-egy lehullott falevelet, ágat. Mára azonban alig van más, mint a monitor és a telefon.
Érdekel-e bárkit is egy ilyen korban a vonal, a készség és képesség, és az az öröm, amit a manuális munkáért cserébe az evolúció ad?
Ugyanaznap jött a két hír a héten. Az egyik szerint meglelték Barcsay egy eddig ismeretlen munkáját, amelyet a miskolci Nehézipari Műszaki Egyetem Asszonyok című mozaikjához készített előtanulmányként. A másik szerint külföldi csillagászok a világegyetem legnagyobb struktúráját találták meg, neve Quipu. Előbbi mű alig 21 négyzetméteres, és csak hatvan éve várta a felfedezőit. Utóbbi 200 kvadrillió naptömeget tartalmaz, és évmilliárdok óta ott van az égen, különös, hogy eddig hogy nem szúrta ki a szemüket.
Nyitókép: Egy éven keresztül programok és események hosszú sorával idézik fel Barcsay Jenő életét és munkásságát Szentendrétől a Magyar Képzőművészeti Egyetemen át Nagyenyedig.
(Barcsay Múzeum/Facebook)