A magyar felvilágosodás kiemelkedő alakja, Révai Miklós napra pontosan 275 éve, 1750. február 24-én született. Polihisztor volt: géniusza a nyelvtudományban teljesedett ki, de értett az irodalomhoz, az építészethez, a rajzhoz, foglalkozott természettudománnyal és filozófiával.
Ő tanította rajzolni a „legnagyobb magyart” – gróf Széchenyi István tanára volt.
„Nagy tudásánál csak öntudata volt nagyobb, és nyugtalansága, mely nemcsak új meg új tudományos ismeretek megszerzésére, állandó munkára ösztökélte, hanem minduntalan bajba is sodorta; magányának és nélkülözéseinek is sokszor békétlen természete volt az oka” – hangsúlyozza egyik életrajzírója.
Erős kezdés, még erősebb folytatás
A kicsi Miklós Nagyszentmiklóson született, apja szegény csizmadia volt. Szegeden tanult a piaristáknál, 19 évesen belépett a rendbe:
jóval később nyergelt át világi papsági státuszba, hogy szabadabban mozoghasson
az irodalmi életben és a közéletben. Sok-sok helyen tanult és tanított: Tatán, Veszprémben, Nagykárolyban, Nyitrán, Váradon, Győrben, Pozsonyban, Bécsben, Grazban, Esztergomban, Komáromban, Sopronban, Pesten – bejárta az országot.
1777-ben egy ABC-könyvvel „indított”, majd helyesírási és szépírási kötetekkel jelezte, merre tart. Könyvet írt a mezei gazdaságról, a városi építészetről – ez utóbbi egyben az első magyarul írt építészeti tankönyv:
Révai már első könyveiben szakkifejezések sorát magyarosította, vagy alkotta meg, hozzájárulva nyelvünk megújításához, új életre ébredéséhez.
Verseiben a klasszikus verselés szabályait követte, és nem elsősorban irodalmi értékük, hanem hazafias témájuk, valamint a bennük is visszhangzó nyelvi és tudományos ügyek adják értéküket – ezek a kor fő irányait mutatják.
Révai Miklós 1779-ben ismerte meg Kazinczy Ferencet, ami a magyar kultúrtörténet egyik nagy találkozása: ismeretségük halálig tartó barátsággá alakult. Hősünk a máig élő helyesírási alapelvünket, a szóelemző elvet képviselte:
„igasság, egésség, ravasság” formák helyett az „igazság, egészség, ravaszság”
formákat ajánlotta. A személynevek végén az „y”, helyett „i”-t javasolt. Stílszerűen neki köszönhetjük „helyesírás” szavunkat.
Egy ideig nevelői állást vállalt, majd Bécsben közelebb került a tudományos élethez: Költeményes Gyűjteményt indított volna, és harcba kezdett egy Tudós Társaság létrejöttéért. Javaslatot tett a régi és népi énekek gyűjtésére, fölismerve ezek óriási kulturális jelentőségét, a költészeti emlékek és a nyelvjárások ismerete pedig egyre inkább nyelvtörténeti kutatások alapját képezte nála.
Győri időszak: nyomor és haladás
Győrben megszakításokkal tizenkét évet töltött (1784-1796), emlékét többek között az ország egyik legnívósabb gimnáziuma, a győri Révai Miklós Gimnázium őrzi. Régi és új irodalmat tervezett kiadni, részsikerekkel, de
impulzív természete miatt összeveszett a győri papokkal,
így időlegesen Pozsonyba került, majd rajztanárként tért vissza, extrákkal: mértant, géptant, építészetet és földrajzot is tanított.
Révai türelmetlensége azonban újabb „szakításokhoz” vezetett: 1785-ben végül bezárta a rajziskolát, nekik adott gyűjteményét visszavette, aztán pár év múlva újra odaajándékozta. Nehéz ember lehetett, na.
Közben a Tudós Társaság szervezése is haladt. Révai a legmagasabbra tekintett és az udvar támogatására aspirált. A társaság célját „a nyelv művelésében, a tudományok és a művészetek terjesztésében” jelölte meg.
Aztán Révai végleg elhagyta Győrt:
újra vándorolt, a nyomor évei jöttek. Városról városra járt, rossz körülmények között élt,
betegség kínozta.
Tudományos nóvum: Révai beelőzte Grimmet
Révai Miklóst 1802-ben megbízták a pesti egyetem magyar tanszékének vetetésével, ami szakmailag életének csúcspontját jelentette. Nyelvtudományi rendszerét a 90-es években dolgozta ki, de az új állásában kezdte kiadni legjelentősebb műveit.
1803-ban közreadta a legrégebbi összefüggő nyelvemlékünket, a „Halotti Beszéd”-et, a szöveget tudományos magyarázatokkal látja el: emiatt nevezik Révait a magyar történeti nyelvészet alapítójának. „Módszere tudományos nóvum, hiszen
megelőzte a történeti nyelvtan legnagyobb művelőit: a német Schlegelt és Grimmet.
Nyelvemlékeinket kutatva-elemezve Révai elsősorban azokat a szálakat kereste, melyek az élőnyelvhez vezetnek, s útmutatásul szolgálnak” – olvashatjuk a Révai Miklós Gimnázium honlapján.
Hozzáteszik: másik fő művében
nyelvtörténeti tényekkel magyarázta az előbeszéd grammatikáját,
felhasználva az összehasonlító nyelvészet módszereit, és felhívta a figyelmet a népnyelv fontosságára. Fontos adalék, hogy Révai
a finnugor nyelvek mellett a keleti nyelvekkel is rokonította a magyart:
a zsidó, a káldeus, a szír és arab, továbbá a török és perzsa nyelveket is említi, ezen túl a magyarokat és a hunokat, mint etnikumokat azonos eredetűnek határozta meg.