A nyelvészeti szakértő elárulta, miről árulkodik a Tisza Párt kommunikációja

2025. február 15. 06:41

Véleménye szerint, Magyar Péter mindenkihez szólni szeretne, pártjának közleményeiben megjelennek a divatosnak tekinthető zsargonszavak is, de megannyi elem toxikus légkörre utal.

2025. február 15. 06:41

Nyelvészeti szakértőt kérdezett a Magyar Nemzet, arról, miként ítéli meg a Magyar Péter és pártja által kiadott közlemények nyelvezetét. A szakértő azt felelte: „a Tisza Párt kommunikációjában megfigyelhető a multinacionális vállalatoknál is tapasztalható munkahelyi közösségre mint prioritásra való utalás előfordulása, valamint a politikai zsargon eklektikussága, amely több politikai oldal zsargonját olvasztja egybe. Ez valószínűleg nem véletlen, hiszen az operatív vezetőjük is ebből a szférából érkezett”

Hozzátette, minden szakmának megvan a maga zsargonja, vagyis szó- és kifejezéskészlete, amelyről fel lehet ismerni az egyes szakterületeket. „A multinacionális szférát és a politikát is fémjelzi a saját zsargonja: meeting, brand, manager, call, target, amelyekre akár magyar nyelvi kifejezéseket is találhatunk: értekezlet, márka, igazgató, hívás, cél/célkitűzés” – sorolta.

A zsargon célja mindig az, hogy elhatárolja magát valaki a többi társadalmi csoporttól, vagy éppen azonosítsa magát a választott csoporttal. 

Esetleg az, hogy kívülállóként hasonlítson a választott társadalmi csoporthoz – a sznobok is ilyenek: társadalmi helyzetük nem indokolná, hogy úgy viselkedjenek, mint a módosabb rétegekbe tartozók, ők mégis felveszik a »nemesi« hozzáállást – magyarázta a nyelvészeti szakértő.

Toxikus elemek

A szakértő a lap megkeresésére kiemelte, a multinacionális szférában elterjedt a „munkahelyi közösség mint prioritás” gondolkodásmód, eszerint azért dolgozunk, hogy a munkahelyi közösségünk, akár a legszorosabb teamünk a legsikeresebb legyen, mindent ennek vetünk alá, akár a szabadidőnket vagy a családunkkal töltött időt is. „Ezt a magatartást az internetes folklór, főként a mémgyártók elég gyakran kifigurázzák, főleg akkor, ha még a család metaforája is előkerül (»mi itt egy nagy család vagyunk«), hiszen az ember elsődleges közössége az életében a családja. 

A mémgyártók szerint a család metafora munkahelyi közösségre vonatkoztatott említése kifejezetten toxikus munkahelyi légkörre utal”

– húzta alá.

Arra is felhívta a figyelmet, hogy a Tisza Párt közleményeiben megjelennek további, divatosnak tekinthető zsargonszavak és kifejezések is: transzparens felvállalás, vízió Magyarországról, erős, cselekvőképes hálózat, illetve utalás arra, hogy a közösséget együtt építjük, utóbbi szintén bevett szófordulat a nagyvállalatoknál. Érdekesség, hogy 

bár a vállalatok a közösség eszményét hangsúlyozzák, ahol eredendően mindenki egyenrangú, a nagyvállalatok híresek az erős hierarchizáltságukról vagy a munkatársak erőteljes fluktuációjáról 

– jegyezte meg.

Magyar Péter mindenkihez szólni szeretne

Majd azzal folytatta, a politikai zsargon használata kifejezetten mozaikhatást kelt. „Találunk a Tisza Párt közleményeiben baloldali vagy azokra utaló fordulatokat. Ilyen a Magyar Köztársaság használata, ami hivatalosan 2012 óta nincsen, hazánk neve Magyarország, de az ezt fájlaló emberek megszólítását célozhatja a korábbi államnév használata, és előrevetíti a párt szándékait is. 

Kifejezetten a keményvonalas nemzeti oldalhoz kapcsolható szószerkezet is megjelenik, melyre jó példa a »magyar jövő«.

 A »hazánk jövője« szószerkezet már a visszafogottabb nemzeti szavazóknak szólhat.

A szakértő rámutatott, mindezek mellett a politikai zsargon számos bevett, a kilencvenes évek óta ismert, az éppen aktuálisan ellenzékben lévő pártok nyelvi fordulatával is találkozhatunk: tűnjön el a közéletből, megélhetési válság, demokratikus részvétel, felszámolni-megszüntetni a korrupciót, és ide tartozik az oktatás és egészségügy felhozása, valamint annak emlegetése, hogy mire vágynak a magyarok.

Ezeknek az is lehet a célja, hogy az ellenkező oldalról származó zsargonok átvételével 

mindkét oldal felé gesztust gyakoroljon a párt kommunikációja, és ilyen formában arra tegyen kísérletet, hogy középre pozicionálja magát” – fogalmazott a nyelvészeti szakértő.

Nyitókép: Képernyőfotó

***

Ezt is ajánljuk a témában

 

 

Összesen 52 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
john-lennon-a-libsik-kiralya
2025. február 15. 12:04
Vicces, hogy ezeknek az MP-t fikázó cikkeknek a 2/3-a visszafordítható a fideszre, ahonnan MP is jött, ahogyan ez is. Pont a fideszes vállalkozásokra jellemző a sznobizmus és a team > család gondolkodás, a lefelé taposunk felfelé nyalunk elv mellett. Gondolhatunk itt TBRCZ FCKN STVN úrra, akinél nagyobb fényűző luxust dicsőítő sznobot elképzelni nem lehet. Teszi ezt ráadásul adófizetői pénzből, és elhihetitek, hogy a Gucci táska, Ferrari és adriai yacht megvétele sem a magyar gazdaságba csorgott vissza.
Welszibard
2025. február 15. 11:36
A képelemzés is fontos. Peter The "bennfentes kereskedelem" official csuklóján ezúttal nem az első Partizán (dollármédiumos) adásában látható volt 6 db szivárványszínű karperec ill. szalag szerepelt, hanem most direkt kihangsúlyozva a katolikus szentolvasó a názáreti megfeszített keresztjével. Ezt az ócska, farizeus színjátékot! Mint Madonna, aki az egyik nap a keresztet, másik nap a kabbalát mutogatja. Ilyen a megélhetési keresztény színjátéka: egyik nap ordít a teherautóról a templom előtt a hívekre és a papra, a másik nap meg lóbálja a keresztet, mint Havas Henrik a nyakában - Tenerife és Budapest között.
T. Péter
2025. február 15. 11:12 Szerkesztve
"multinacionális vállalatoknál is tapasztalható munkahelyi közösségre mint prioritásra való utalás" Nyelvészeti szakértő, mi? Jó az, ha a munkahelyi közösséget a multiknál is tapasztalni lehet, akár utalunk rá, akár nem, csak hát egy nyelvészeti szakértő talán tudhatna magyarul írni, olvasni, fogalmazni, ugye? Meg akár neve is lehetne, ugye?
google-2
2025. február 15. 11:05
A multinacionális szféra még több pénzt akar, magának. Vajon ez a helyzet a Tisztelet társaságával is? Nem hinném. És hogy toxikus a kommunikáció? Bolond lyukból bolond szél fúj. Mérgezett, cinikus, agresszív és toxikus.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!