Szakember állítja: Magyar Péter nem alkalmas az ország vezetésére
![](https://cdn.mandiner.hu/2024/11/HhTjyoBkgJRj2QzwTR4rJG8YRmSG3HExLsMZ7xV0JbU/fill/276/155/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50L2EyNTdkNDU5MWVjNzQzNDZhMTdjMThmZDhjMWVlZGVl.jpg)
Magyar Péter feltűnése előtt még nem látott arra példát, hogy bárki politikai tőkét kovácsoljon magánéleti válságából.
![](https://cdn.mandiner.hu/2024/11/HhTjyoBkgJRj2QzwTR4rJG8YRmSG3HExLsMZ7xV0JbU/fill/276/155/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50L2EyNTdkNDU5MWVjNzQzNDZhMTdjMThmZDhjMWVlZGVl.jpg)
Véleménye szerint, Magyar Péter mindenkihez szólni szeretne, pártjának közleményeiben megjelennek a divatosnak tekinthető zsargonszavak is, de megannyi elem toxikus légkörre utal.
Nyelvészeti szakértőt kérdezett a Magyar Nemzet, arról, miként ítéli meg a Magyar Péter és pártja által kiadott közlemények nyelvezetét. A szakértő azt felelte: „a Tisza Párt kommunikációjában megfigyelhető a multinacionális vállalatoknál is tapasztalható munkahelyi közösségre mint prioritásra való utalás előfordulása, valamint a politikai zsargon eklektikussága, amely több politikai oldal zsargonját olvasztja egybe. Ez valószínűleg nem véletlen, hiszen az operatív vezetőjük is ebből a szférából érkezett”.
Hozzátette, minden szakmának megvan a maga zsargonja, vagyis szó- és kifejezéskészlete, amelyről fel lehet ismerni az egyes szakterületeket. „A multinacionális szférát és a politikát is fémjelzi a saját zsargonja: meeting, brand, manager, call, target, amelyekre akár magyar nyelvi kifejezéseket is találhatunk: értekezlet, márka, igazgató, hívás, cél/célkitűzés” – sorolta.
A zsargon célja mindig az, hogy elhatárolja magát valaki a többi társadalmi csoporttól, vagy éppen azonosítsa magát a választott csoporttal.
Esetleg az, hogy kívülállóként hasonlítson a választott társadalmi csoporthoz – a sznobok is ilyenek: társadalmi helyzetük nem indokolná, hogy úgy viselkedjenek, mint a módosabb rétegekbe tartozók, ők mégis felveszik a »nemesi« hozzáállást – magyarázta a nyelvészeti szakértő.
A szakértő a lap megkeresésére kiemelte, a multinacionális szférában elterjedt a „munkahelyi közösség mint prioritás” gondolkodásmód, eszerint azért dolgozunk, hogy a munkahelyi közösségünk, akár a legszorosabb teamünk a legsikeresebb legyen, mindent ennek vetünk alá, akár a szabadidőnket vagy a családunkkal töltött időt is. „Ezt a magatartást az internetes folklór, főként a mémgyártók elég gyakran kifigurázzák, főleg akkor, ha még a család metaforája is előkerül (»mi itt egy nagy család vagyunk«), hiszen az ember elsődleges közössége az életében a családja.
A mémgyártók szerint a család metafora munkahelyi közösségre vonatkoztatott említése kifejezetten toxikus munkahelyi légkörre utal”
– húzta alá.
Arra is felhívta a figyelmet, hogy a Tisza Párt közleményeiben megjelennek további, divatosnak tekinthető zsargonszavak és kifejezések is: transzparens felvállalás, vízió Magyarországról, erős, cselekvőképes hálózat, illetve utalás arra, hogy a közösséget együtt építjük, utóbbi szintén bevett szófordulat a nagyvállalatoknál. Érdekesség, hogy
bár a vállalatok a közösség eszményét hangsúlyozzák, ahol eredendően mindenki egyenrangú, a nagyvállalatok híresek az erős hierarchizáltságukról vagy a munkatársak erőteljes fluktuációjáról
– jegyezte meg.
Majd azzal folytatta, a politikai zsargon használata kifejezetten mozaikhatást kelt. „Találunk a Tisza Párt közleményeiben baloldali vagy azokra utaló fordulatokat. Ilyen a Magyar Köztársaság használata, ami hivatalosan 2012 óta nincsen, hazánk neve Magyarország, de az ezt fájlaló emberek megszólítását célozhatja a korábbi államnév használata, és előrevetíti a párt szándékait is.
Kifejezetten a keményvonalas nemzeti oldalhoz kapcsolható szószerkezet is megjelenik, melyre jó példa a »magyar jövő«.
A »hazánk jövője« szószerkezet már a visszafogottabb nemzeti szavazóknak szólhat.
A szakértő rámutatott, mindezek mellett a politikai zsargon számos bevett, a kilencvenes évek óta ismert, az éppen aktuálisan ellenzékben lévő pártok nyelvi fordulatával is találkozhatunk: tűnjön el a közéletből, megélhetési válság, demokratikus részvétel, felszámolni-megszüntetni a korrupciót, és ide tartozik az oktatás és egészségügy felhozása, valamint annak emlegetése, hogy mire vágynak a magyarok.
Ezeknek az is lehet a célja, hogy az ellenkező oldalról származó zsargonok átvételével
mindkét oldal felé gesztust gyakoroljon a párt kommunikációja, és ilyen formában arra tegyen kísérletet, hogy középre pozicionálja magát” – fogalmazott a nyelvészeti szakértő.
Nyitókép: Képernyőfotó
***
Ezt is ajánljuk a témában
Magyar Péter feltűnése előtt még nem látott arra példát, hogy bárki politikai tőkét kovácsoljon magánéleti válságából.