Szakember állítja: Magyar Péter nem alkalmas az ország vezetésére

Magyar Péter feltűnése előtt még nem látott arra példát, hogy bárki politikai tőkét kovácsoljon magánéleti válságából.

Véleménye szerint, Magyar Péter mindenkihez szólni szeretne, pártjának közleményeiben megjelennek a divatosnak tekinthető zsargonszavak is, de megannyi elem toxikus légkörre utal.
Nyelvészeti szakértőt kérdezett a Magyar Nemzet, arról, miként ítéli meg a Magyar Péter és pártja által kiadott közlemények nyelvezetét. A szakértő azt felelte: „a Tisza Párt kommunikációjában megfigyelhető a multinacionális vállalatoknál is tapasztalható munkahelyi közösségre mint prioritásra való utalás előfordulása, valamint a politikai zsargon eklektikussága, amely több politikai oldal zsargonját olvasztja egybe. Ez valószínűleg nem véletlen, hiszen az operatív vezetőjük is ebből a szférából érkezett”.
Hozzátette, minden szakmának megvan a maga zsargonja, vagyis szó- és kifejezéskészlete, amelyről fel lehet ismerni az egyes szakterületeket. „A multinacionális szférát és a politikát is fémjelzi a saját zsargonja: meeting, brand, manager, call, target, amelyekre akár magyar nyelvi kifejezéseket is találhatunk: értekezlet, márka, igazgató, hívás, cél/célkitűzés” – sorolta.
A zsargon célja mindig az, hogy elhatárolja magát valaki a többi társadalmi csoporttól, vagy éppen azonosítsa magát a választott csoporttal.
Esetleg az, hogy kívülállóként hasonlítson a választott társadalmi csoporthoz – a sznobok is ilyenek: társadalmi helyzetük nem indokolná, hogy úgy viselkedjenek, mint a módosabb rétegekbe tartozók, ők mégis felveszik a »nemesi« hozzáállást – magyarázta a nyelvészeti szakértő.
A szakértő a lap megkeresésére kiemelte, a multinacionális szférában elterjedt a „munkahelyi közösség mint prioritás” gondolkodásmód, eszerint azért dolgozunk, hogy a munkahelyi közösségünk, akár a legszorosabb teamünk a legsikeresebb legyen, mindent ennek vetünk alá, akár a szabadidőnket vagy a családunkkal töltött időt is. „Ezt a magatartást az internetes folklór, főként a mémgyártók elég gyakran kifigurázzák, főleg akkor, ha még a család metaforája is előkerül (»mi itt egy nagy család vagyunk«), hiszen az ember elsődleges közössége az életében a családja.
A mémgyártók szerint a család metafora munkahelyi közösségre vonatkoztatott említése kifejezetten toxikus munkahelyi légkörre utal”
– húzta alá.
Arra is felhívta a figyelmet, hogy a Tisza Párt közleményeiben megjelennek további, divatosnak tekinthető zsargonszavak és kifejezések is: transzparens felvállalás, vízió Magyarországról, erős, cselekvőképes hálózat, illetve utalás arra, hogy a közösséget együtt építjük, utóbbi szintén bevett szófordulat a nagyvállalatoknál. Érdekesség, hogy
bár a vállalatok a közösség eszményét hangsúlyozzák, ahol eredendően mindenki egyenrangú, a nagyvállalatok híresek az erős hierarchizáltságukról vagy a munkatársak erőteljes fluktuációjáról
– jegyezte meg.
Majd azzal folytatta, a politikai zsargon használata kifejezetten mozaikhatást kelt. „Találunk a Tisza Párt közleményeiben baloldali vagy azokra utaló fordulatokat. Ilyen a Magyar Köztársaság használata, ami hivatalosan 2012 óta nincsen, hazánk neve Magyarország, de az ezt fájlaló emberek megszólítását célozhatja a korábbi államnév használata, és előrevetíti a párt szándékait is.
Kifejezetten a keményvonalas nemzeti oldalhoz kapcsolható szószerkezet is megjelenik, melyre jó példa a »magyar jövő«.
A »hazánk jövője« szószerkezet már a visszafogottabb nemzeti szavazóknak szólhat.
A szakértő rámutatott, mindezek mellett a politikai zsargon számos bevett, a kilencvenes évek óta ismert, az éppen aktuálisan ellenzékben lévő pártok nyelvi fordulatával is találkozhatunk: tűnjön el a közéletből, megélhetési válság, demokratikus részvétel, felszámolni-megszüntetni a korrupciót, és ide tartozik az oktatás és egészségügy felhozása, valamint annak emlegetése, hogy mire vágynak a magyarok.
Ezeknek az is lehet a célja, hogy az ellenkező oldalról származó zsargonok átvételével
mindkét oldal felé gesztust gyakoroljon a párt kommunikációja, és ilyen formában arra tegyen kísérletet, hogy középre pozicionálja magát” – fogalmazott a nyelvészeti szakértő.
Nyitókép: Képernyőfotó
***
Ezt is ajánljuk a témában
Magyar Péter feltűnése előtt még nem látott arra példát, hogy bárki politikai tőkét kovácsoljon magánéleti válságából.