Maga Dylan sem segíti a nézőt a tisztánlátásban. Soha nem mond szinte semmit aktuális szerelmeinek a korábbi életéről, de még a zenésztársainak sem. Legfeljebb annyit, hogy egy vurstliban dolgozott sokáig, ahol különös figurákkal ismerkedett meg, köztük olyanokkal, akik megtanították egy-egy szokatlan akkordmenetre. Dylant a kiváló Timothée Chalamet alakítja, aki 2014-ben Christopher Nolan Interstellar (Csillagok között) című sci-fijében tűnt fel, de leginkább Denis Villeneuve Dűnéinek Atreides hercegeként lehet ismerős.
Chalamet remek színész, ebben a filmben pedig azt is bebizonyítja, hogy ráadásul még kiváló zenész és énekes is,
ugyanis a filmben ő maga játssza Dylan dalait, nem is akárhogyan. Szóval Dylan önmagában rejtélyes figura, aki rá is tesz egy lapáttal erre a rejtélyességre. Egy olyan ember, aki sosincs jelen igazán, legfeljebb a színpadon. Mintha mindig máshol lenne lélekben, ami nem könnyíti meg környezete dolgát. Szenvednek is miatta rendesen a szerelmei.
Az alaptörténet annyi, hogy a még kölyök Dylan egyszer csak megjelenik egyik bálványának, a folkzenész Woody Guthrie-nak a kórházi ágyánál. Guthrie elég rettenetes állapotban van, a Huntington-kór lassan felőrli a testét, egyetlen támasza a szintén folkzenész és polgárjogi aktivista Pete Seeger. Seeger a szárnyai alá veszi az ifjú titánt, fellépéseket szervez neki, és hamarosan megjelenik első lemeze is, amelyen még feldolgozásokat játszik. Seeger azonnal hallja, hogy nem akárki ez a fiú. Ez a fiú eléggé „magának való”, öntörvényű és vadóc, jobbára zárt szájjal motyog oda valamit embereknek.
Amolyan rimbaud-i figura.
Kissé különc zseni, aki a hirtelen rászakadt népszerűséget is nehezen viseli. Első nagy szerelme, Sylvia (a valóságban nem így hívták) elég hamar rájön, hogy képtelen megbirkózni Dylan személyiségével, egyszerűen nem rá szabták ezt a figurát. Felbukkan a korszak másik ünnepelt folkzenésze, Joan Baez, de ez a szerelem sem tud beteljesülni, mert Joan belátja, hogy Dylan más kategória: elsuhan mindenki mellett.
A folkszíntér vicinálisa mellett elrobog egy sinkanszen-szerelvény: ez Dylan.
A háttérben felsejlik a kubai rakétaválság, Vietnám, a Kennedy-gyilkosság, a különféle polgárjogi mozgalmak forgataga. Felbukkan a már akkor is legendás Johnny Cash (James Mangold 2005-ben A nyughatatlan címmel készített egy életrajzi filmet róla), a szintén legendás Newport Folk Fesztivál, ahol Dylant mindaddig félistenként ünneplik, amíg el nem kezd elektromos hangszerekkel, komplett zenekarral, hangosan játszani. A közönség egy része kifütyüli, a másik része imádja. A valóságban mindez nem Newport-ban esett meg, hanem Manchesterben, pár hónappal később, de mindez nem lényeges. Ott hangzott el a híres bekiabálás is („Júdás!”), amire Dylan így reagált: „Nem hiszek neked.” A Sehol se otthon hitelesen és egyszerű eszközökkel mutatja meg, hogy Dylan mennyire nem fért bele semmiféle kategóriába, hiába próbálták kisajátítani maguknak különféle zenei körök és mozgalmak.
Folkot játszott, de nem úgy, ahogy a többiek. Aztán már egyre kevésbé játszott folkot: jóval tágasabb térben mozgott, mint a kollégák, nem azon az ajtón közlekedett, ahol a többiek.
Ez egy úgynevezett zenés film (az ilyenektől általában rosszul vagyok), de itt nagyon jó arányérzékkel vannak adagolva a zenélős részek, és – de ezt említettem már – Timothée Chalamet gyönyörűen elviszi a vállán ezt a műfajt, jól látszik, hogy érti és érzi Dylan figuráját. A Joan Baez-t alakító Monica Barbaro még szebb, mint az „igazi” Baez, az újra és újra felbukkanó Sylvia pedig megkapóan melankolikus.
De hiába gyönyörű az egyik és bájosan melankolikus a másik, Dylan örvénylő karaktere jórészt a maga univerzumában bolyong. Erre van ítélve.
Szépen fényképezett, kiváló ütemérzékkel elmesélt film lett a Sehol se otthon, kedvet is kaptam néhány Dylan-dal meghallgatásához, az eredeti filmzenét is nagyon erősen ajánlom, Timothée Chalamet csodásan idézi meg a rejtőzködő vándor-trubadúr világát.