A sorozatot Böszörményi Mártonnal kezdjük, aki 1989-ben született Dunaújvárosban, jelenleg Budapesten él feleségével és kisfiával. Két könyve jelent meg eddig: a Meixner Józsefné apoteózisa és az Infected monstrum.
Böszörményi borzongató, thrilleres hátterekkel operál, hétköznapokban rejtőző – pszichés vagy éppen lételméleti – szakadékokat tár fel, olykor kicsit reflektál, olykor kicsit bonyolít, könyvei történetet őriznek látomások kibomlása közben. Mert az írónak nem csupán ötletei, hanem használható látomásai vannak, ami ritka kincs a magyar irodalomban; olyan ritka, hogy ha akarnám, sem tudnám megnevezni azt, aki hasonló gördülékenységgel gyúrja össze a látomások adományát a keretezés ötleteivel. Magyarországon ennek a stílusnak, ennek a művészi világlátásnak nem igazán akad hasonló minőségű képviselője. Külföldi előképek akadnak – többen említik H. P. Lovecraftet –, ahogy popkulturális kapcsolatok is, de ami eredeti és erős, azt ne hasonlítgassuk!
Böszörményi horrorisztikus elemeket vonultat föl, meghökkentő, olykor döbbenetes fordulatok sokkolják az olvasóit – azért döbbenetesek, mert az író szinte súrlódásmentesen a mindennapjainkba illeszti őket –, de ezek a véres-fekete-holdszűrte álmok, amik valóságba mennek át, nem öncélúak. Attól működik ez a próza, hogy minden szárnycsapkodás ellenére a földön marad. Az apoteózis – vagy az apokalipszis –itt és most történik meg. Talán a szomszédban, talán az utcán vagy egy parkban. Vagy bennünk.
„Legalább két tucat ember gyülekezett a pad körül, amelyen Meixner Józsefné állt fekete kosztümben. Kezét kitárta, fejét az égnek emelte. Macskák ültek a lábánál és a pad előtt. Az embereket figyelték, akik Meixner Józsefnére szegezték a tekintetüket. […] Aztán Meixner Józsefné leengedte a kezét, fejét lehajtotta. Beszélni kezdett. Miközben beszélt, a park másik végében felemelkedett egy csatornafedő. Koszos ballonkabátba bújt alak mászott elő a föld alól, fején széles karimájú fekete kalap” – áll a Meixner Józsefné apoteózisában. A feloldást, a katarzist nem az útmutatás, hanem a művészet adja. Böszörményi hatáskeltő tehetségét megtolják az alapötletek: a saját pszichózisában hullámzó Meixner Józsefnét ugyanúgy történetek veszik körül, mint az Infected monstrum főszereplőjét, aki megnevezhetetlen szörnyűség nyomába ered egy még titokzatosabb városban: itt mobilon terjed a vírus, ahol a saját gyermeked is veszélyt jelent rád, és a mélyben gomolygó monstrum áttöri olykor az események horizontját.
Böszörményi Mártonban egy leendő nagy író körvonalait látom, akinek még tisztulnia kell, hogy remekműveket hozzon létre. Minden más adva van.
Nyitókép: Mandiner-archív