Itt az igazság a csokimikulásokról: Magyarország ebben a tekintetben nem áll jól (FOTÓK)
Eltűntek a hazai polcokról az igazi mikuláscsokoládék. Ausztriában, Szerbiában és Lengyelországban viszont még tudják, kit és mit ünneplünk december 6-án.
December 6-a körül még midig nagy kérdés, hogy ki áll nyerésre: a szegényeket és gyermekeket gyámolító püspök vagy a mitikus lény, akit megannyi névvel illetnek a világ különböző országaiban.
Nyitókép: Ying Tang / NurPhoto / NurPhoto via AFP
Krupincza Mariann és Nagy Gábor írása
December 6-án ünnepeljük Szent Miklós püspök liturgikus emléknapját. A mitikus alak az egyik legismertebb és legnépszerűbb szent, a hit védelmezője, a szegények gyámolítója. Miklós továbbá a megrágalmazottak, az utazók, a hajósok, a halászok, a kereskedők, a zarándokok és a férjhez menni vágyó lányok patrónusa is egyben.
A feljegyzések szerint Krisztus után 245-ben született a kis-ázsiai Anatóliában, Patara városában, gazdag szülők gyermekeként. Korán árvaságra jutott, és kolostorba költözött, ahol nagybátyjának, Patara érsekének felügyelete alatt nevelkedett. Megszeretve a kolostori életet, a papi hivatást választotta.
Ezután Anatólia fővárosában, Myrában telepedett le, és nem volt még harmincéves, amikor a város püspökévé választották.
Több mint 50 éves szolgálata alatt vagyonát a gyerekek és a szegények, a bajba jutottak megsegítésére fordította. Egyszerű emberként élt a nép között, miközben tanított és szeretetet hirdetett.
Életéről számos legenda ismert, ezek alapján formálódott az évszázadok során Mikulás alakja.
A Legenda aurea lejegyzett egyik történt így szól: „Volt egy nemes ember, aki szükségre jutván, három szűz leányát utcalánynak adni kényszerült, hogy szégyentelen üzletük jövedelméből élelemhez jussanak. A szentnek tudomására jutott a dolog, és elborzadt a gyalázatos bűn miatt. Egy csomó aranyat rejtett egy kendőbe, és az éj leple alatt, az ablakon keresztül, titokban bedobta a házba, majd ugyanolyan titokban távozott. Reggel fölserkenvén az ember megtalálta az aranyat, és Istennek hálát adva, kiházasította elsőszülött leányát.” A történet szerint ugyanez történt a másik két leánnyal is. Amikor pedig az apa megleste az adakozót, hogy megköszönje neki az ajándékot, Miklós azt mondta, hogy egyedül Istennek tartozik köszönettel.
A hagyomány úgy tartja, a püspök 342-ben december 6-án halt meg, Myrában. Oroszországban különleges tisztelet övezi: az ország fő patrónusa. De nagy becsben tartják a görögök és a szerbek is.
Európában akkor virágzott fel igazán a tisztelete, mikor ereklyéit 1087-ben az olaszországi Bari városába szállították.
A görögkatolikus egyház számára is különösen jelentős Szent Miklós püspök személye: minden görögkatolikus templom ikonosztázán ott találhatjuk Csodatévő Szent Miklóst – olvasható a Híradó.hu összeállításában.
Régi hagyomány volt Európa-szerte, hogy a téli évszakban megjelentek olyan mesealakok és ijesztő lények, akik egyrészt szerencsét és ajándékot hoztak, másrészt megbüntették a csintalan gyerekeket.
Az egyik rémisztő és fagyos alakot sokan az ősi germán istenség, "hosszú szakállú" Odin és nyolclábú lova, Sleipnir hagyományának továbbélésének tartják.
A német folklór szerint a gyerekek az év ezen időszakában csizmát tettek a kémény mellé, melybe szalmát és répát dugtak, így etették meg Odin lovát, a mitikus lény hálából pedig ajándékokat adott.
A sógoroknál november végétől pedig krampuszok riogatják a jámbor turistákat az alpesi tájakon. A Mikulás rémisztő kísérői nélkül nincs advent a szomszédos Ausztriában. Ennek az ördögformájú figurának még a neve is az ausztriai németből ered.
A német Krampus szó a karom jelentésű régi német Krampen szóból származik, a figurát egyes területeken Krampeln néven ismerik.
A gyerekeket ijesztgető alak legjellemzőbb tulajdonsága, hogy csörgeti a láncát, virgáccsal fenyegeti a gyerekeket, a rendetleneket pedig megbünteti.
A feljegyzések úgy tartják, hogy a hegyi falvakban december elején tartott krampuszfelvonulások a gonosz lelkeket igyekeznek elűzni.
Egy ilyen masírozást láthat az alábbi videóban is:
A skandináv néphiedelem szerint ugyanakkor a téli napforduló központi alakja, Julbukk, egy kecskebak vitt ajándékot a gyerekeknek. Az északi mágikus lény konszolidáltabb változata a lappföldi Joulupukki, akinek figurája mára eggyé vált a Télapó alakjával.
De érdemes még megemlíteni az angolszász kultúrkört, mely részben a germán, részben a keresztény hagyományokra épített.
A Télapó eredetét egyes kutatók a XVI. századi angol uralkodóhoz, VIII. Henrikhez kötik, aki a karácsonyt a béke, az öröm, az étel, az ital, valamint a mulatság ünnepének nevezte.
Angliában külön nem ünnepeltek, ajándékoztak december 6-án, így az mondhatni királyi indíttatásra összefonódott karácsonnyal.
Végül pedig tegyünk egy kis keleti kitérőt, Oroszországba, ahol Gyed Maróz figurája inkább köthető a szovjet antiklerikalizmushoz, mint az orosz néphagyományokhoz.
Az orosz Télapónál pedig a karácsony, illetve az újév is összemosódott, hiszen Gyed Maróz segítője, Hópelyhecske újévkor érkezett.
Magyarországon talán még mindig zavar van egyeseknél, hogy pontosan ki is rejt válogatott finomságokat és kisebb-nagyobb ajándékokat a gondosan kipucolt cipőkbe. Egészen a XIX. század végéig a „láncos Miklós” népszokást játszották el a közösségekben.
Ez a hagyomány Szent Miklós püspök és a gyerekek szoros kapcsolatát igyekezett megjeleníteni.
December hatodika előestéjén a szereplők betértek azokba a házakba, ahol gyermekek voltak: vizsgáztatták, megimádkoztatták, majd tudásuk és viselkedésük szerint megjutalmazták vagy virgáccsal megfenyítették őket.
A Mikulásnak és krampuszainak ezzel az volt az eredeti szándéka, hogy a gyerekeket a közelgő karácsonyra készítsék fel.
A népszokás később a játék és a tréfálkozás irányába indult el. A gyerekek fenyítését inkább az álarcos, kormos képű és szarvat viselő krampuszokra bízták. A játékokban a kis ördögök nem csak ijesztgették a gyerekeket, de el is akarták őket ragadni, ezért Miklós püspök megszégyenítette és láncra verte a krampuszokat.
A XX. században, legfőképp a szocialista-érában a Mikulás-ünnep keresztény értelmezését tiltották, Szent Miklós püspök helyett a köznyelvben a inkább a Télapót használták a Mikulásra. A rendszerváltást követően pedig az angolszász befolyás egyre inkább beszivárgott az országba, amelyet versek, filmek és popslágerek terjesztettek el még inkább a köztudatban.
Azonban szerencsére látni próbálkozásokat arra, hogy a jószívű püspök alakja kerüljön a középpontba ezen a decemberi napon, és itt-ott már a boltok polcain is fel-feltűnik egy-egy püspökbotos és püspökgyűrűs csokoládéfigura, de tény, hogy ezen a területen még jócskán van, mit tennünk!
Ezt is ajánljuk a témában
Eltűntek a hazai polcokról az igazi mikuláscsokoládék. Ausztriában, Szerbiában és Lengyelországban viszont még tudják, kit és mit ünneplünk december 6-án.