Hogyan választanak témát és helyszínt?
Azért nem tudok erre általánosságban válaszolni, mert minden projekt különbözik ilyen szempontból. A nemrég átadott Szenes Hanna-tűzfalfestmény ötlete például három évvel ezelőtt merült fel. Az volt a szándék, hogy próbáljunk meg Szenes Hanna karakteréhez egy olyan alkotást varázsolni, amely méltó hozzá. A három év alatt sokat változott a terv: számtalan helyszínötlet és szponzor merült fel, de a járvány és a gazdasági leállás közbeszólt. Végül a Magyarországi Zsidó Örökség Közalapítvány karolta fel a holokauszt nyolcvanadik évfordulója apropóján, és Thamó Emese illusztrációja alapján készült a falfestmény. Egy másik közelmúltbeli alkotásnak, Karikó Katalin és Krausz Ferenc párosának az aktualitását egyértelműen a Nobel-díj elnyerése adta. Első körben Karikó Katalin került fel a Krisztina körút 30. tűzfalára, de ott csak egy évig maradhatott. Amikor átfestettük, szerettünk volna olyan helyszínt találni neki, ahol hosszabb ideig fent lehet. Az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány segítségével és támogatásával találtuk meg a mostani helyét, aztán időközben Krausz Ferenc is megkapta a Nobel-díjat, ezért változtattunk a koncepción, így a kreatív tartalom már arra irányult, hogy mindketten legyenek fent a tűzfalon. Szerettünk volna egy olyan VII. kerületi falat találni, amit sok turista lát, hiszen ez azért üzenet is a külföldieknek. Végül arra a tűzfalra kerültek, ahová korábban már megfestettük az 1956-os Time-címlapot. Adta is magát: ha már egy, a nemzet számára kiemelten fontos és értékes projekt készült közel tíz éve ott, akkor most is valami hasonlót tervezzünk oda.
Nem rossz érzés átfesteni ezeket az alkotásokat?
Az, hogy ezek a falak mindig megújulnak, nem rossz érzés. Az már sokkal inkább, amikor beépítik. Éppen a múltkor számolgattam, hogy hat vagy hét olyan festett tűzfal van, amit azóta beépítettek. Amikor elmegyek az egykori helyeiken, és mondjuk társasház magasodik már ott, az azért szomorú. De ez valahol a természet és az élet rendje, nem tudunk az örökkévalóságnak dolgozni.
Többnyire megkeresésre dolgoznak, vagy önök állnak elő ötletekkel?
Van, hogy felkérnek minket, van, hogy pályázunk valamire, van, hogy mi találunk ki egy projektet, és olyan is van, hogy valamilyen versenyben kérnek fel minket egy munkára.
Tulajdonképpen mi a cél ezekkel a festményekkel?
Többféle cél van. Ha jókedvre derítünk valakit, az már önmagában eredmény, de azért sokszor van benne edukációs cél is – mint például a Szenes Hanna-kép esetében. Mivel elég sok alkalmazott munkát végzünk, igyekszünk ezektől elkülöníteni a kifejezett művészeti munkákat. Művészeti munkából jóval kevesebb van, alkalmazott munkákból sokkal több. De a legfontosabb cél talán az, hogy minden esetben jót csináljunk.
Nagyon jó élmény volt megtapasztalni, hogy a törökök mennyire szeretik a magyarokat; ha meghallják, hogy Magyarország, mindenki elmosolyodik”