Ami már így is sok, vagy nem?
Nem az a legnagyobb gond, hogy ennyien élünk a Földön. Hanem az erőforrás-elosztás rendkívül torz szerkezete: az emberiség tíz százaléka birtokolja az összvagyon nyolcvanöt százalékát, és ez a kis rész felelős a fogyasztás ötven és a szén-dioxid-kibocsátás hatvan százalékáért is.
A fejlődő országokban élők nyilvánvalóan a mi életszínvonalunkra vágynak, ám ha varázsütésre el is érnék mindannyian, az a földi rendszerek azonnali összeomlását jelentené.
Azt már csak halkan teszem hozzá, hogy a következő években éppen a szubszaharai Afrikában várható a legnagyobb népességnövekedés, ott, ahol ezzel párhuzamosan a leginkább élhetetlenné válik az élet a szélsőséges éghajlat, illetve a víz- és az élelmiszerhiány miatt. A jobb sors reményében meginduló százmilliókat pedig semmi nem fogja tudni megállítani. Nem nehéz elképzelni, mindez mivel jár majd. Elég, ha csak azt vesszük, az illegális bevándorlás következtében már most milyen társadalmi feszültségek vannak a legtöbb nyugat-európai nagyvárosban, egy olyan helyzetben, amely a várható jövőhöz képest még nyugodtnak és bőségesnek mondható.
Ha jól értem, két út maradt számunkra, ám azok közül csak az egyik reális.
Igen, így van. Tehát vagy tudatosan, tervezetten magunk döntjük be az ipari civilizációt, ezzel a lehetőségeinkhez mérten csökkentve a szenvedést és a károkat, vagy tövig nyomjuk a gázt, és megvárjuk, amíg magától következik be. Még ha a politikai-gazdasági szereplőket kivonjuk is a képletből, az emberi psziché sajátosságai és törvényszerűségei miatt csak az utóbbi lehetőség képzelhető el. Gondoljunk bele: vajon mi hajlandók lennénk önként bármilyen jelentős életmódbeli változtatásra? Lemondanánk szabad akaratunkból az autónkról vagy a telefonunkról? Inkább elültetünk egy fát, vászontáskát hordunk, és paradicsomot termesztünk az erkélyen, ezzel nyugtatva meg a lelkiismeretünket. Nem azt mondom, hogy ezek felesleges dolgok, hiszen ártani semmiképpen sem ártunk velük, és ha jobban érezzük magunkat tőlük, akkor miért ne tennénk így. Ám megmenteni sem fogjuk velük a világot. Arra azonban alkalmasak lehetnek, hogy általuk törekedjünk egy minimalista, szükségletalapú életre, mégpedig egyszerűen azért, mert így érezzük helyesnek. A valóság előbb-utóbb mindannyiunkra rárúgja az ajtót, és nagyon nem mindegy, hogy akkor fizikailag, mentálisan és lelkileg mennyire felkészülve talál majd minket.
Ezzel is foglalkozik az összeomlás-kutatás: hogyan készüljünk fel arra, amire nem lehet?
Igen, részben ezzel is. A kollapszológia kibontakozóban lévő tudományágával összefüggésben néhány évvel ezelőtt útjára induló, Magyarországon is egyre népszerűbb deep adaptation, vagyis mélyalkalmazkodás mozgalom alapvető célkitűzése, hogy amikor az emberek tömegesen szembesülnek majd a mélyreható változásokkal, akkor illúziók nélkül, a valóság ismeretében hozhassanak meg őszinte döntéseket az életükkel kapcsolatban, és helyesen tudjanak majd cselekedni saját maguk és a szeretteik érdekében. A kevesebb pánikoló ember ugyanis kisebb káoszt okoz, amivel megnőhet az esély a társadalmi összeomlás elkerülésére. Arra szeretnénk tehát ösztönözni mindenkit, hogy tagadás helyett béküljön meg a valósággal, és ne a mindenáron való túlélésre helyezze a hangsúlyt.
Hanem mire?
A minőségi életre. Ami, bármilyen közhelyesen hangzik is, nem a birtokolt javak függvénye. Mert mire van szükségünk igazán? Arra, hogy legyen mit ennünk és innunk, hogy valahol álomra hajthassuk a fejünket, hogy valakit szerethessünk, és valaki minket is szeressen. Minden más csak mesterségesen gerjesztett igény, amibe a fogyasztói társadalom mókuskereke kényszerít minket.
És az sem árt, ha biztos, ami biztos, tanulunk egy kis önellátást és önvédelmet, s a családtagjaink mellett igyekszünk jóban lenni a szomszédainkkal is.
Néhány évvel ezelőtt jelent meg egy, a német parlament által rendelt tanulmány, amelyben arra jutottak, hogy ha megszűnnek a közszolgáltatások, vagyis elsősorban az áramszolgáltatás – hiszen az egész civilizációnk áramalapú –, akkor legfeljebb két hét kell a társadalom széteséséhez. A tanulmány arra is rámutat, hogy ilyen helyzetben az egyik első ember, aki elveszi azt, amit talál, éppen a számunkra ismeretlen szomszéd lehet. Elmélyült emberi kapcsolat esetén azonban inkább a támogató hozzáállás érvényesül az emberek, így a szomszédok között is. Ez a fajta különbség bizonyos helyzetben pedig élet és halál kérdése lehet. Mindez persze teljes ellentétben áll a társadalmi atomizálódás jelenlegi folyamatával. És azzal a karnyújtásnyira lévő rémképpel, hogy a globális katasztrófa elhárítása ürügyén, az úgynevezett elitpánik következtében olyan technoautoriter államok jönnek létre, amelyek a mesterséges intelligencia és a technológia nyújtotta lehetőségeket kihasználva az egész életünket kontroll alatt tartják majd.
Mondhatni, érdemes visszatérni a kezdetekhez. Én viszont kicsit összezavarodtam így a végére, hogy akkor most félig üres vagy félig tele a pohár…
Nincsenek kész válaszok, mindenkinek a saját félelmeit kell leküzdenie és a maga feladatát megtalálnia. A valósággal való szembenézés pedig nem szükségszerűen vezet passzivitáshoz, nihilizmushoz, depresszióhoz. Én például a tények ismeretében sem vagyok pesszimista.
Honnan az optimizmus?
Azt nem mondtam, hogy optimista vagyok. Ha már mindenáron kategorizálni kell magamat, akkor realista optimistát mondanék. Létezik a pszichológiában egy fogalom, a Stockdale-paradoxon. Egy magas rangú amerikai tábornokról nevezték el, aki sok társával együtt a vietnámiak fogságába esett, és az ott töltött évei alatt érdekes dolgot figyelt meg. Mentálisan legelőször a tisztán optimisták adták be a kulcsot: „karácsonyra otthon leszünk”. Őket a pesszimisták követték: „soha nem jutunk haza”. A legtovább a Stockdale tábornokhoz hasonló, úgynevezett realista optimisták tartottak ki, akik elfogadták a valóságot olyannak, amilyen, ám tisztában voltak azzal is, hogy semmi nem tart örökké: vagy a probléma szűnik meg hamarabb, vagy ők. És ami igazán fontos, megvolt az a tulajdonságuk, hogy a létező legrosszabb helyzetben is meglássák a szépet és a jót. Ez egy csodálatos, a túlélést minden körülmények között segítő képessége az embernek, és jó hír, hogy kis odafigyeléssel bármelyikünk kimunkálhatja magában. Az ember számára ugyanis nem az a legfőbb kérdés, hogy milyen nehéz kihívások elé néz, és nem is az, hogy sikerrel jár végül, vagy kudarcot vall, hanem az, hogy képes-e teljes mértékben őszintén és értelmesen cselekedni abban a helyzetben, amelyben majd találja magát. Az egyetlen dolog, amit soha nem veszíthetünk el, az a belső szabadságunk. Azt, hogy megválaszthatjuk a hozzáállásunkat, bármilyen kilátástalan helyzetről legyen is szó. Nem menekülhetünk el az összeomlással való szembenézés vagy a valóság megtapasztalásának fájdalma elől, de elkerülhetjük a kétségbeesést, az önzést és a közönyt, ha tudatosan fogadjuk mindazt, amit a sors számunkra tartogat.
Mi az a Cassandra Program?
A mélyalkalmazkodás alapértékeire épülő Cassandra Program küldetése, hogy bármely szervezet, közösség vagy magánszemély felkészülhessen arra, hogy számtalan tényező együttes hatásának eredményeként az életkörülményeink lényegesen megváltoznak, és az élhető élet fenntartásának érdekében a legjobb tudásunk és szándékaink szerint alkalmazkodnunk kell az új feltételekhez. A program egyik legfontosabb eleme a készülő Ifjúsági Alkalmazkodási Program lesz, amely a szülőket, tanárokat szeretné támogatni abban, hogy a polikrízis folyamatát értelmi és érzelmi szinten is feldolgozva, azok a lehető legjobban segíthessék a fiatalokat a jövőre való felkészülésben. Útjára indították a Holnapután könyvsorozatot, hogy a téma nemzetközi szakirodalma magyar nyelven is elérhetővé váljon. Mindemellett egy olyan online felületen dolgoznak, amely lehetővé teszi a hasonló gondolkodású emberek egymásra találását, támogatva ezáltal, hogy létrejövő kapcsolataikat a virtuálisból a fizikai valóságba emelhessék át.