Az első, autentikus népzenét tartalmazó lemezetek címe 12 betyár. Magyar a banda, meg betyár is, meg tizenkettő.
Ifj. Sz. B.: Vicces, hogyan született ez a lemezcím. Sokat agyaltunk a rajta, de valahogy egyik ötlet sem volt az igazi, nem tudtuk egymást meggyőzni. S ahogy újra meg újra meghallgattuk a mastert édesapámmal, feltűnt neki, hogy elég jelentős mennyiségben fordul elő a „betyár” szó a lemezen. Majd megszámoltuk, hányszor, és kijött ez a gyönyörű népmesei szám, hogy tizenkettő. Így eldőlt, hogy a lemezcím 12 betyár lesz. Aztán arra is rájöttünk, hogy azokat a tájegységeket és a tájegységeken belül azokat az adatközlőket válogattam ki a lemezre, akik variációdús és improvizatív módon fogalmazták meg a zenei gondolataikat. Ez is összeköti őket, mert ilyenre egy-egy területen nincs sok példa. Ez a szabadlelkű betyárkodás bennünk van.
És hogy állsz a betyárokhoz mint történelmi személyekhez, akiket a parasztvilág nem feltétlen kedvelt annyira, csak később romantizálódtak?
Ifj. Sz. B.: Szerintem minden népzenében vagy néptáncban felnövő gyermeknek van egy olyan időszaka, amikor Rózsa Sándor akar lenni, meg Angyal Bandi meg Bogár Imre, hiszen több közismert népdalunkban és balladánkban főszereplők. Nyilván nekem is volt fakardos időszakom. Olyan nagy hatást kevés időszak gyakorolt a magyar népi kultúrára, mint az 1800-as évek. Beleértve a betyárvilágot is, hiszen ennek a világnak van egy meghatározó szellemi, lelki háttere is, ami kifejeződik akár a díszítőművészetben, akár a zeneművészetben, akár a költészetben. Persze lehet mondani, hogy törvényen kívüli emberek voltak, de azért egy olyan rendszerben, ahol minden a magyarság ellen szól, főleg egy szabadságharc után, elég határozott pozitív hatása is tud lenni egy-egy ilyen szabadlelkű embernek.
Az autentikus népzenét tartalmazó 12 betyár után a YouTube-on közzétett hat vonós-fúvós számotok nagy váltást jelentett.
Ifj. Sz. B.: Nagy váltást, de én inkább úgy fogalmaznék, hogy lépcsőfokonként haladtunk. A népzene akkor működik, hogyha él. Nyilván nehéz kérdés, hogy a mai viszonylatban hogyan lehet élő a népzene, meg mitől élő. Hogy attól élő-e, ha kétszáz éves énekeket éneklünk ugyanúgy még sokáig, vagy attól élő, ha mondjuk megpróbáljuk a saját gondolatainkat kifejezni vele? A néptáncos-népzenész világon kívül már maga az akusztikus megszólalás is ritka. A népzene minden korban az aktuális populáris zene volt. A ma népzeneként ismert muzsika nagyrészt százötven-kétszáz éves formát jelent. Ha nincs Bartók, Kodály és sokan mások, akkor ez sem maradt volna fenn, mint ahogy Európában sok helyen nincs is hasonló népzenei hagyomány. Viszont ez kicsit olyan, mint a Tisza-szabályozás. Ha nincs gyűjtés, lehet, hogy eltűnik, de így, hogy beraktuk a „múzeumba”, nem változhatott, és nem válhatott az adott korban az emberek önkifejező eszközévé – a Tisza szabályozása után sincsenek árvizek, de csak kiszárad az Alföld. Fontos különbséget tenni manapság, hogy amit játszunk, az táncházban, tánc alá szólal majd meg, vagy esetleg zenei kiadvány készül belőle. Más ugyanis a szempontrendszer. Hála Istennek, sok remek autentikus táncházmuzsikus van, sőt egyre több. Emellett érzékelek egy olyan igényt a fiataloknál, hogy a népzene váljon kicsit populárisabbá, de ne kelljen ahhoz máshogy játszani. És igazából ez az újabb számaink háttere: ha megfigyeli a hozzáértő ember azokat a hegedűdíszítéseket vagy a kíséretmódot a dalainkban, meg tudja mondani, hogy melyik gyűjtésről származik, meg hogy kinek a játéka alapján van az éppen így eljátszva.
Nem fér a fejembe, hogy ha magyar vagy, magyarnak születtél, akkor hogy nem érdekel a néped kultúrája, története, zenéje, tánca. Betegesnek tartom az erőszakos globalizációt” (Hegedűs Bori)
És hogy kerültek bele a fúvósok?
Ifj. Sz. B.: A fúvósoknak is van autentikus alapjuk, az Alföldön muzsikáltak hasonlóképp, a fúvósbetéteket is saját gyűjtések, elmondások alapján rekonstruáltam. Sajnos felvétel ezekről nem készült, de rengeteg rezesbanda működött a 20. században, és éppen a Kiskunságban mesélték, hogy azok voltak a legnagyobb tanyabálok, amikor a vonószenekar meg a rezesbanda összetalálkozott, és együtt muzsikáltak. Nagypapám is mesélte, hogy náluk, a Duna túloldalán, Észak-Tolnában, Madocsa és Bölcske környékén előfordult, hogy a szárnykürtös volt a „prímás”, a vezető, és mellette volt hegedű, brácsa, bőgő, cimbalom. Szóval innen van az ötlet, hogy tegyünk a vonósok mellé rézfúvósokat. Nyilván az, hogy milyen formában van felhangszerelve, már az én szellemi termékem, mivel nincs ilyen eredeti felvétel. A lényeg, hogy jól szóljon. Ha valamit megtanultam ezektől az idős mesterektől, az az, hogy minden esetben a zeneiség a legfontosabb, ha valami jobban szól, akkor áttérnek rá kérdés nélkül, de a zenei alapgondolat sosem változik.