Valamikor a boldog békeidők jellegzetes indóháza állt itt, mely vidékies bájával hibátlanul illeszkedett abba a kisvárosi környezetbe, hová az 1880-as években megálmodták. A fennmaradt képeslapokon jól öltözött urak és elegáns hölgyek érezhető büszkeséggel tekintenek a kamera lencséjébe. Feltehetően a helyi elit tagjai ők, a régvolt polgári világ virágkorában. A férfiakon hetyke bajusz, valamennyiükön kalap. Bár láthattam volna fénykorában ezt a kis állomást, elmerülhettem volna abban a miliőben, amit akkor e világ árasztott magából! (Mit nem adna az ember egy 1900-as évek eleji Google Utcaképért.) Úgy képzelem, hogy ezekhez az állomásokhoz, akárcsak a vasúthoz, decens elegancia illik, megadva a módját az utazásnak cilinderrel, zsebórával, háromrészes öltönnyel. Léte egy csepp századfordulós nosztalgiát jelentett a szocializmus szürkeségében is, a helyére felhúzott betonkockához azonban efféle képeket nemigen tudok társítani.
A pénztárfülkét leengedett reluxa zárja le: immáron nincsen pénztáros, csak jegykiadó automata. Ha utasok sincsenek, vagy épp társas magányban, szótlanul álldogálnak egymás mellett, akkor a váróban hallható egyetlen hang a gép monoton zúgása, jegyváltáskor a szerkezet géphangja, mi embert utánoz, de semmi emberi nincs benne. A funkcióját, kétségtelen, tökéletesen ellátja, nem fárad, nem hibázik, legfeljebb időnként szoftverfrissítésre szorul, vagy elfogy benne a papír. De a jegyvásárlás is több puszta pénz-áru cserénél, éspedig éppen azoktól az emberi gesztusoktól lesz az, ami egy automatából hiányzik. Antievolúciós lépcsőfokok a „monarchista” indóháztól a „szocreál” tömbön át a 21. századig, amikor is az állomás „meghaladta” az embert, akire már jegykiadóként sincsen szüksége. Vajon egyszer az utasokat is lecserélik majd automatákra?
Nem csoda, hogy a haladás kritikájának tengernyi irodalma van. Ezek közül is tán a legtömörebb s legkifejezőbb Nicolás Gómez Dáviláé, aki egy helyütt azt írja: „Haladásról majd csak akkor beszélhetünk, ha sikerül az embert kevésbé rúttá, kevésbé vaddá és kevésbé tolvajjá tenni.” Úgy képzelem, e vállalkozás sikerességét illetően a kolumbiai filozófusnak is bizonyára voltak kétségei.