A változás magunk vagyunk – Nox a Budapest Parkban
Kisebb kihagyás és némi bukás után olyan formában tért vissza a népzenét a poppal és rockkal keverő formáció, hogy azzal számos meglepetést okoztak.
Novák Péter és Keresztes Ildikó nélkül, kicsit egyszerűsített formában, de Drakula ezúttal a budai hegy lábánál támadt fel a Magyar Nemzeti Táncegyüttes dobbanására.
Nyitókép: Böjtös Gábor
Vándormutatványosok érkeznek egy kis erdélyi faluba, ahol a magyar és román lakosok Drakulától rettegve élnek, szeretnek és halnak. Legalábbis a Drakula, leánykori nevén Drakula utolsó tánca rövid leírásából ez tűnik ki, ez a kiindulási pont. A Zsuráfszky Zoltán rendezésében és koreográfiájával készült mű eredetileg 2016-ban, Szegeden került bemutatásra, Novák Péterrel és Keresztes Ildikóval, főszerepben magával az alkotóval. Mára azonban egy egyszerűsített verzió maradt, de azt legalább az egykori Ifipark területén mutatta be a Magyar Nemzeti Táncegyüttes. Szívvel és lélekkel.
Ezt is ajánljuk a témában
Kisebb kihagyás és némi bukás után olyan formában tért vissza a népzenét a poppal és rockkal keverő formáció, hogy azzal számos meglepetést okoztak.
Az egykori Ifjúsági Park helyén, ahol a Nebulók, az Illés és még sok más nagy lázadó lépett fel, ma már a Várkert áll, mely helyszínen ismét feltámadt Drakula. Vlad Tepes, a karóbahúzó, akitől az erdélyitől csak a török rettegett jobban, mégis micsoda csodás táptalajul szolgál Bram Stoker óta. Jess Francotól Francis Ford Coppoláig, Christopher Lee-től Gary Oldmanen át Gerard Butlerig sok mindenki érezte már az éltető vér lüktetését a halandó erekben, melyre pokoli éhséggel vetette rá magát.
Ezt is ajánljuk a témában
Ha egy stadion nem is állt rendelkezésre a július 20-ai koncerten, de annyian így is voltunk, hogy az elmúlt 30 év legértékesebb pillanataiból válogatva lássuk, milyenek voltunk.
Egy mítosz, egy legenda Drakula története melybe évekkel ezelőtt még Zs. Vincze Zsuzsa és Zsuráfszky Zoltán pumpált friss vért, méghozzá a Magyar Nemzeti Táncegyüttes nagyszerű táncosainak lábdobogásával, amit ma, az egykori/eredeti Drakula nélkül élhetünk át, rövidebb címmel, de hasonló élmény mellett.
A júliusi estében még viszonylag világosban, de az alkonyhoz közel érkezett el az erdélyi éjszaka, melynek erdei ködfoszlányai egészen a Várkertig hullámoztak. A színpadra lépő táncosok pedig gyorsan elvarázsolták a különleges helyszínen összegyűlt nézőket. A népzenei motívumok, erdélyi viseletek és hatások megadják az alaphangot az élőzenével és a fiatal, mosolygós táncosokkal, akik lassan elmesélnek egy történetet – medvetánccal, félelemmel, szerelemmel, halállal, valamint egy, a vér hatására megfiatalodó Drakula gróffal.
Ezt is ajánljuk a témában
A 30 éves Budafoki Dohnányi Zenekar jótékonysági koncertje nemcsak a nagyszerű szándék miatt emlékezetes.
És bár mára már mindkét Drakulát (az ősz és vérre éhes halhatatlant; a vértől megfiatalodó ifjú és élettel teli gróft, akit továbbra is a Harangozó Gyula-díjas táncművész, Sánta Gergő alakít) fiatalok játsszák, talán nyugodtan mondhatom, hogy sem a valóban idős táncos, sem a korábbi ismert előadók hiányát nem érezzük a színpadon. A Táncegyüttes mozgása szinte hipnotizáló, a minimalista díszlet megadja az alaphangulatot,
ami pedig marad, az a hagyományokat tisztelő zene és látvány.
A ritmusra hívó tánccal és néha a profi mozgáshoz méltó énekkel, ami a gyönyörű dallamokkal tovább viszi a nézőket Erdély ősi erdejei közé.
Alapvetően nem sok újat lehet elmondani a már régebb óta színpadon játszott műről, ráadásul a Várkertben sincs állandó műsoron, de ha valaki esetleg el tudja kapni a Drakulát/Drakula utolsó táncát egy újabb előadáson, akkor ne habozzon. Szívből jövő muzsika és tánc, azon belül is a néptánc, valamint történelem, folklór, hagyomány és legenda egyvelege ez, ami mindenképpen ajánlott annak, akit kicsit is gyengéd érzelmeket táplál a történet és az erdélyi romantika iránt.