Baleset a Nemzetiben: szembesítették Molnár Áront a valósággal

2024. július 13. 21:18

Bognár Zsolt színész úgy véli, ha precedenst teremtene Molnár követelése, nem lenne színház az országban, amelynek vezetését épeszű ember elvállalná.

2024. július 13. 21:18
null

Nyitókép: Facebook

Mint ahogy arról a Mandiner is hírt adott, 2023 novemberében súlyos baleset történt a Nemzeti Színházban, amely miatt a Rómeó és Júlia-előadás félbeszakadt, a mentősök pedig két színészt, Szász Júliát és Horváth Lajos Ottót kórházba szállították.

Az akkori információk szerint egy kis erkélyen átesve mindketten négy méter magasról zuhantak a színpadra. A teátrumot vezető Vidnyánszky Attila nem sokkal később beadta a felmondását, amit Csák János akkori kulturális és innovációs miniszter visszautasított, így a Nemzeti élén nem történt változás.

Az ügy és hatásai azonban egyre újabb fordulatot vettek és vesznek azóta is. Különös tekintettel a felelősség megállapítása körül, valamint sérült színészek számára azóta kifizetett kártérítés összegében nincs finoman szólva sem egyetértés az azóta felmondott két érintett és a Nemzeti vezetése között.

Ezt is ajánljuk a témában

Udvaros Dorottya szerint több felelőse is van a balesetnek

Mindezzel kapcsolatban legelőször Udvaros Dorottya szólalt fel, aki a Partizánnak adott interjújában felemlítette azt az intézményben végzett belső vizsgálatot, amely „nem állapított meg egyszemélyi felelőst”, és mint fogalmazott, „egyet nem is lehet találni, többet viszont igen. Elsősorban a darab rendezőjét és a színház igazgatóját, természetesen”. A színésznő azt is mondta, kollégái „azóta sem kaptak pénzt”.

Vidnyánszky Attila szerint Udvaros Dorottya nyilatkozata „beleillik a mintázatba”

A színésznő nyilatkozatát a Nemzeti szinte azonnal cáfolta, mondván, „Szász Júlia a 2023 novemberében bekövetkezett balesete óta táppénzes állományban van, ennek megfelelően fizetést nem kaphat, ugyanakkor folyamatos pénzügyi ellátásban részesül”.

Arról is tájékoztattak, hogy Szász Júliával és ügyvédjével 2024. március 14-én „történt egy személyes egyeztetés, amelyen az általa benyújtott kárigény jogosságát elismertük, a tárgyaláson általánosságban tett, az igénybejelentésre vonatkozó részletes észrevételeinket a megbeszélésünk értelmében 2024. március 18-án megküldtük a jogi képviselő részére”. A hivatalos álláspont szerint tehát „a Nemzeti Színház megtette a sérelemdíj megfizetésére vonatkozó ajánlatot, azonban eddig Szász Júlia részéről hivatalos válasz nem érkezett”.

Minderre előbb Szász Júlia reagált az összegeket és az eljárást pontosító hosszú Facebook-cáfolatban, majd a színésznőhöz hasonlóan azóta szintén felmondott Horváth Lajos tette ugyanezt, bejegyzésében felsorolva, Vidnyánszky Attila állításaival szemben milyen juttatásokkal illették tavalyi balesete óta, illetve fájlalta Vidnyánszky azon állításait, miszerint a balesetért ő is felelős lenne.

Azóta folyamatos szám- és nyilatkozatháborúnak vagyunk tanúi, ami Vidnyánszky Attila szerint „beleillik a mintázatba”, „a 2011 óta tartó folyamatos támadásokba és a fogáskeresésbe” a Nemzeti Színház és az ő személye ellen. 

Az adok-kapokba azonban immár nem csupán a balesetben közvetlenül érintettek szálltak be, hanem többek között Molnár Áron Noár is, aki szintén egy Facebook-posztban vonta kétségbe Vidnyánszky Attila szavait, illetve felszólította a Nemzeti társulatát, hogy ne hallgassanak tovább.

Ezt is ajánljuk a témában

Bognár Zsolt szerint Molnár Áronnak egyetlen célja van: Vidnyánszkyt eltüntetni a Nemzeti éléről

Most újabb színész állt ki a nyilvánosság elé az eset kapcsán. Bognár Zsolt a Mindenszó.hu oldalán írt publicisztikájában elsősorban Molnár Áront noÁR-t szólítja meg, nem teljesen egyetértve a színész-aktivista azon kijelentésével, miszerint a Nemzetinek kötelessége lett volna megóvnia Szász Júliát és Horváth Lajos Ottót. Szerinte Molnár Áronnak egyetlen célja van: Vidnyánszkyt eltüntetni a Nemzeti éléről.

Molnár Áron addig nem nyugszik, amíg Vidnyánszky Attilának, a Nemzeti Színház igazgatójának fejét nem látja országnak-világnak tálcán felszolgálva. Bármi áron

− kezdte hosszú írását Bognár Zsolt.

Majd úgy folytatja, bár egyikőjük sem tartotta a gyertyát a balesetkor, szerinte „minden színházi közreműködőnek a maga területén mindent meg kell tennie a balesetek elkerüléséért. De tetszik ez neked, vagy sem, ebbe a körbe mi, színészek is beletartozunk” – írta a színész Molnár Áronnak.

Bognár Zsolt szerint tehát egy színésznek igenis kötelessége megtanulni a díszlet összes elemének használatát, és mivel ők is emberek, esetenként hibát követhetnek el.

A zsinórpadlás tonnás díszletelemeinek felhúzásakor, avagy leeresztésekor a színésztől is elvárható, hogy a színpadi változás rendjét betartsa, és abban az esetben, ha ezt elvéti, és baleset történik, akkor teljességgel releváns a védekezése nem a Nemzetinek, de bármely színház vezetésének, hogy az általános és egyoldalúan csak őket terhelő kizárólagos felelősséget ne ismerjék el.

Ha ez precedenssé válna, amit te igen-igen vehemensen szorgalmaztál a műsorban, nem lenne színház az országban, aminek vezetését épeszű ember elvállalná.

Persze tudom, hogy ebben az esetben Vidnyánszky buktatása mint elsődleges célod szentesíti az eszközt nálad, de forróvérű követelésed, azaz Vidnyánszky eltakarítása a Nemzeti éléről bármely színház egészének működése szempontjából kontraproduktív és végtelenül káros” – részletezte Bognár, hangsúlyozva, hogy a Nemzeti Színház vezetése a közös felelősség terhét eleve csak Horváth Lajos Ottó esetében tartja megalapozottnak.

Bognár írásában arra is kitért, hogy nyilván egyetlen színházban sem kell megvárni, hogy valaki meghaljon, „ahogy vészjóslóan sugalltad, hidd el, senkinek nincs ilyen szándéka, de már megbocsáss,

hogy jössz te ahhoz, hogy amolyan »three in one« szerepben tetszelegj, és szakértőt játsszál, meg ügyészt, aki vádol, és még bírót is, aki ítéletet hirdet? A kártérítések sajátja, hogy a felek között ajánlatok jönnek-mennek, és ha nincs közös megegyezéssel elfogadott egyezség, akkor a szakértői vélemények figyelembevételével majd egy tisztázó per bírája mond ítéletet, ami több fórumot is megjárhat a jogerősségig.

Végül így zárja a sorait: „Várjuk meg a végét az általad vázolt helyzet végső lezárásának, és utána beszélhetünk. A manírjaidat pedig ne a nyilvánosságra pazarold, elég, ha a színpadon használod őket.” 

 

Összesen 45 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Hopszjuliska
2024. július 14. 10:34
Ez a ripacs, és a másik az Ervin - fényévekre vannak az 50-es, 60-as, 70-es szinészekhez képest. Ezen az úton meg sem tudják őket közelíteni!!!
bagoly-29
2024. július 14. 10:10 Szerkesztve
Ezt a délvidéki migránst hogy a fenébe vették fel a régi SZFE-re, még ha Ascherék vezették is? Nála undorítóbb pofájú, idiótább egyén még nem álhatott színpadra, nem kerülhetett filmvászonra! Igaz, a Mi kis falunk falu bolondját teljesen természethűen játszotta, hiszen önmagát adhatta!
Czápa
2024. július 14. 05:58
Volt szerencsém látni az Öt című műsorban a szeretve tisztelt Noárt... Az nálam egy életre beárazta a szellemi képességét illetően. Jobban mondva annak hiánya kapcsán. Sajnos sok ilyen figura fut párhuzamosan. Komoly táptalaja ez a nemzeti mindenszarizmusnak. Hála a Jóistennek, Orbánnak és a KESMA műveknek, ez csak egyharmadra elég...
Perczel Éva
2024. július 14. 05:39
"szembesítették Molnár Áront a valósággal" Ez nagyjából annyit ér, mintha az oroszlánnak a zabpehelyről áradoznának. A valóságnak nincs jelentősége, ahogy adott esetben zabpehelynek sincs.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!