A fájdalom és a veszteség Jézus tanítványait sem kerüli el – A kiválasztottak 4. évad
2024. július 08. 17:32
Eljött az idő, amikor már nem elég „csak” hinni, hiszen egyre több megpróbáltatás éri Jézust és tanítványait, akik Jeruzsálem felé veszik az irányt, ezzel is közeledve az elkerülhetetlenhez.
2024. július 08. 17:32
11 p
13
1
106
Mentés
Nyitókép: The Chosen/Come and See
Dallas Jenkins, amerikai rendező, elképzelése, kitartása és türelme több szempontból is elképesztő és példaértékű. Az, hogy vélhetően magnum opusa a részesedést megvásárló kezdeti támogatási modellből nem pusztán a hagyományos közösségi finanszírozásig jutott, de egyben a Jézus életét feldolgozó sorozat a saját applikációban teljesen ingyenessé vált, már önmagában igazán különlegessé teszi a The Chosen, avagy A kiválasztottak című szériát.
A pillanatok alatt letölthető appon regisztrálni percek kérdése, és már akár magyarul is nézhető a negyedik évadnál tartó alkotás. De ha valaki úgy gondolja, szimplán támogathatja a következő szezon készítését, vagy éppen ajándéktárgyakat, fizikai adathordozós változatot is vásárolhat. Pedig Jenkinséknek sem jött ingyen a siker. A rendezőnek és a stábnak több nehézséggel is meg kellett küzdenie, ezek közül talán az előző évek hollywoodi sztrájkja, és
leginkább a koronavírus-járvány jelentette a legnagyobb kihívást – utóbbi pont akkor tetőzött, mikor a hegyi beszéd felvétele zajlott, ami rengeteg plusz munkát és kiadást jelentett.
A színészeknek negatív teszttel kellett érkezniük a tömegjelenetre, közben minden előírásnak muszáj volt megfelelni, ami nagyjából 750 ezer dollár, avagy körülbelül 272 millió forint többlet költséggel járt. A negyedik évadra ráadásul a korábbi streaming-partnerrel, az Angel Studiossal (eredetileg VidAngel) is megváltozott a viszony.
De öröm az ürömben, hogy A kiválasztottak az évek során nemcsak az egyik legnézettebb sorozattá vált szerte a világon, de számos partnerre és segítőre lelt – már az adományozó támogatókon kívül.
Boldogok a békességre igyekezők, akik nem panelproliznak a cikkekben és nem mocskolódnak a fórumokon – hanem elmondják, mi lenne a helyes. Böjtös Gábor írása.
Együtt a nemes célért
Többek között különböző vallási szervezetek és egyházak segítették a terjesztést és akár a forgatást, például helyszínekkel, amikkel a stábtagok a korai Jeruzsálemhez hasonló területen tudták folytatni a felvételeket, de még komoly szakértők is részt vállaltak a munkálatokban. Mert bár Jenkins már az elején azon ars poetica mentén állt neki a munkálatoknak, hogy emberközelibb, a karakterek életébe nagyobb betekintést nyújtó sorozatot készítsen, attól még végig hű akart maradni a bibliai leírásokhoz. És talán pont ettől olyan remek ez a sorozat, aminek
2024 januárjáig világszerte 200 millió néző szavazott bizalmat, hogy epizódjait 770 millió alkalommal töltsék le.
Igen, a párbeszédek többsége modernebb formában van előadva, ezzel is segítve a közérthetőséget, a karakterek pedig emberibbek. De manapság pont erre van szükség. Szerintem Dallas Jenkins
tökéletesen meglátta azt az űrt, amit betöltve meg lehet szólítani a mai embereket, miközben az egyház szó szerint küzd azért, hogy megtalálja a közös hangot és úgy modernizálja a szervezetet, hogy annak eredeti misszióján ne essen csorba.
A kiválasztottakban Jézus és a követői kicsit rocksztárok, a szó jó értelmében. Lázadnak az elnyomás ellen és kiállnak azon elvek és értékek mellett, amelyek fontosak. És persze mindenben és mindenhova követik Isten fiát, akire már rávetülnek a Szanhedrin ármánykodó tagjai okozta sötét fellegek.
A negyedik
Az évad Keresztelő Jánossal indít, aki már korábban fogságba került, de azt talán senki sem gondolta volna társai közül, hogy ilyen hamar és ilyen módon kerül ki Heródes karmai közül. Ezzel a tanítványok számára is nyilvánvalóvá válik, hogy Jézus oldalán küzdeni egy magasabb jóért nem szükségszerűen vonzza be a jó dolgokat,
sőt minél inkább sikerül a tanításokkal megtalálni az embereket, úgy növekszik körülöttük a sötétség.
Akcióik láthatóan Róma figyelmét is felkeltették, ahogy a Szanhedrin is el akarja törölni az emberfiát.
És nem ez az egyetlen probléma, amivel meg kell küzdeniük. Maga Jézus is érezhetően egyre tisztábban látja az előtte álló utat, de egy-egy félmondatból a többiek számára is kezd kirajzolódni, hogy ez nem az a könnyed misszió, aminek a közös kalandot gondolták. És miképpen időnként az apostolok, úgy akár
az eredetileg állandóan ármánykodó Shmuel is kételkedni kezd – Keresztelő halála ráébreszti arra, hogy mit tett, és lassan azt is felfogja, mi várhat azokra, akik ellen feltüzelte a tanácsot.
Mert bár a Megváltónak a Szanhedrinen és a Római vezetőségen belül is megvannak a követői és segítői, az egyre nyilvánvalóbb, hogy az ellenzők nem szimplán elhallgattatnák, de el is törölnék azt, aki a fennálló rendszert veszélyezteti.
Én sírok. Te sírsz.
A nagyon erős emberi pillanatokon felül még mindig az összetartozás érzése és a kiváló karakterek kibontása jellemzi a sorozatot, amivel együtt azért akadnak vidámabb, vagy éppen szívmelengetőbb percek és jelenetek, de sajnos érezhetően váltunk át a történet azon szakaszába, ahol egyre több lesz a nehéz, megterhelő momentum. Már az évad első felében több halállal és veszéllyel kell szembesülni, mint korábban a teljes sorozatban, és az is egyre egyértelműbb, hogy milyen sors vár azokra, akik kitartanak a hitük mellett. Éppen ezért nehezebb kicsit nézni A kiválasztottakat. De ettől még ugyanúgy élményszámba megy.
És persze megvannak azok a nagyszerű jelenetei, amikor kicsit együtt élünk és lélegzünk azokkal a fiatalemberekkel, akik már maguk mögött hagyták korábbi múltjukat, minden bűnüket. Tanulják azt, amit idoljuk szeretne átadni, de a földi élethez szokott elméjük nehezen fogadja be mindazt, ami utána várhat rájuk, ezért nem könnyű elrugaszkodni a hétköznapi dolgoktól.
De A kiválasztottak ezért is olyan szép. A hitről hittel mesél, bemutatva emberi oldalakat és gondolatokat vagy éppen tetteket. Nem véletlen, hogy ennyire sokan megnézték az elmúlt években az epizódjait. Olyan fiatalos lendülettel szólítja meg a nézőit, amely másnak eddig nem sikerült. Egy nagyszerű, korábban nem látott színészekkel teli szereposztással, amelyből Nikodémusz szerepében egyedül Erick Avari lóg ki; hangulatos és mindig a témához illő zenével; ügyes vizuális megoldásokkal; valamint olyan hangulattal, amely méltó a témához.
Ahogy arról már beszámoltunk, a harmadik Budapest Comic-Con kifejezetten jól sikerült, a látogatók elégedetten távozhattak, mi pedig még egy színész legendával is interjúztunk.
Vallásról, hitről és választásról veszélyes a nagyközönségnek nyilatkozni vagy akár szónokolni, mert könnyű belefutni abba a hibába, hogy alaptalanul valótlanságokat állítunk.
Olyan szakadék, ami ma sok nyugati társadalmon belül van, a vallásháborúk óta nem volt. Ez szinte már közhely, de a miértet a szakadék egyik oldalán sem nagyon próbálják megérteni – néhány kivételtől eltekintve.
Tudomány és vallás, tények és elméletek, lyukak és Isten, hitek és bizonyosságok. A fókuszcsoportos Nagy Ádám szétszedi Tudóslányt, mi nekiesünk Nagy Ádám mondásainak. Szilvay Gergely írása.
Imre atya építő szellemiségét és rendíthetetlen optimizmusát a lehetetlennek ható körülmények között is következetesen megőrizte. Constantinovits Milán írása.
Alapos, részletes és érdekes írás a filmről - amit én eddig nem láttam, ezért nem is nagyon tudom minősíteni. Mindenesetre korrektnek tűnik, ráadásul ha esetleg a cikk írója nem is keresztény (még :)
Elismerem az alkotók munkásságát, és példaértékű, hogy Jézus életéről készül egy alkotás!
Azonban nem lehet elmenni azok a részletek mellett, amelyek nem husbavágóak, de azért mégis illeszkednek a "modern" woke eszmékhez. Például hogy szándékosan kínai, indiai, afrikai statisztákat alkalmaznak. Vagy hogy a főszereplők túlnyomó többsége izraelita. Ezeket nem tudom mire vélni, csak hogy a Jézus útját mégis valamilyen megvilágításba kívánják helyezni. És ez hiba.