Különösen izgalmas Pető Zoltán történész írása Szabó Dezső történelemszemléletéről. A tanulmány felhívja a figyelmet Szabó Dezsőre, a történetfilozófusra, akinek történetfilozófiai meglátásai értékesek és értékelhető, a konzervatív gondolkodás szempontjából is megfontolhatók. Szabó termékeny szerző volt, aki kevés ponton találkozott a konzervatív eszmekörrel, ám kritikusa volt a kapitalizmusnak, a kommercializmusnak, a felvilágosult racionalizmusnak és a materializmusnak is. A liberalizmus Szabó Dezső-i kritikája szintúgy aktuális lehet.
Ifj. Lomnici Zoltán jogász az újjászülető magyar alkotmányosságról írt. A szerző végigveszi a Tanácsköztársaság alkotmányozási kísérletét, az 1949-es sztálini alkotmányt és az 1989-es ideiglenes alaptörvényt.
A Rákosi-féle alkotmány lényegében a sztálini alkotmány fordítása volt,
négy nap alatt vitatták meg, és 15 perces ülés alatt fogadták el. 1989/90-ben elmulasztották az új alkotmány megalkotásának lehetőségét, pedig annak feladata a magyar nemzeti identitásnak megfelelő módon érvényesíteni a közérdeket.
György László közgazdász, kormánybiztos a meritokratikus magyar modellről írt, mely lényegében az idén megjelent A középosztály forradalma c. könyvének részlete. György szerint
a meritokrácia a középosztályra épülő demokrácia,
és a meritokratikus gazdaságpolitika a középosztályosodás szolgálatában áll. A szerző hangsúlyozza a középosztály társadalmi és politikai stabilizáló szerepét, illetve a meritokratikus gazdaságpolitikai intézkedések szerepét a szegénység felszámolásában. Ilyen többek között a családi adókedvezmény, az egykulcsos személyi jövedelemadó, a rezsicsökkentés, a CSOK, az ingyenes iskolai étkeztetés, és négygyermekes, illetve 30 év alatti anyák szja-mentessége, illetve a babaváró támogatások.
Dezső Tamás történész, a Batthyány Lajos Alapítvány kuratóriumi elnöke az érdekvezérelt és értékvezérelt társadalmakról írt. A szerző idézi a brit mondást, miszerint „Őfelségének nincsenek barátai, Őfelségének nincsenek ellenségei, Őfelségének csak érdekei vannak”. Dezső szerint a birodalmi filozófia ezen velős megfogalmazása a mai napig nem vesztett érvényességéből. A világtörténelem számtalanszor bizonyította, hogy a nagy világmegváltó projektek (hódítások, forradalmak) megjelenési formájukban mindig erkölcsi, morális alapokon nyugvó gondolatokra és mondatokra épültek. Az üzenet, a kód, ami az átlagembereket eléri, erkölcsi és morális üzenetek halmazából áll. A történelem azonban bebizonyította, hogy a nagy világmegváltó projektek – megjelenési formájukban hiába tűnnek erkölcsinek, morálisnak – valós tartalmukban mindig politikaiak és gazdaságiak. „Hiába is szól a kórus, hogy ez bizony erkölcsi kötelesség stb., ha tudjuk, hogy valójában politikai és gazdasági érdekek rejlenek mögötte. A nagy tanulság, hogy
a történelmi fejlődés (...) szinte kizárólag érdekvezérelt és nem értékvezérelt volt.”
Békés Márton történész, főszerkesztő Jean-Jacques Rousseau politikafilozófus elveit veszi újra górcső alá. Mint írja, a hozzá köthető népi-nemzeti konszenzus és a többségi elv segített kialakítani a népi felhatalmazással kormányzott nemzetállam koncepcióját. A népi-nemzeti közakarat megszületése és intézményesülése, vagyis a népszuverenitás ünnepélyes kinyilvánítása és a nemzeti szuverenitás kibontakoztatása alapvető politikafilozófiai kérdés, de a kormányzati gyakorlatban is megjelenik - írja.
„Rousseau korunkban aktuálisabb, mint valaha.”
Czopf Áron történész az angolszász kultúrkritika ellen írt. Az angolszász kultúrkritika térnyerését vizsgálva a szerző kifejti:
az angolszászok új irányt adtak a kultúrkritika legvulgárisabban felfogott üzenetének
– miszerint „minden problémánk gyökere a nyugati, progresszív civilizáció és a vele együtt járó dekadencia”. Ezt az állítást gyakorlatilag megfordították, mondván: „minden problémánk gyökere, hogy túl kritikusok voltunk, hogy elszakadtunk a nyugati progresszív modelltől, és átadtuk magunkat a posztmodern dekadenciának”. Így jött létre az, amit polemikus éllel angolszász kultúrkritikának nevezhetünk. Ez a „kritika” immár nem a nyugati civilizáció sorskérdéseiről és a progresszió árnyoldaláról beszél, hanem a nyugati progresszív modell posztmodern kritikáit kiáltja ki a válság okának. Czopf úgy érvel, hogy az iménti eszmefuttatás súlyos tévedés.