Hamarosan lesz Építészeti Múzeumunk is.
Azonban sajnos vidéken se múltak el nyomtalanul ezek az embert próbáló, leszakadást hozó, a kultúrát megvető évek.
Elkészült a Cigándi Múzeumporta, s a páratlanul érdekes bodrogközi szabadtéri múzeum táncpajtáját is felújították, és kialakítottak egy komplexumot játszótértérrel, amelyet az Őrtorony, Piactér, Sőregi-ház felépülte, Gazdasági udvar kialakítása és Tájház belső felújítása tett teljessé. Ózdon a Nemzeti Filmtörténeti Élménypark a több mint 150 éves múlttal rendelkező kohászati üzem területén valósult meg, több mint 100 éves ipari műemléki épület hasznosításával. Az ózdi Fúvógépház épületében a Nemzeti Filmtörténeti Élménypark interaktív kiállítása látható.
Bugacon Árpád-kori feltárásokból előkerült leletek bemutatásával kivételesen gazdag gyűjteménynek ad helyet az Aranymonostor látogatóközpont kiállítótere.
Sopronban összekapcsolták a múzeumként működő Fabricius-házat, Storno-házat és az egykor lakóházként funkcionáló Tábornok-házat, mellyel egy XXI. századi múzeumkomplexum jött létre. Hatvanban Széchenyi Zsigmond Kárpát-medencei Magyar Vadászati Múzeumot hozták létre. Tápiószelén felújították a Blaskovich Múzeumot, Kaposváron a Rippl-Rónai Villát, Komlón az egykori pártházból új élményközpont és kiállítótér létrehozásával
Komlóverzum néven épült múzeumi tér a város központjában.
Zalaegerszegen nem csupán megújították a Göcseji Múzeum műemléképületét, hanem egy rendkívül erős hatású interaktív kiállítást is készítettek új épületben, a Mindszentyneum – Mindszenty József Látogatóközpontban.
A Magyar Géniusz Program keretében – számos egyéb kiállítás és múzeumi projekt mellett – támogatták a túrkevei Múzeum új kiállítását, a nagykanizsai Thúry György Múzeum „Minél cifrább, annál szebb” című tárlatát, Debrecenben a Cívisek Világa új kiállítás megalkotását, míg Tatán a Város Születik című kiállítást a Kuny Domonkos Múzeumban.
A példák teljesen esetlegesek, és még sokáig át folytathatóak lennének.
Mindezt tetézi, hogy múzeumaink többségében elhivatott kurátorok, múzeumpedagógusok dolgoznak, akik nem csupán kitűnő kiállításokat terveznek el és installálnak, hanem rendkívül sokat tesznek azért is, hogy az új nemzedék, amely sajátos evolúciós változással a kezébe szervesült okostelefonnal jár, a készülékéből felpillantva megigéződjön a műtárgyak mágiájától, illetőleg a játékos tanulás örömével sajátítson el különböző ismereteket a múzeumi terekben.
Néhány éve – az amúgy kitűnő – DDR Múzeumban egy találkozón
arról beszéltek a múzeumi kollégák, hogy a „turistákból élnek”, s a hazai közönség mind jobban elöregedik.
Itt a kleptokratikusmaffiaállamdiktatúra szörnyállamában ugyan jó érzéssel tölti el az embert, hogy mondjuk a Nemzeti Galériában a látogatók bábeli hangfelhőbe burkolják a teret, de ennél is nagyobb öröm, hogy a magyar állam folyamatos finanszírozója annak, hogy a diákok úgy nőjenek fel, hogy életük részének tekintik a múzeumok időszaki kiállításainak megtekintését éppúgy, mint mindenhol a helyi képtárak, tárlatok felfedezését.