„A 12 pont nálatok van?” – mozikban a Most vagy soha!
2024. március 14. 12:12
Grandiózus látvány, remek díszletek és jelmezek, a romantikus kalandtörténetre szépen „ráfekvő” élő zene és tisztességes színészi játék – a Most vagy soha! fellobbantja a szikrát, és átélhetővé teszi Petőfiék forradalmi tetteit.
2024. március 14. 12:12
8 p
17
10
157
Mentés
Nyitókép és jelenetfotók: Forum Hungary
***
Leszögezem, egyáltalán nem irigylem a Most vagy soha! alkotóit, akik legalább öt éve dolgoznak azon, hogy a magyar történelem egyik legfényesebb napját és annak főszereplőit méltó módon mutassák be a hősöket könnyen felejtő utókornak. Az ilyesmi még akkor is igen rizikós vállalkozás lenne, ha az efféle kísérletekre nem ülne rá minduntalan a politika, és nem állna ugrásra készen jobbról-balról mindenki, hogy vagy érdemein felül dicsérje, vagy csak azért is a lehúzza a végeredményt. Ehhez járul még „a minden idők legdrágább magyar mozija” kitétel, és már lehet is szakmányban siránkozni rajta, miért kellett Petőfiékre ennyit költeni a „mi pénzünkből”.
Pedig – és ezt nem lehet elégszer elmondani – azzal önmagában semmi gond nincs,
ha egy ország kormánya, filmintézete úgy dönt, a korábbiaknál nagyobb támogatást szán a nemzeti sorsfordulók és/vagy hősök mozgóképes feldolgozására;
csak hogy a legjellemzőbb példát említsük, az amerikaiak már elég régóta, és ha a műfaji szabályokat nézzük, többé-kevésbé egész jól is ülnek ezen a lovon. Meg hát ugye azt se feledjük, hogy kis pénz, kis foci: az a nagyjából hat és fél milliárd forint, amibe a Most vagy soha! összesen került, csak itt és nekünk tűnik olyan rengetegnek.
Összesen, mondom, mert a költségvetés majdnem a fele a fóti reformkori díszletváros megépítésére ment el, ami a jövőben bérelhető lesz más produkciók számára, vagyis könnyen elképzelhető, hogy egyszer majd tényleg behozza az árát. Annál is inkább, mert ha valami a leginkább és őszintén dicsérendő a „Petőfi-filmben”, az éppen a díszlet. Ami valóban minden elemében és részletében – beleértve az utca- és portáltáblákat, a kirakatokat, még az egyik házfalon lévő színháziplakát-replikát is – korhű, a korabeli képek, metszetek alapján újjáépített Pilvax egykori hangulata is könnyen átélhető, a városi nagytotálokkal sincs semmi baj, ahogyan azt a kínos melléfogást is sikerült szerencsésen elkerülni, hogy a márciusi ifjak végig kövezett úton haladjanak át Fillinger János kávéházától Budára.
A végéhez közeledik az 1848. március 15-i eseményeket kalandfilmes köntösben elmesélő Most vagy soha! forgatása. A produkció a tervek szerint 2024. március 15-e körül kerül majd a mozikba. A fóti filmgyárban megépített reformkori díszletváros állami tulajdonban marad, és már több magyar és külföldi filmes csapat is érdeklődik iránta. Bejártuk az izgalmas forgatási helyszínt, és azt is megtudtuk, milyen hangulatú filmre számíthatunk majd!
A mozi alapvető cselekménye ugyanis nagyjából hűen követi az ismert eseményeket: a fiatalok a bécsi forradalom kitörésének hírére másnap reggel a Pilvaxban gyülekeznek, aztán bejárják a egyetemeket, Landerernél kinyomtatják a 12 pontot és a Nemzeti dalt, délután meg jön a nagygyűlés a Nemzeti Múzeum előtt, végül az egyre dúsuló tömeggel Budára érkeznek a Helytartótanács épületéhez, mindennek megkoronázásaként kiszabadítva Táncsicsot. Mivel azonban a Most vagy soha! nem dokumentum-, hanem játékfilmnek készült,
sőt vállaltan és az elejétől világosan kommunikálva egyetlen nap kalandos-romantikusra festett krónikájaként,
egyáltalán nem ördögtől való volt az a forgatókönyvírói szándék, hogy a békés vonulgatások valószínűsíthető unalma helyett mindezt valahogyan feldúsítva kell a közönség elé tenni.
Ráadásul úgy, hogy ma, a XXI. század gyávaságában is érthetővé-átérezhetővé váljon, milyen nagy tettet vittek végre – értünk, kései utódaikért is – ezek a több mint lelkes ifjak. Akik, és ennek megmutatása egy újabb erénye a Most vagy soha!-nak, alapvetően ugyanolyanok voltak, mint egy mai tizen-huszonévesekből álló baráti társaság tagjai; akadtak köztük forrófejűek és megfontoltak, szoknyabolondok és igaz szerelemre vágyók, nagyhangúak és szerényen meghúzódók – a lényeg, hogy a nagy cél érdekében félre tudták tenni minden személyes különbözőségüket.
Ezért kár, hogy az alapvetően jól, látványosan, sőt humorosan induló sztori idővel valahogy belekormányozódik a korrekten kivitelezett akciójelenetekre is jellemző klisékbe – pedig Horváth Lajos Ottó a császári titkosszolga fő gonosz Farkasch szerepében tényleg remekel. Ugyanez sajnos nem mondható el a márciusi ifjakat játszó fiatal színészekről – a Vasvári Pált alakító Fehér Tibor és Bordás Roland Bulyovszky Gyulája kivételek –, és ami a nagyobb baj, Berettyán Nándor Petőfijéről sem. Aki külsejében tökéletes választás volt ugyan a nemzet költőjének szerepére, valahogy mégis erőtlen, súlytalan marad mind a szabadságért való küzdelemben, mind az igen karakán, sőt profin verekedő Júliával (Mosolygó Sára) való szerelemben.
Összességében tehát a Most vagy soha! látványvilágában több mint korrekt, néhány jelenetében valóban szívhez szóló, és a témája miatt nem csak kötelezően megnézendő, kellemes-akciódús hőstörténet lett.
Arra mindenképpen alkalmas, hogy mint annak idején március 15., a lelkekben szikrát lobbantson.
Ha a düh-kór már nem elég, akkor a klasszikus, jól bevált veszettség is megteszi, vagy legalábbis egy variánsa. Ettől pedig a francia veszettek szinte szó szerint tépik szét egymást.
Dunaszerdahelyi beszélgetés Tősér Ádámmal, a kerek születésnap alkalmából a sportklubról készült egész estés dokumentumfilm rendezőjével és Nagy Krisztiánnal, a DAC kommunikációs vezetőjével.
A nem túl bizalomgerjesztő előzetes ellenére a Demjén Ferenc dalaira komponált Hogyan tudnék élni nélküled? közelről sem olyan rossz, ami főleg a szerethető, szimpatikus szereplőknek és a jó ízléssel adagolt zenei betéteknek köszönhető.
Magyarországon is bemutatták a DAC filmet, a dunaszerdahelyi futballklubról szóló mozit, amely a felvidéki magyarság közösségteremtő erejének szimbólumává vált.
A hazugság lényege, hogy mire használják ezeket a valós problémákat: keleti orientáció, jogállamlebontás, feudálkapitalista önkény.
p
0
3
4
Hírlevél-feliratkozás
Ne maradjon le a Mandiner cikkeiről, iratkozzon fel hírlevelünkre! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és elküldjük Önnek a nap legfontosabb híreit.
Összesen 157 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
irmag2
2024. március 14. 18:25
Az 1848. március 15. ifjúságának tizenkét pontja és az 1956. október 23. ifjúságának tizenhat pontja a magyar hazaszeretet méltóságteljes és büszke magyar mércéje. Minden más, a ma ifjúsága által, az ezeket figyelmen kívül hagyó, ezeket nem ismerő, vagy ezeket kiküszöbölő gondolat, hazaárulás.
A kor csak egy átmeneti állapot, ugye?
makapaka2:
Az imdb-n már ŐRJÖNGENEK.
1/10... van itt minden... "a magyarok bűnös nemzet", Magyarország mindig a történelem rossz oldalán áll", "olyan ez a film, mintha a németek csinálnának dicsőítő filmet Hitlerről" stb. stb.