Herendi Gábor: Jelenleg olyan emberek készítenek filmeket, akiknek nincs sok köze a filmművészethez

2024. február 15. 15:25

A rendező szerint a mostani egy fekete korszaka a magyar filmnek, míg Andy Vajna a magyar film aranykorát hozta létre.

2024. február 15. 15:25
null

Herendi Gábor filmrendező volt a Magyar Hang Kultúrtáj című műsorának vendége.

A rendező elmondja, hogy a Toxikoma után sokat pályázott és próbálkozott az NFI-nél, de minduntalan falakba ütközött. „Jó, hát biztos feketelistán vagyok, de nem egyedül vagyok így, nagyon sok filmrendező nem jut szóhoz. Őket kéne megkérdezni, hogy ennek mi az oka, én nem tudom beleképzelni magamat az ő gondolkodásmódjukba, azt látom, hogy most az a narratíva van – ami az egész kultúrára jellemző -, hogy most mi jövünk. 

Olyan emberek készítenek filmeket, akiknek nincs sok köze a filmiparhoz, a filmművészethez” 

– fogalmazott ennek kapcsán. Hozzátette: egyelőre a végtermékekből sem azt látja, hogy túl sok izgalmas és jó alkotás született volna. Szerinte ezek a filmek nem sikerültek olyan színvonalúra, hogy be tudták volna szippantani a nézőket a moziba. „A témafelvetésük sem olyan izgalmas. Én értem, hogy most történelmi filmeket kell csinálni, mert ennek a rendszernek ez van a zászlajára tűzve” – magyarázta Herendi, ugyanakkor szerinte a történelmi filmek csak egy szűk réteget szólítanak meg. Ez alól kivételnek a Semmelweis-filmet tartja, ami – elmondása szerint – „izgalmas téma, és jól meg is lett csinálva”.

Persze, készüljön egy-két történelmi film, a környező országokban is létezik ilyen, 

de ezt így garmadával csinálni semmi értelme” 

– szögezte le.

A rendező arra is kitért, hogy mindig próbált párbeszédet kezdeményezni, de a válasz az volt, hogy majd ha beküld egy jó fogatókönyvet. „Úgy látszik, nekem ezek szerint nem sikerül jó forgatókönyvet összeraknom, mert mindegyikkel volt valami bajuk. Nem tudom áttörni ezt a falat, tudomásul vette, és abba is hagytam, mert nagy munka állandóan pályázni, és megélni a kudarcot” – jegyezte meg.

Ezt is ajánljuk a témában

A Toxikoma nem egy szabvány drogos film – Illés Gabriella a Mandinernek

„Csernus Imre azt mondta, Győző végig tudja csinálni a Valami Amerika forgatását, de minden reggel be kell szednie egy gyógyszert, amit Herendinek kell majd odaadnia neki” – eleveníti fel a Toxikoma alapjául szolgáló orvos-páciens kapcsolatot a film producere. Illés Gabriella és Herendi Gábor Szabó Győző saját kábítószerfüggő éveiről írt regénye alapján készítették el az év nagy drogos filmjét, amely ősszel kerül a mozikba. A magyar Trainspotting, vagy a Whiplash? Tényleg így kezelte dr. Csernus Szabót, ahogy a film megörökíti? Interjúnk.

A rendező szerint Andy Vajna nagyon jól látta, hogy a film műfaján belül vannak közönségfilmek és szerzői filmek. „Ő persze a közönségfilmeket preferálta, de volt annyira józan, hogy nem szabott gátat azoknak a filmeknek sem, amelyek egy szűk réteget érintettek. Ő nem szerette például a Saul fiát, de engedte létrejönni, és ezek szerintem nagyon bölcs döntések voltak. 

A magyar filmnek – tényleg lassan azt lehet mondani –, hogy az aranykorát hozta létre: sok díjjal és magas nézőszámokkal” 

– fogalmazott Herendi. Vélemény szerint ellenben a mostani vezetőket egyáltalán nem érdekli a magyar film nemzetközi megmérettetése, minden jó film az inkubátorprogram keretein belül készül, kevés pénzből. Éppen ezért szerinte most virágzik a független filmgyártás.

Keresem a lehetőségeket, jelenleg nekem is a független film a lehetőségem” – mondta a rendező, akiben az is felmerült, hogy esetleg külföldre menjen filmezni, de szerinte már lecsúszott arról, hogy külföldön befusson.

Ez egy fekete korszaka a magyar filmnek, borzasztó nagy pusztítást végez a mostani grémium” – szögezte le. Hozzátette: szerinte ez a megosztottság borzalmas, ami hazánkban van, és ez a filmszakmában is jelen van, nem beszélve a színházi világról, ahol „kivéreztetik a független színházakat”.

Én alig ismerek olyan alkotót, aki egyetértene a mostani rezsim kultúrpolitikájával” 

– mondta. „Persze, azért vannak, akik odadörgölőztek a mostani rezsimhez, és most többet szerepelnek, de ez töredéke a magyar filmeseknek” – tette hozzá a rendező, aki reméli, egyszer vége lesz mindennek.

Majd egyszer csak felébred ez az ország (...) Szeretném megérni, hogy egy új világ jöjjön” – jegyezte meg a beszélgetés végén.

Nyitókép: képernyőfotó / Kultúrtáj

 

Összesen 80 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
alexandrosz-2
2024. február 16. 06:26
Hahaha. Nem a judapesti zsidó önfényezőkör lop el mindent! Holokauszt van!
szintetikus
2024. február 15. 17:40
a magyar művészet ha kihal, az csak jót tesz a világnak
2024. február 15. 17:40 Szerkesztve
Off line. Tényleg nem akad valaki a Mandinernél aki ettől a napok óta tomboló, vírusterjesztő, adathalász támadótól megszabadítaná a fórumot? Olyan nehéz technikailag megoldani az IP bannolást? Vagy megoldható?
kobi40
2024. február 15. 17:34
Steppenwolf 2024. február 15. 17:18 / A Vajna az USÁ-ból és Nyugat-Európából hozta a magyarul is törve beszélő ifjú titánjait. Nála magyar rendező, magyar témájú filmekkel labdába nem rúghatott. Amikor már tele voltak az orgánumok azzal, hogy már elég volt a századik Hollywood-kompatibilis lószarból, kapott FOScar -díjat, vagy nem, itt leszarjuk, akkor állt elő egy hirtelenjében plagizált másik szarral. A Vajna által dotált Mindenki c. filmet felterjesztették Oscar-díjra. Az megvan? Nos, a teljes forgatókönyvet, a szöveget szó szerint a Rákosi propagandafilmből, a Dalolva szép az élet c. filmből vették át! Ha nem hiszed el, nézd meg! https://ok.ru/video/1161324726936
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!