Mindig meg kell határozni, Kós melyik időszakáról beszélünk. Ez az építészeti munkájában is látható talán, de a közéleti politikus – nem pártpolitikus – Kós 1920-ban egy törést él meg Trianonban, majd ’45 után újabb törés jön. Látásköre bővül, kényszerből fejlődött, alkotásai finomodtak.
Reményik Sándor a kortársa volt, ő írta le először a „kiáltó szó” fordulatot, amikor még „Végvárinak” nevezte magát. Ezt veszi át később Kós kiáltványában. Reményik evangélikus volt, Kós református, de a protestantizmus összekötötte őket, innen a bibliai hasonlat. Titkos társaság akartak lenni, nem akartak kivándorolni, elbujdosni, elmenni Erdélyből, ebben egyetértettek. Kós a Bibliájában tartotta Reményik “Eredj, ha tudsz” című versét.
Kós éppen akkor érkezett haza Erdélybe, amikor magyarok tömegei hagyták el a területet.
A „nem megyünk el innenhez” párosult az, hogy „szitkot, átkot” szórunk a román államra. Tevőleges, cselekvő programmal akart tiltakozni, ebben mondjuk különbözött Reményiktől, ebben volt politikus Kós, elsősorban ’20 őszétől – jelezte K. Lengyel. Veress utalt Ady 1912-es szövegére, aki Erdély elvesztését vizionálta. De Kósnak már egy 1911-es szövegében szerepel ez a konklúzió.
A románokról úgy írt, mint egy egységes nemzetről, akiknek pénze és kultúrája volt, és készek voltak megszerveződni Erdély magyar létének veszélyeztetésére, s területi következményeket emlegetett.