A fotózásnak akkor most már vége van?
Számomra igen. Negyven éve itt kezdtem, és itt, ezen a helyen fejeztem is be. Az összes negatívomat, hatvan-hetvenezer felvételt átadtam az Országos Széchényi Könyvtárnak megőrzésre.
És közben belekezdett egy nagy ívű vállalkozásba, az Olvasatok című, nyolckötetes magyar irodalomtörténetbe.
A fotózást felváltotta az írás, ami esszéket és tanulmányokat jelent. A Napút kiadója, Szondi György kérésére kezdtem írni tíz-tizenkét oldalas esszéket középiskolásoknak azokról az írókról és költőkről, akiknek a neve szerepel a tananyagban. Időközben elért bennünket a koronavírus-járvány, de a másfél éves bezártság nem börtönt jelentett nekem, hanem az ezen anyaggal való kellemes bajmolódást. Szerencsémre van egy nagy könyvtáram, és ami itt nem volt meg, azt elértem az interneten, így három év alatt – a győri Magyar Kultúra Kiadónak köszönhetően – nyolc kötetben, nagyjából ezerháromszáz oldalon jelentek meg ezek az írások. Nem irodalomtörténet, hanem kedvcsinálás az olvasáshoz. Pázmányhoz éppúgy, mint Mészöly Miklóshoz, Zrínyihez éppúgy, mint Nemes Nagy Ágneshez. Újra meg kell tanítani az embereket olvasni. Vissza kell őket téríteni a betű szeretetéhez, a szavak tiszteletéhez, a jól megfogalmazott mondatok ívének élvezetéhez.
Hogy bírja ki fotózás nélkül?
A napokban véletlenül elém került Fritz Riemann 1987-ben megjelent könyve, Az öregedés művészete. Negyvenegy évesen olvastam, és egy észrevételét jól megjegyeztem. A könyvben az szerepelt, hogy öreg korunkra minden régi, gyermekkorunkban meglévő rossz szokásunk újra előjön. Ezt a mondatot kerestem egész nap, de nem találtam, mert más észrevételeket jelöltem meg harminchat évvel ezelőtt ceruzával. Ezekből csak egyet idézek, amely megnyugtatott, sőt, aminek megörvendtem. Ez a rész a Felkészülés az öregségre című fejezetben található: „Az idős kor fölszabadíthat olyan dolgokra, amelyek iránt titkos vágyakat melengettünk, csak eddig nem jutottunk hozzá. Nem az a fontos, hogy valami jelentőset alkossunk, sőt: inkább valami játékféléhez igyekezzünk visszatalálni, ami nagyon örömteli lehet, s éppen céltalansága teheti számunkra nagyon fontossá. Ez érvényes minden olyan kifejezési módra, mint amilyen például a festés, faragás, zenélés vagy iparművészeti tevékenység. Egyáltalán nem az a cél, hogy műalkotásokat produkáljunk, hanem csakis az, hogy közben feltöltődjünk, kifejezhessünk-megformálhassunk valamit, s így talán felfedezzük az elhanyagolt belső világot. Koros emberek ilyen érdeklődésének és tevékenységének a különös vonzereje éppen a célmentessége: ezzel nem kell pénzt keresnünk, becsvágyunk kielégítését sem szolgálja, egyáltalán semmiféle határozott célunk nincs vele – ez adhatja meg a bázisát új fölfedezéseknek, tölthet el kíváncsisággal útközben saját belső mezőink felé, melyeket még nem ismertünk meg.” Miért örültem meg e néhány sornak? A kiemelt faragás miatt.
Mert amikor hetvenéves lettem, vettem egy faesztergát, és azóta járok az erdőbe fát keresni, majd a kivágott fát hazahozva kiszárítom, később megfaragom, aztán szépen megmunkálom esztergával.
A fa anyagát, erezetét, évgyűrűit, a színeit jó nézni. A forgács illata, amely egy napig tart, varázslatos, és az, hogy ezzel semmi különösebb célom nincs, roppant örömmel tölt el. Ez egy befelé vezető út, amely hihetetlen nagy nyugalmat ad.
Móser Zoltán
1946-ban született Szekszárdon. Balogh Rudolf- és Prima díjas fotográfus, író. Nagyjából hetven önálló kötete jelent meg, részben fotóalbumok, részben esszék és tanulmányok. Önálló kiállításainak száma is a hetvenhez közelít. Legutóbbi, fotográfusi munkásságát összegző könyve idén látott napvilágot Amor vitae címmel az MMA Kiadónál. Mecseknádasdon él.
Nyitókép és képek: Ficsor Márton