Honnan jött ez a motívum?
Amikor hazautaztam az egyetemről, jártam a határt. Mindig láttam valamit a fákban, egy alakot, egy jellemet. Filozófiai tartalmat.
Egyszer Visegrádon voltam, az egyetem üdülőjében. Télen senki nem akart menni, a diákok ilyenkor ingyen mehettek. Esténként egy lélek nem járt az utcán. Jöttünk haza a kocsmából, és észrevettem a falon egy fa árnyékát. Másnap lefotóztam, és onnan kezdve évekig csak fákat fényképeztem. És még egy fontos adalék a kezdetekhez: Tevelen a postán akkoriban több irodalmi folyóirathoz is hozzá lehetett jutni. A Kritika műmellékletében láttam Lucien Hervé képeit. Egy ciszterci kolostorról készült felvételek voltak. Mélyen megérintett. Ekkor döbbentem rá arra, hogy a fotó sokkal több, mint valóság. Tevelen minden vasárnap moziba jártunk. Amikor egyszer Mándy Ivánnál jártam, fél napig arról beszélgettünk, a filmművészet miért fontos nekünk. A mozi olyan nagy élmény volt, hogy filmrendező vagy operatőr akartam lenni. Egyetem után kétszer is jelentkezem a Színház- és Filmművészeti Főiskolára, de szerencsémre nem vettek fel, így maradtam fotós. A filmesek tízévente készíthettek egy filmet, kivéve a híreseket, de én akkor fotózhattam, amikor akartam, és azt, amit akartam.
Sokszor volt szerencséje.
Igen. Az Ifjúsági Magazinban volt egy levelezőrovat, kiírtam három címet, és angolul elkezdtem levelezni három lánnyal, köztük egy lengyellel. Végül ő maradt egyedül, meghívott Lengyelországba. Két hét alatt végigkalauzolt az országon. Lengyelország jelentette nekünk a nyitottságot: a jazzt, a lengyel filmművészetet; a színjátszás meg már egyetemistaként is megérintett. Varsóban láttam először valódi fotókiállítást. Sok barátot szereztem ott, a Lili nevű lány közben valahol elmaradt. Viszont Lengyelországról öt könyvet, albumot is készítettem.
Rémlik, hogy egy régi interjúban – talán Bartóktól – olyasmit idézett, hogy arra kell tartani, ahol véget ér a világ.
Erre nem emlékszem, de azt tudom, hogy Bartók és Kodály úgy indult el népdalokat gyűjteni, azzal az elhatározással, hogy először a peremterületeken, a nyelvhatáron kell végigmenniük. Akkor ezt még nem tudtam, de 1968 óta – akkor jártam végig Erdélyt egy kis motorral – az volt a célom, hogy letérjek a főútról, és olyan helyeket keressek fel fényképezőgéppel, ahová a madár is ritkán jár. Erdélybe is, Gömörbe is, az egész Kárpát-medence bejárására a kíváncsiság vitt. Egy fotós ha nem kíváncsi, akkor nem lesz fotós. Erdély főként a teveli székely osztálytársaim és tanítóim kapcsán nagyon érdekelt. Akkoriban, a hatvanas évek végén Erdélynek még a nevét sem lehetett leírni a sajtóban, csak néprajzi kiadványokban.