„Aggódom a magyar kultúráért, a magyar zenéért” – Keller András, a Concerto Budapest vezetője a Mandinernek
Interjú a Concerto Budapest vezetőjével.
„Lehetőséget kívánok adni arra, hogy ne pusztán prekoncepciók, álhírek és feltételezések alapján alkossanak véleményt terveimről” – fogalmazott a Zeneakadémia vezetői székéért induló karmester.
Nyilvánosságra hozta pályázatát a Zeneakadémia rektori székéért induló Keller András. Mint fogalmaz: azért, hogy elkerülje az esetleges álhíreket és találgatásokat, amelyekből egyébként nem volt hiány az utóbbi időben.
A pályázathoz tartozó – lapunknak birtokába jutott – közleményt változtatások nélkül közöljük:
„A rektori pályázatom határidőre benyújtottam. Azért döntöttem a nyilvánosságra hozatala mellett, mert szeretném megelőzni a találgatásokat.
Lehetőséget kívánok adni arra, hogy ne pusztán prekoncepciók, álhírek és feltételezések alapján alkossanak véleményt terveimről, hanem annak tartalmát megismerve pontos képet kapjon a közvélemény elképzeléseimről.
A Zeneakadémia magyar kultúrában betöltött szerepe jóval meghaladja egy oktatási intézmény feladatait és kereteit, meghatározó szerepet tölt be az egész ország kultúrája és műveltsége szempontjából. A kodályi eszméket kiemelten fontosnak tartom a magyar közélet és az egész zeneélet tekintetében, ezért rektori pályázatomhoz Kodály Zoltán 1953-ban a Zeneakadémián elmondott »Ki a jó zenész?« című beszéde adta az iránytűt, melynek elején Kodály így ír a Zeneakadémiáról:
»Hajdanában jobb zenészek kerültek ki innen, mint manapság. Mi ennek az oka? Van egy általános ok: a magyar szellemi élet lassú, de folytonos süllyedése…«
A jelenlegi társadalmi kihívásoknak akkor tudunk megfelelni, ha szellemileg és lelkileg is megerősítjük a következő nemzedéket, hisz ahogy Kodály is hangoztatta: »Az út a boldogabb élethez a műveltségen keresztül vezet«, és »A zene lelki táplálék, és semmi mással nem pótolható.«
Éppen ezért a pályázatomban és esetleges megbízatásomban az összefogást tartom a legfontosabb elemnek. Ha a magyar zenészek képesek egymást segítve, alkotó szellemben munkálkodni, és a jövő nemzedékét ebben a szellemben nevelni, akkor a magyar társadalomban a zeneművészet ismét arra helyre fog kerülni, ami megilleti.
A Zeneakadémián és tágabb értelemben a zenei életben legfőbb célom a konszenzus megteremtése,
hisz a Zeneakadémia rektorválasztása szakmai kérdés, fölötte áll minden politikai érdeknek.
A magyar klasszikus zene ügye, annak társadalmi szerepe, valamint a Zeneakadémia megújulása nemzeti ügy!
Arra kérek mindenkit, hogy nemzeti ügyhöz méltó módon alkosson véleményt, és nyilvánuljon meg ebben a kérdésben.
Azt kívánom, hogy bárki legyen is a Zeneakadémia vezetője, Kodály Zoltán csodálatos eszményeit kövesse, és énekeltesse meg az országot szó szerint és képletesen is: Legyen a zene mindenkié!” – áll a közleményben.
Ezt is ajánljuk a témában
Interjú a Concerto Budapest vezetőjével.
Keller András rektori pályázata olyan elemeket tartalmaz, mint a Liszt Akadémia brand, a nemzetköziség, a képzési struktúra átalakítása – ami kiterjedne a tehetséggondozásra vagy épp a roma zenei kultúrára, illetve a nyári akadémia és non-degree képzések is felmerültek –,
ezen felül új képzési irányok beemelése, a szervezeti struktúra fejlesztése és a szemléletváltás is a pályázat részét képezi.
„A Zeneakadémia nemzetközi környezetben működik, a zene világában a legkevésbé érvényesülnek a nyelvi korlátok. A Zeneakadémia brand éppen ezért nemzetközi márka, ebben a környezetben kell megjeleníteni, még ismertebbé tenni.Amikor Liszt Ferenc megalapította az intézményt, természetes volt, hogy nemzetközi tanári gárda dolgozott itt, David Popper vagy Hans Koessler már magyar művészként él az emlékezetünkben, holott magyarul sem tudtak. A nemzetköziség jellemzi a zenei felsőoktatást egész Európában, a Liszt által lefektetett alapokat e tekintetben is meg kell őrizni.
Jelenleg egyetlen külföldi oktató sem dolgozik az intézményben, ezen már rövid távon alapvetően változtatni kell”
– fogalmazza meg kritikáját a nemzetköziség hiánya kapcsán Keller.
De szó esik még a dokumentumban a Zeneakadémia finanszírozásáról, működési környezetéről és a zene ökoszisztémájának gondozásáról is, amelybe beletartozik a zeneiskolai hálózat, a zene szerepe a közoktatásban és a Bartók Konzi ügye is.
„Az intézmény működésének, az előzőekben előterjesztett rektori program megvalósításának alapfeltétele a Zeneakadémia kiszámítható, stabil finanszírozása, az elérhető források bővítése. E helyen nem feladat a jelenlegi (és különösen a jövőbeni) költségvetési feltételek számszaki tárgyalása, ugyanakkor szükséges megnevezni azokat a finanszírozási csatornákat, melyekkel a feladatok végrehajthatók” – olvasható a finanszírozás kapcsán.
Keller arra is kitér, hogy létrehozna egy úgynevezett művészeti és nemzetközi tanácsadói testületet is,
melynek tagjai Balázs János zongoraművész, Baráti Kristóf hegedűművész, Batta András zenetörténész, Bogányi Gergely zongoraművész, Kelemen Barnabás hegedűművész, Rost Andrea énekművész, Sipos Mihály népzenész, Snétberger Ferenc gitárművész, Solymosi Tari Emőke zenetörténész, Szűcs Máté brácsaművész, Takács-Nagy Gábor hegedűművész, karmester és Várjon Dénes zongoraművész lennének.
Keller András a pályázatában a következő vállalásokat teszi:
• a Zeneakadémia öt éven belül jelentősen javít pozícióján az egyetemi rangsorokban;
• az egyetem élő, inspiratív, nemzetközi közeggé válik, ahol jó tanulni és tanítani;
• itthon és külföldön egyaránt versenyképes diplomát kínál minden hallgatónak;
• emelkedik a nemzetközi oktatók és hallgatók aránya;
• stabilizálódik a Zeneakadémia gazdasági helyzete, az oktatói és a támogatói terület jövedelmei emelkednek;
• a zenészi, zenetanári pálya presztízse emelkedik, többen választják a zenét hivatásul;
• a zenetudományi kutatások terén a régió vezető intézménye leszünk;
• a Koncertközpont Európa vezető klasszikus zenei helyszínei közé fog tartozni;
• a klasszikus zenei ágazat helyzete a kultúratámogatás rendszerén belül megerősödik;
• sikerül megerősíteni az alap- és középfokú zeneoktatási rendszert;
• a klasszikus zene értékeire nyitott, értő befogadói közönség érdemben bővül.
Arra a pályára szeretném állítani a Zeneakadémiát, amelyen a nagy elődök tanítása és művészete mutatja az utat.
A zene művészetének fénysugara bevilágíthatja a következő száz évet. Kövessük a fény útját!” – fogalmazott pályázatában.
Nyitókép: Mandiner / Ficsor Márton