Hiába Karácsonyék harmincmilliós támogatása: bezár az Átrium színház
A most kezdődő évad végével, 2024 nyarán lehúzzák a rolót.
„Azt gondoljuk, hogy ameddig a közönség a progresszív, szókimondó, független színházra jegyet vált, addig az Átrium működni fog” – fogalmaz az egyik tulajdonos. A színház eddigi előadásait az Örkény Színház fogadja be.
Az elmúlt napokban futótűzként terjedt a hazai sajtóban, hogy jövőre bezár az Átrium.
A teljes kép azonban picit másképp fest.
Az Átrium a Facebook-oldalán jelentette be a Kultúrbrigád csapata, hogy mégsem volt elegendő a tavalyi közösségi kiállás, „az Átriumban zajló színházi tevékenységünket a most kezdődő évad végével, 2024 nyarán befejezzük”. Kiemelik: köszönik mindenkinek a támogatást, ám nem tudnak tovább dolgozni. De akkor pontosan mi is történik az Átriummal? Megszűnik vagy sem?
Ezt is ajánljuk a témában
A most kezdődő évad végével, 2024 nyarán lehúzzák a rolót.
A hírt szinte kivétel nélkül mindenki úgy értelmezte, hogy bezár az Átrium, pedig ez nem így van.
Csupán az épületet az elmúlt hat évben használó, a színházat előadásokkal megtöltő csapat, a Kultúrbrigád / Thea Art non-profit Kft. távozik.
Csiby Éva, az Átrium egyik tulajdonosa közösségi oldalán úgy fogalmaz: a Kultúrbrigád / Thea Art csapata elfáradt a küzdelemben és búcsúévadot volt kénytelen meghirdetni, de mindezzel együtt is elképesztően sikeres, ám küzdelmes hat év áll mögöttük.
Az Átrium azonban nem szűnik meg, és mindent megteszünk, hogy meghatározó kulturális térként fennmaradjon.
Reményeink szerint egy év elég lesz arra, hogy kitaláljuk, hogyan lehet az Átrium egy új felállásban egyszerre sikeres, működőképes és színvonalas, ahogy az utolsó 12 évben is volt” – írja posztjában Csiby Éva a maga és az Átrium Vagyonkezelő Kft. másik két tulajdonosa – Gauder Milán és Lakatos Péter – nevében.
A tulajdonos hozzáteszi: remélik, hogy a az eddigi kizárólagos üzemeltető, a Thea/Kultúrbrigád legsikeresebb és új produkciói továbbra is láthatóak lesznek, más társulatok is alkalmanként, illetve rendszeresen otthonra lelnek itt, (mint például a most is jelenlévő Dumaszinház).
Azt gondoljuk, hogy ameddig a közönség a progresszív, szókimondó, független színházra jegyet vált, addig az Átrium működni fog.
Ne feledkezzünk meg a könyvbemutatókról, a közösségi rendezvényekről, az ad6kap6 Mikulás-ünnepségeiről és számtalan egyéb sikeres programról sem: ez mind az Átrium” – jegyzi meg.
Ezt is ajánljuk a témában
Gyorssegély a fővárostól, pályázati támogatás a II. kerülettől, közösségi adakozás és a megítélt állami támogatás – megnéztük mennyi pénzt kap végül a budai magánszínház.
Csiby posztjában az Átrium történetét is felvázolja röviden: „Az Átrium 2012-es megnyitása óta már két korszakot éltünk meg: az első öt évben a színházat az Angol nyelvű színház alapítvány üzemeltette Magács László vezetésével. Ekkor került bemutatásra az azóta is nagy sikerrel játszott Őrült Nők Ketrece, vagy az Igenis Miniszterelnök úr, vagy játszott az Átriumban a Pinter Béla társulat, rendezett itt darabot Bodó Viktor, Bodzsár Márk (…) Majd 2017-ben a Kultúrbrigád/Thea Art non-profit Kft. (akik az Őrült Nők Ketrecének és több korábbi nagy sikerű előadásnak is producerei voltak) vette át a működtetést és kerültek színpadra olyan emblematikus darabok mint a 12 dühös ember, a Trianoni Csata, az Orvos, vagy éppen a Fehér Nyuszi, vörös nyuszi aminek keretében Sebestyén Balázs vagy Geszti Péter is kísérletezhetett a színpadi színészettel.”
A tulajdonos mindenkit megnyugtat: ők, mint az Átrium márkanév, s annak fizikai kereteinek és a lehetőségeinek felelősei arra készülnek, hogy a közönségükhöz méltó,
színvonalas, progresszív, bátor társulatokat és előadásokat találjanak, amik méltó utódai lesznek az elmúlt tizenegy év örökségének.
Végül Csiby Éva a magánszínházak helyzetére is kitér, ugyanis szerinte manapság nincs könnyű dolga egy magánszínháznak hazánkban, „hisz először megszűnt a TAO-támogatási rendszer, majd jött a Covid, aztán a rezsi emelkedése, és az infláció. Nem meglepő, hogy érdemi fővárosi vagy állami támogatás nélkül, ellenszélben belefáradt a Thea Art csapata a szélmalomharcba”.
Ezt is ajánljuk a témában
Harminc millió forintos gyorssegélyt biztosítanak az Átrium Színháznak.
Facebook-oldalán jelentette be az Örkény Színház, hogy szívesen adna otthont az Átrium eddig futó előadásai egyikének.
„Az Átrium Színházat az elmúlt években működtető Kultúrbrigád munkájának ellehetetlenülése a magyar színházművészet leépülésének újabb állomása. Minél nagyobb a kultúra támogatásának politikai áthatottsága, annál reménytelenebb az élénk, sokszínű, társadalmilag hasznos kulturális élet. A jelen színházi politika gyakorlata különösen romboló, mert az ideológiai megfelelés igényén túl ismét teret nyert az a vissza-visszatérő súlyos tévedés, hogy a magyar előadóművészet finanszírozása elmozdítható lenne a piacosítás felé.
Mindkét gondolat önmagában is káros, együttesen pedig a magyar színházkultúra visszafordíthatatlan elsivatagosodásához vezet”
– áll a közleményben.
„Ha a Kultúrbrigád előadásai az Átriumban nem kerülhetnek színre,
az Örkény Színház felajánlja (ahogy független társulatok esetében is tette), hogy valamely előadásukat színpadán életben tartja”
– fogalmaznak.
Az Átriumot korábban öt évig Magács László vezette, miután lejárt a szerződése, a Kultúrbrigád formáció kapta meg a lehetőséget az ingatlan tulajdonosától az üzemeltetésre. A csapat három tagja – Nyulassy Attila, Ugrai István és Zsedényi Balázs – egy gimnáziumból ismeri egymást, egyikük mozgóképelméletet tanított, a két másik fiú diák volt. Korábban ők üzemeltették a 7 óra 7 nevű portált is, ami már évek óta nem közöl bejegyzéseket. Első produkciójuk a Vaknyugat volt, amelyhez meg tudták szerezni Gothár Péter rendezőt és Alföldi Róbertet az egyik főszerepre. Alföldivel a szoros munkakapcsolat azóta is tart, a Nemzeti Színház egykori igazgatója tulajdonképpen az Átriumban rendez és játszik a legtöbbet mostanában.
Nyitókép: atrium.hu