Ari Aster amerikai rendező korábbi filmjeit szokás a horror egyfajta újraértelmezésének is tekinteni. A 2018-as Örökség és a 2019-es Fehér éjszakák radikálisan elfordulnak a horrorfilmek klasszikus kliséitől, de úgy, hogy közben használják is azokat. Ezekben a filmekben a hangsúly nem a vérfürdőn és a brutalitáson van (persze kapunk ezekből is), hanem sokkal inkább a – hogy is mondjam – mögöttük rejtőző lélektani folyamatokon.
Aster filmjei mindezzel egy mostanában kibontakozó hullámba illeszkednek (elég csak Robert Eggers igencsak súlyos debütáló filmjét, A boszorkányt megemlíteni, vagy Alex Garland Expedíció című munkáját). De nem is csak a lélektani folyamatokról van itt szó, hanem arról, hogy
ezek a filmek különféle társadalmi és ideológiai problémák felmutatásának eszközeként használják a horror-elemeket,
vagyis nem az a lényeg, hogy hogyan ölnek meg valakit, sokkal inkább az, hogy miért.
A 2018-as Örökség minden rémsége ellenére alapvetően egy családi dráma inkább (ami azért a végére egy szó szerint pokoli őrületbe csap át), a Fehér éjszakákban pedig ismét csak sokkal fontosabb szál a főszereplő lelki összeomlása, mint a külvilág egyre fenyegetőbb történései.
Aster legújabb, Amitől félünk című filmjének ismeretében is azt mondom, hogy még mindig az Örökség a legsikerültebb alkotása, ott volt képes igazán maradandóan ábrázolni egy emberi lélek pokoljárását.
Pedig ezzel az új filmmel szemmel láthatóan
az volt a célja, hogy a korábbi filmek tapasztalataiból kiindulva csúcsra járassa szorongást és a megzavarodást.
Mindez azonban nem sikerült maradéktalanul, aminek több oka is van. Ezeket az okokat később megpróbálom kicsit árnyalni, most legyen elég annyi, hogy ennél a filmnél leginkább az arányérzéke hagyta cserben.
Az Amitől félünk egy különféle fóbiáktól szenvedő férfi tudatába löki be a nézőt mindjárt a legelején. Hogy pontosan mi is a főszereplő, Beau pszichológiai diagnózisa, azt nem tudnám megmondani, de nem is érdekes. Annál érdekesebb és fontosabb a Beau-t alakító
Joaquin Phoenix színészi játéka, ami túlzás nélkül zseniálisnak mondható.
Nem rajta múlt, hogy ez a film végül is nagyszabású kudarcnak tekinthető. Az első percekben Beau születését látjuk az ő szemszögéből, ami elsőre talán nem egyértelmű, csak fokozatosan derül ki. Az, ahogy Aster a születést ábrázolja, már előre sok mindent megmagyaráz. Brutális fény – és hangélmények, tömény klausztrofóbia ez a közeledés az orvosi lámpák vakító fényéhez, ami a világba való megérkezést jelenti.