Eldőlt: fehérek lesznek a veszprémi székesegyház falai
2022. december 01. 15:07
A kritikusok ettől féltették a székesegyházat, a felújítást végző illetékesek szerint viszont menthetetlen volt a régi, színpompás festés.
2022. december 01. 15:07
p
9
21
42
Mentés
Nyitófotón: a veszprémi székesegyház új kinézete (Forrás: Castellum Vagyonkezelő Igazgatóság)
Az Építészfórum beszámol arról, milyen fejlemények történtek a felújítás alatt álló veszprémi székesegyház körül. A felújítást és átalakításokat régóta viták övezték: egyre több jel mutatott arra, hogy az eddig ismert színes festés eltűnik a falakról, s helyette fehér lesz a belső falak színe.
A legújabb fotók és beszámolók alapján ez is fog történni. Az Építészfórum tudósítása szerint az illetékesek a székesegyház terveiről is bővebben beszéltek. Mint mondták, a főtemplom megújítása során a „tervezők az épület ősiséget sugárzó karakteréhez illeszkedő, hagyományos és egységes belső tér kialakítását tűzték ki célul. Ehhez igazodnak az új, színes üvegablakok is.”
„A Főszékesegyház belső terének egységes stílusú megújításakor a századelős látványt vettük alapul. Ehhez igazodva készültek el a Waltherr Gida által tervezett üvegablakok stílusát visszaidéző új, színes alkotások tervei is, melyek egyike a bazilika védőszentjét, Szent Mihály arkangyalt ábrázolja majd” – emelték ki.
A székesegyház kinézete a felújítás előtt, 2022 elején (fotó: MTI)
A falak kapcsán a kritikusok és helyi civilek a székesegyház jól ismert, díszes és színpompás belső terét féltették a radikális megváltoztatástól. A felújítást tervező és végző illetékesek viszont nedvesedésre és sófertőzésre hivatkoztak, mondván: lényegében menthetetlenek az 1900-as évek eleji nagy átalakításkor megalkotott, majd a hetvenes években javítgatott festések.
A mostantól látható fehér szín az illetékesek szerint nem meszelést, hanem védőréteget jelent, amit a későbbiekben, valamikor a jövőben egy rekonstrukciós festés követhet majd.
Ki sem derül, ha nincs a botrány: ez az alak, Lakatos Márk járja az országot és előadásokat tart művelődési házakban a kultúra nevében... Ungváry Zsolt írása.
Ha az Egyesült Államok civilizációjáról beszélünk, akkor érdemes behatóan ismerkedni azon struktúrákkal, melyek kibontakozását és fennmaradását lehetővé tették. Pogrányi Lovas Miklós írása.
A nyugati civilizáció egy 19. századi találmány, hasonlóan a vasúthoz és a távíróhoz; Európa már a bronzkorban a globalizáció középpontja volt – állítja az Oxfordi Egyetem régészprofesszora.
Kié az első huzalos drón? Amerikai? Nem, orosz, semmi sem tudja zavarni. Kié a Lancet? Orosz.
p
0
0
2
Hírlevél-feliratkozás
Ne maradjon le a Mandiner cikkeiről, iratkozzon fel hírlevelünkre! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és elküldjük Önnek a nap legfontosabb híreit.
Összesen 42 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Losonci
2023. március 19. 23:55
Sajnos, ennek a templomnak már semmi köze sincs nemhogy a barokkori, még értékes épülethez, de a középkori eredeti templomhoz aztán már végképp semmi - köze - senki sem tudja megmondani, hogyan nézett ki kívülről, vagy belülről. Az 1910-es új épület eléggé színvonaltalan volt külsőleg, belsőleg is - egy nagyobb falusi templomra hasonlított, a tornyok nagyon "amatőrre" sikeredtek.Egyedül talán a szentély a szép szines ablakaival, és természetesen a (remélem) eredeti altemplom adta meg a rangot az épületnek.
Ami most történik, még ennél is rosszabb - hideg, rideg, lélek nélküli és száraz belső tér - egy székesegyházhoz nem méltó.
Sikerült egy elfogadható templomot, sőt székesegyházat törölni az értékes műemlékeink közül. Gratulálok!
A veszprémi díszítőfestés eredeti koncepciója ornamentika, színhasználat és felületosztás szempontjából kifogástalan, mesteri munka, amin nem lehet csodálkoznunk, mert akkor még remek díszítőfestők dolgoztak. Valamikor az Iparművészeti Főiskolán oktatták a díszítőfestést, s ezt képzést az ötvenes évek közepétől kezdték mellőzni, hagyták sorvadni, majd a hatvanas évek végén meg is szüntették. Annak idején - a századfordulón - egy Scholtz Róbert olyan minőségben festett díszítőfestést, ami annak ellenére, hogy alkalmazott művészet volt, esztétikai élményével nem maradt el az autonóm festészet mellett.
Eredeti formájában szép a veszprémi festés, a későbbi javítások viszont kontár kezeket mutatnak és a figurák szintén botrányos állapotban vannak ugyancsak az utólagos javítások következtében. A "késő Kádár korszak tapétafestő sablondíszeit" nem féltjük, mivel ezek csak a dilettáns javítás következményei. Mert senki ne gondolja, hogy az otromba stencilezés, az otromba arcok és kezek a századelő alkotásai. Ebből azonban semmiképpen nem következik, hogy a falakat fehérre kellene festeni. Nyilván egy színvonalas felújításnak ezeket a problémákat meg lehet és meg is kell oldania. Komoly dokumentáció áll rendelkezésre az újrafestéshez. A tervezett fehér fal semmiképpen nem jelenti a tájékoztatón is hangsúlyozott "hagyományos ... belső tér" megvalósítását és amikor azt hallom, hogy "...menthetetlen a régi, színpompás festés...", akkor sejtem, hogy ez a dicsérő és így egyben sajnálkozást is sugalló kijelentés lesz a hivatkozási alap a belső tér fehérre festésének. De ez nem lehet hivatkozás. Pénz van, s ha a szándék is megérik, a hívek és az oda látogatók boldogan csodálhatják azt az összhangot, ami építészeti tér, festés, plasztikai részképzés, bútorok stb. közt megvalósult.
Minden a mellet szól, ezt fel kell újítani. Fel kell újítani, mert az eredeti elképzelés jobb, szebb, hitelesebb, történelmibb volt és a műemlékek védelmének is egyedül ez felelne meg!
Fentebb említettem, nyugtalanít az a megfogalmazás, miszerint "A mostantól látható fehér szín az illetékesek szerint nem meszelést, hanem védőréteget jelent, amit a későbbiekben, valamikor a jövőben egy rekonstrukciós festés követhet majd.”, mert ez akaratlanul is elárulja, valójában nincs szándék a rekonstrukcióra, ez csak a kedélyek megnyugtatásának eszköze! Valamikor ... a jövőben ... követhet... de bárcsak tévednék ebben!