Mit jelent a megújulás a látogatók és mit a szerzetesközösség számára?
A főapátságnak már jó ideje minden évben van egy keresztényi-szerzetesi hagyományokra épülő témája, ami köré szervezzük az egész esztendő kulturális eseményeit. A keretet kicsit kibővítve 2020-ban egy négyéves tervet készítettünk, lazán egymásra épülő tartalmakkal, amelynek csúcspontja a pannonhalmi bazilika fennállásának nyolcszázadik évfordulóját ünneplő programsorozat lesz 2024-ben. Hogy ez a várható építészeti felújítások révén, ne csak fizikai értelemben legyen valóban méltó az alkalomhoz,
belül, a lelkekben is tudatos építkezésre van szükség.
Vagyis először a feltáró munkát kell elvégezni; ez történt tavaly az emlékezés évében, az idei megújulást pedig az elmélyülés követi 2023-ban, amikor a zarándoklat témája áll majd a középpontban.
A megújulás hogyan kapcsolódik az említett keresztény-szerzetesi hagyományokhoz? Nem éppen hogy az állandóság tartja meg ezeket, a bencések – mint a nyugati kereszténység legrégebbi szerzetesrendje – esetében több mint másfél évezrede?
A megújulás számomra legerősebb, leginkább érvényes jelentése a conversio permanens, vagyis az állandó megtérés. A keresztény ember érdekes módon annak van kitéve, hogy folyamatosan újragondolja a tevékenységet, azt, hogy hol tart az életében.
A szív érzékenységének és az önreflexió képességének megőrzése nagyon fontos,
ráadásul tökéletesen összecseng a benedeki regulában foglaltakkal is: „Nyissuk meg szemünket a megistenítő fénynek, és megdöbbent füllel halljuk, mire int bennünket a minden nap felénk kiáltó isteni szózat: Ma, ha az ő szavát halljátok, meg ne keményítsétek szíveteket!” (Zsolt 94, 8). Szerintem ennek az az üzenete, hogy a mindennapi találkozásokban vagy az elénk jövő kisebb-nagyobb kihívásokban mindig Isten szavát kell keresni.
A monostori élet azért mégiscsak egy zárt világ, és a buboréklét sosem barátja a megújulásnak, egymás megértésének – ezt a hazai közéletben is érzékeljük. Hogyan lehet a látszólagos ellentmondást feloldani?
A monostor zártságát alapvetően a család zártságához hasonlítanám. Egész nap az emberek között mozgunk, dolgozunk, tanítunk, intézzük a főapátság százféle ügyét, ezért muszáj, hogy legyen a mi életünkben is egy olyan hely, ahol töltődünk, ahol otthon vagyunk, ahol az alapvető kapcsolatainkat – önmagunkkal, a közösséggel, de főleg Istennel – táplálni tudjuk. Erre szolgál a klauzúra: ezt a személyes és intim terünket a fesztivál ideje alatt is védjük. Miközben azzal is tisztában vagyunk, hogy a bent sosem lehet érvényes a kint nélkül; legalábbis én ebben a kettősségben tudom igazán megélni a saját szerzetesi létemet. Gondoljunk csak a sivatagi atyákra, akik a 4. században kivonultak Alexandriából, de egyszer csak azt vették észre, hogy az emberek kijöttek hozzájuk a városból azzal a kéréssel, hogy „Atyám, mondj egy igét!” Vagyis ez az úgynevezett buboréklét sosem lehet öncélú, még a miénktől eltérő hivatású szemlélődő rendek vagy a magányos remeték esetében sem. Az egyedüllétben megélt tapasztalatokat mindig vissza kell fordítani az emberek javára. És mi, szerzetesek szintén nem vonhatjuk ki magunkat a világ akár fájdalmas vagy keserű történései alól:
ha Isten olyannyira hitt a világban, hogy egyszülött fiát adta érte, akkor nekünk is hinnünk kell benne.