„Három plusz egyes toplistás választásom: ha időrendben megyünk, akkor Bereményi Eldorádó-ja, Hajdu Szabolcs Fehér tenyér-je és Török Ferenc 1945-je, majd egy plusz, amely nem csoportosítható semmilyen sorba, de számomra az egyik legzseniálisabb film, ez pedig Tarr Béla Torinói ló című remekműve.
Ami a művészetben igazán érdekel engem, főleg a verbális műfajokban, mint a színház vagy a film, az emberi történetek. Ha sikerül erős, mély és igaz történeteket jól elmesélni, akkor rendkívüli, időtálló alkotások születnek. A művészi alkotás alfája és ómegája a sűrítés és a szerkesztés: amikor egy alkotó a létezés végtelenségéből a létrehozott műben egy érvényes saját univerzumot teremt. Amikor a műben mindenből pont annyi van, amennyi kell. Ahogy Mozart mondja az Amadeusban, mikor II. József József azzal a szófordulattal kritizálja a fiatal zseni egyik művét, hogy túl sok benne a hangjegy: »Felség ebben pont annyi hangjegy van, amennyi kell.«
Eldorádó (Bereményi Géza, 1988)
Az általam választott 3+1 filmből az első három mindegyike olyan karaktereket, élethelyzeteket és választásokat, szenvedélyeket és megszállottságokat mutat be, amelyek torkon ragadják a nézőt. Mivé alakul az ember és az emberi viszonyok egy súlyos történelmi helyzet szorításában vagy éppen kísértésében, emberség és gazemberség birkózásában? Hogyan pusztítja a hatalom azt, akinek nincs belőle, és azt, akinek van? Honnét az erő, amelyik legyőzi az erősebbet? Miért bukkan fel újra és újra a jó a vétkek végeláthatatlan labirintusában?
S a legvégén mindig nekünk szegeződik a kérdés: mi vajon kinek az életét éljük?
Azok a filmek szólítják meg igazán az embert, amelyek minél több jelenete ég bele az ember retinájába és minél alaposabb mintázata a lelkébe. Ebben döntő szerepe lehet az olyan kimagasló, egy életpálya csúcsait felvillantó színészi alakításoknak, mint például Eperjes Károlyé az Eldorádóban vagy Rudolf Péteré az 1945-ben. Máskor maga a fejlődéstörténet varázsol el bennünket, mint a Fehér tenyérben, amelyben meghatározó szerepeket nem hivatásos színészek játszanak. Ritkán, de vannak olyan filmek is, amelyek a vállalás és a megvalósítás minden elemében – a történet súlya, a forgatókönyv, képi világ, színészi alakítások, vágások, tempó – tökéletesek: amelyekben pont annyi hangjegy van, amennyi kell. Én ilyennek láttam először, s ilyennek látom ma is az 1945-öt.
1945 (Török Ferenc, 2017)