És ez a főáram.
Úgy van. Egy tehetségkutató ma tulajdonképpen egy karaoke-fesztivál, semmivel sem több. A harminc-negyven évvel ezelőtti táncdalfesztivál-slágereket énekeljük csupán újra. A negyven évvel ezelőtti sikeres zenészekre maszkírozzák a mai fiatalokat. Szerintem valami teljesen új mondanivalóval kellene előállni zenében, szövegben.
Ha a zenész pedig be szeretne kerülni a főáramba és a rádiókba, akkor slágert kell gyártania, akkor is, ha nem akarja.
És teljesen uniform nejlonzenét.
A legtöbb olyan nyálas – ez már az én egyéni ízlésem –, hogy libabőrös leszek.
Ez a kulturális önbecsapásunk?
Ez így van, kultúrnarkó.
Úgy öntjük magunkba a feldolgozott zenét, mint a feldolgozott élelmiszert, a cukrot?
Ha megnéznénk valamilyen erre való központi idegrendszeri vizsgálóeszközzel, akkor lehet, hogy azt kapnánk, hogy tényleg ugyanazt az agyterületet birizgálja mind a kettő.
Vannak jó példák a mai zenei életben? Előadók, akik kitörnek mindebből?
Most nem tudnék ilyet mondani. De azt tudnám mondani, hogy kérem vissza a rádiómat! A Petőfi rádiónak azok a szerkesztői tudnának olyat mutatni, amire sok ember felkapná a fejét.
Dalszövegeket egyébként nem ír már?
Nem írok, de
rengeteg olyan dolgot látok az életben, amiről nagyon jó szövegeket tudnék írni.
Volt egy szövegem, ami trágárabb volt, az ETA-nak az Űrdiszkója. Az nagyon hasonló volt a mai helyzethez, mert pont az akkori diszkóvilágnak az álságosságát kritizálta. Az ETA Űrdiszkójához írt szövegem tökéletesen igaz ma is, nem vesztett érvényességéből.
Ha ma írna egy szöveget, mi lenne a fő kritika a mai világgal, a magyar közélettel szemben?
Egészen biztosan kapcsolódna az alázat hiányához.
Mert ez általában jellemző a magyarokra? Vagy a politikumra utal?
Ha bővebben belemennék, az már nagyon aktuálpolitika lenne.
És ez probléma lenne?
Nem, de én annyira a szakmával foglalkozom most, hogy inkább nem mennék bele.