Ha az elérés szempontjából vizsgáljuk, egyszerűen sokkal több emberhez képes eljutni az instagramköltő, mint az, aki nyomtatott kötetekben jelenik meg, másrészt pedig az Instagramon könnyen kialakítható egy élőnek nevezett viszony a szerző és az olvasó között. Ilyen korábban soha nem volt, és nagyszerűen ismerte fel és szolgálta ki ezt az igényt Kaur is. A kérdezz-felelekek, a megválaszolt üzenetek nagyon sokat számítanak annak a generációnak, amelyik belenőtt vagy épp beleszületett az interaktivitásba. És ezek a fiatalok olvasnak. Irodalmat.
Azonban kérdés, hogy azáltal, hogy minél több emberhez eljutnak az instaversek, és terjed az irodalom, befagyasztja-e az ízlést, vagy pedig serkenti azt. Arra gondolok, hogy az instaversek hatására az olvasó megelégszik-e azok terjedelmével és mélységével, vagy elkezd kacsintgatni a mélyebb jelentésréteggel bíró alkotások felé. Erről most még kár lenne ítéletet mondanunk.
Instaversek itthon
Itthon Simon Márton könyve, a 2013-ban megjelent Polaroidok volt az első, ami hasonlóképpen működik, mint Kaur költészete. Azonban itt nem instaversekről beszélünk, hiszen nincs mögötte közösségi oldal, egyszerűen a könyvben ilyen stílusú versek találhatóak. „Nem vers, / csak tanítom beszélni a / szorongásaimat.” Simon könyve abban is különbözik, hogy itt valóban teljes történetek bontakozhatnak ki, ha valaki rászánja az időt, és mereng rajta.
A legnépszerűbb magyar instaköltő, Kemény Gabriella fiókja jelenleg huszonnyolcezer követővel rendelkezik. A posztlogika nagyban hasonlít Rupi Kaur profiljára, azaz a verseket személyes tartalmak váltják. A socialmedia-menedzserként is dolgozó nő instaversei megjelentek kötetben is, Zsebuniverzum címmel.
A versek a női emlékezet köré épülnek, hasonló a megvalósítás (és a tartalom), mint a már emlegetett indiai költőnőnél.
„Engem érdeklem a legjobban”, „Csak hadd maradjak meg / mindig ilyen hangosnak”, „nincs ott doboz / csak félsz a gondolattól / hogy szabad lehetsz”, „És most, tényleg csak a te kedvedért / berendezkedem ebben a pillanatban”.
A költőnő egyébként épp egy új könyvén dolgozik, azonban itt is kihasználja a közösségi média lehetőségeit: a Patreon nevű oldalon gyűjt támogatókat, miközben kiárusítja a könyvet: havi öt dollárért kéthetente kaphatunk fejezetet a regényből, amikor megjelenik, kapunk egy dedikált példányt, és az utószóban is megjelenhet nevünk. Tíz dollárért ugyanezek járnak, pluszba kapunk két A4-es méretű illusztrációt a könyvből, és a Patreon oldalon szavazások segítségével bele is szólhatunk karakterek sorsába, vagy a történetbe. 25 dollárért mindezek mellé már saját karakter is jár, ötven dollárért pedig kettő belőle. Van egy százdolláros csomag is, ami ugyanezeket tartalmazza, csak pluszba öt dedikált példányt és A4-es illusztrációt kapunk. Amellett, hogy újító ez a fajta regényírás, jogosan vet fel bizonyos kérdéseket az alkotó (és az irodalom) autonómiáját illetően.