Tehát nem csak egy „tehetséges” költőről, akire átmenetileg felfigyelt a szakma, hanem valami egészen másról. Olyan kaliberű költő, mint Térey János, ritkán tűnik fel az irodalmi univerzumban. Az ilyesmi tényleg azonnal látszik, noha részben megmagyarázhatatlan. Mert az persze nyilvánvaló, hogy a versek jók, a versekből összeálló könyvek is jók, de van itt még valami, amitől az egész mégis kap egy különös fényt, egy mindenki mástól élesen különböző árnyalatot. Tényleg nem tudom, mi a jó szó erre. Nem a tehetség, nem a szorgalom, nem az érzékenység, bár mindez nyilván benne van.
Térey Jánosban volt valami, ami kiemelte őt nemcsak nemzedéke derékhadából, hanem úgy általában a közelmúlt magyar irodalmából. Félve írom le, hogy a zsenialitása volt az, ami kiemelte, de tényleg nincs rá jobb szó. A zsenialitás persze megint csak nem mond semmit önmagában. Keresi itt a szavakat az ember, de hiába keresi.
Az utóbbi időben rendszeresen olvasom Babits Mihály különféle munkáit. Babits olvasása közben újra és újra Térey János jutott eszembe. De távolról sem azért, mintha Térey Babits epigonja lett volna. Egyáltalán nem. A formátum, a hozzáállás, a komolyság hasonlósága miatt. Térey lírai és emberi alapállásában hasonlít Babits Mihályra, ugyanolyan tüneménye a magyar irodalomnak, mint a nagy előd. Ilyesmi tényleg ritkán fordul elő, hogy valakin ez már viszonylag fiatalon egyértelműen látszik. Jánoson látszott és szerintem tudta is, hogy látszik. Ezzel a tudással azonban soha nem élt vissza,
nem lett belőle vátesz, tévedhetetlen megmondóember
vagy mindenek felett álló, érinthetetlen „művész úr”.