„Örök szerelem, ettől nem lehet elszakadni” – így vallott a visszatéréséről a Mandinernek az olimpiai bajnok
Szász Emese a decemberi országos csapatbajnokságon a gyermekei előtt léphet ismét pástra.
„Minden nagyvárosnak vannak nagy, kihasználatlan barnamezős területei” – mondja Charles Renfro a Mandinernek. Az amerikai építész irodája fogja megtervezni az új Közlekedési Múzeumot az egykori vasúti járműjavítóban. New Yorkban szerzett barnamezős tapasztalataikat ezúttal Kőbányán tudja majd felhasználni a nemzetközi hírű építészcsapat. Interjúnk.
A Közlekedési Múzeum kihirdetett nyertes pályaművet megalkotó Diller Scofidio + Renfro építésziroda részéről Charles Renfro építész mondott beszédet az ünnepélyes díjátadón csütörtökön, az Északi Járműjavítóban.
Beszédében Renfro kiemelkedő beruházásnak nevezte a Közlekedési megújítását célzó törekvéseket. „A múzeumoknak nagy szerepük van a társadalomban. Általában szórakoztatnak, gyakran ismereteket adnak át és megőrzik a történelmet, néha kitekintenek a jövőbe. Ritkán valósítják meg mindhármat egyszerre. A budapesti Közlekedési Múzeumnak ez sikerülni fog” – mondta beszédében.
Elizabeth Diller, Ricardo Scofidio és Charles Renfro építészirodája 1979-es alapítása óta sorra nyeri el a legjelentősebb észak-amerikai múzeumi és köztérfejlesztési projekteket.
Munkásságukból kiemelkedik a bostoni Institute of Contemporary Art, a New York-i Museum of Modern Art több fázisból álló bővítése vagy a Lincoln Center felújítása. Egyik leghíresebb alkotásuk az elhagyott manhattani magasvasútból kialakított High Line közösségi park és kulturális tér, továbbá a Moszkva szívében 2017 őszén megnyílt Zarjadje-park.
A díjátadó után Charles Renfro a Mandinernek adott villáminterjút.
***
A New York-i High Line
A kőbányai Északi Járműjavító – most
Ismerték a helyszínt? Mennyi időt töltöttek Budapesten a pályázat leadása előtt?
A csapatom hónapokkal ezelőtt ellátogatott Budapestre, és itt töltöttek egy kis időt. Miközben ők a helyszínen felmértek mindent, én New Yorkból dolgoztam a terveken az itt készült dokumentációk segítségével. Egyébként nagyon büszke vagyok arra, hogy ilyen erős mezőnyben tudtunk nyerni. Megnéztem a kollégák pályázatait, azt kell mondanom, hogy remek tervek születtek.
Mi a véleménye a dízelcsarnokról?
Elképesztő épület. A csapatommal hosszú hónapokig részletesen tanulmányoztuk a tervpályázat miatt, és azt kell mondanom, kiemelkedően izgalmas komplexum. De most itt a helyszínen érzem át igazán, a sok befektetett munkával a hátunk mögött, hogy
Fantasztikus itt állni ma. Körülöttünk ez a sok jármű! Alig várom, hogy elkezdjük a munkát.
Vitézy Dávid főigazgató egy interjúban azt nyilatkozta, hogy el tud képzelni Budapesten is hasonló megoldást, mint a High Line New Yorkban. Ismerve Budapest adottságait, erről a tervről mit gondol?
Arra most nem tudok válaszolni, hogy egy High Line-hoz hasonló sétány Budapesten megvalósítható-e. Általában
tudomásom szerint önöknél is van ilyen bőven. Szerintem az ilyen területek parkosítása és újrafelhasználása egy nagyon biztató gyakorlat, egyre elterjedtebb megoldás szerencsére. Budapest esetében is el tudok képzelni valami hasonlót.
Járt már Budapesten korábban?
Sajnos nem, a tervpályázat előtt nem jártam Budapesten.
Mi a véleménye a városról most, hogy itt van?
Csodálatos város, a szemed előtt kel életre a történelem, ahogy áthaladsz rajta. Nagyon tetszenek az itteni fenséges és büszke épületek, és az, ahogy keverednek a romos homlokzatok a modern megoldásokkal. Nagyon izgalmas helynek tartom Budapestet. Remélem, a jövőben több időt töltök majd itt.