Kihirdették a Közlekedési Múzeum új épületére kiírt nemzetközi pályázat eredményét: a New York-i High Line megálmodója tervezheti Budapest legizgalmasabb új múzeumát. Tudósításunk.
2019. február 28. 18:51
p
0
0
46
Mentés
Az amerikai Diller Scofidio + Renfro építésziroda tervei alapján készülhet el a Közlekedési Múzeum új épülete Budapesten. A hírt a Közlekedési Múzeum leendő helyszínén, a kőbányai Északi Járműjavítóban jelentették be csütörtökön. Az eseményt Tarlós István főpolgármester nyitotta meg, és adta át az első helyezettnek járó díjat Vitézy Dávid főigazgatóval közösen. Tudósításunk a helyszínről.
Nem véletlenül tartják a Közlekedésit Budapest egyik legnépszerűbb múzeumának. Az intézmény sorsát évek óta kiemelt figyelemmel követik a fővárosiak, mindenkinek van véleménye a Városligetből való költözésről. A kormány 2017-ben a kőbányai Északi Járműjavítót jelölte ki a Közlekedési új otthonának, a döntés után pedig nemzetközi tervpályázatot hirdetett a múzeum.
A pályázat világszerte nagy érdeklődést váltott ki,
végül tizenöt hazai és külföldi építészirodát kértek fel a részvételre, közülük kellett döntenie a magyar és nemzetközi szakemberekből álló zsűrinek. Ezt a döntést hozták nyilvánosságra csütörtökön, a múzeum új helyszínén, Kőbányán.
A sajtó munkatársait és a pályázaton résztvevő építészeket ezzel a régi Ikarusszal fuvarozta a múzeum.
Az Északi Járműjavító dízelcsarnokában megrendezett díjátadót nagy érdeklődés övezte, múzeumi szakemberek, építészek és újságírók is nagy számban vettek részt az eseményen. A fűtetlen csarnokban megjelent tömeg is arról árulkodik, hogy a Közlekedési sorsa különösen izgalmas kérdés most a budapesti kulturális életben.
Az eseményt Tarlós István főpolgármester nyitotta meg. Beszédében hangsúlyozta a beruházás fontosságát, és utalt a járműjavító Eiffel-csarnokában már épülő Opera Műhelyházra is.
„Ez a két beruházás együttesen Budapest legnagyobb barnamezős kulturális városfejlesztése”
– mondta, és kiemelte: ezzel a beruházással a kőbányai rozsdaövezet néhány év alatt új közösségi és kulturális központtá alakul majd át, és ez hosszú távon előmozdíthatja Kőbánya egészének megújulását. „Az újjáépített csarnok különleges helytörténeti és építészeti emlék marad, ám ezzel a funkcióváltással véglegesen bekapcsolódik a főváros vérkeringésébe és Budapestet a nemzetközi múzeumi élet élvonalába helyezi” – mondta a főpolgármester.
Tarlós István beszéde után Vitézy Dávid főigazgató részletesen bemutatta a döntés hátterét, külön kiemelte, hogy anonim tervek közül kellett választani: a zsűri nem tudta, melyik pályamű melyik irodához tartozik. Majd – mivel meghívásos pályázatot írt ki a múzeum – a nyertes kihirdetése előtt átadta a díjakat a többi helyezettnek.
A tervpályázat nyertese a Diller Scofidio + Renfro lett, a díjat Tarlós István adta át az építésziroda munkatársainak.
A múzeum sajtóközleménye szerint a világhírű amerikai tervezőiroda számos jelentős közintézményt és múzeumot tervezett világszerte az elmúlt évtizedekben. Egyik legismertebb munkájuk a New York-i High Line, ahol
egy felhagyott iparvasútból alakították ki a világ egyik legsikeresebb új sétányát és parkját.
A budapesti pályázatra is egy izgalmas, kortárs tervet nyújtottak be, ami tiszteletben tartja a terület ipari örökségét, megőrzi a MÁV korábbi dízelcsarnokát, miközben új kiállítóterekkel bővíti a már meglévő épületet.
A nyertes pályamű a dízelcsarnokot új épülettel egészíti ki, amely befelé áthatja a csarnok tereit, illetve egy szinte lebegő tető alatt új múzeumi kiállítóhelyet és többszintes városi közteret hoz létre.
„A nyertes pályamű azért is különleges, mert rengeteg lehetőséget rejt magában. Funkcióját tekintve ez volt a legjobban átgondolt terv. Múzeumként egyébként az összes díjazott pályázattal maximálisan elégedettek lettünk volna” – kommentálta a döntést Vitézy.
A bejelentés előtt nagyinterjút adott a Mandinernek Vitézy Dávid főigazgató. A hamarosan megjelenő interjúban sok részletet elárul a döntés hátteréről, a múzeum új koncepciójáról és a tervezett újításokról.
Az elmúlt százhúsz évben öt államalakulathoz tartozó Csallóközben már a klub puszta működése is csodának számít, ám a DAC a megmaradás és a nemzeti összetartozás szimbóluma lett. Dunaszerdahelyi beszélgetés Tősér Ádámmal, a kerek születésnap alkalmából a sportklubról készült egész estés dokumentumfilm rendezőjével és Nagy Krisztiánnal, a DAC kommunikációs vezetőjével.
A közlekedésről sugallt kép sokkal rosszabb annál, mint ami a valóság – állítja Lázár János építési és közlekedési miniszter. Hódmezővásárhely egykori polgármesterét a lakáshelyzetről, a MÁV reformjáról és a Fidesz esélyeiről kérdeztük, s a Vitézy Dáviddal való csörtéjéről is ejtettünk pár szót.
A korábbi főpolgármester-jelölt szerint a HVG írása „olyannyira vak és süket a budapesti közállapotokra”, hogy muszáj volt a benne szereplő tévedésekre reagáljon.
Most miért nem jut eszükbe, hogy Bécsben a metrók és a villamosok végállomásainál szinte mindenhol nagy P+R parkolók vannak, illetve a város belső része is tele van parkolóházakkal.
Papp Réka Kingavéleménycikkében „akcióhősnek” nevezte a Podmaniczky Mozgalom vezetőjét, aki egyik karjával Karácsonyt üti, a másikkal Lázár Jánossal csatázik egyre intenzívebben a Facebookon.
Ódákat zeng a helyi sajtó a PAOK csütörtöki teljesítményéről a labdarúgó Európa-ligában, miközben a görög csapat román edzője az 5–0-s győzelem ellenére is a Ferencvárost méltatta.
Több mint 10 százalékkal nőtt az egyéb építmények építése havi alapon, ami főleg a költségvetési szférához köthető, ám a cégek óvatosak. A jövőbeli fellendüléshez a gazdasági kilátások javulása szükséges, ami az egész ágazat lendületét visszahozhatja – véli a Makronóm Intézet elemzője.
p
0
0
0
Hírlevél-feliratkozás
Ne maradjon le a Mandiner cikkeiről, iratkozzon fel hírlevelünkre! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és elküldjük Önnek a nap legfontosabb híreit.
Összesen 46 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
makám
2019. március 01. 04:18
"a New York-i High Line megálmodója"
no offense... de teveztek egy felüljárót amit felvert a gaz??? a látványtervek abszolut nem illenek budapest arculatához. amellett, full üveg cucc?? voltak ezek már foliasátorban?
Jónak tűnik, csak az nem érthető, hogy a többi múzeumot miért épp a Városligetbe kell felhúzni. Föl lehetett volna általuk emelni más, lepukkadt nagyvárosi rozsdaövezeteket, nem a ligetet kellett volna megerőszakolni.
Ez jó hír, de a lebontott régi közlekedési múzeummal mi lesz?
Meg engem kicsit zavar, hogy előbb lebontották a régit, és majd csak rá 2 évvel kezdik építeni az újat.
Szerette a gyerköc is a közlekedési múzeumot, ráére volna lebontani, ha megvan az új.