„Gergő, ne már egy fideszest rakj oda” – Baranyi Krisztina Karácsony Gergelynek
Ferencváros polgármestere és fővárosi önkormányzati képviselő nem szeretne fideszes főpolgármester-helyettest, ezért beleállt Vitézy Dávidba.
Kihirdették a Közlekedési Múzeum új épületére kiírt nemzetközi pályázat eredményét: a New York-i High Line megálmodója tervezheti Budapest legizgalmasabb új múzeumát. Tudósításunk.
Az amerikai Diller Scofidio + Renfro építésziroda tervei alapján készülhet el a Közlekedési Múzeum új épülete Budapesten. A hírt a Közlekedési Múzeum leendő helyszínén, a kőbányai Északi Járműjavítóban jelentették be csütörtökön. Az eseményt Tarlós István főpolgármester nyitotta meg, és adta át az első helyezettnek járó díjat Vitézy Dávid főigazgatóval közösen. Tudósításunk a helyszínről.
Nem véletlenül tartják a Közlekedésit Budapest egyik legnépszerűbb múzeumának. Az intézmény sorsát évek óta kiemelt figyelemmel követik a fővárosiak, mindenkinek van véleménye a Városligetből való költözésről. A kormány 2017-ben a kőbányai Északi Járműjavítót jelölte ki a Közlekedési új otthonának, a döntés után pedig nemzetközi tervpályázatot hirdetett a múzeum.
végül tizenöt hazai és külföldi építészirodát kértek fel a részvételre, közülük kellett döntenie a magyar és nemzetközi szakemberekből álló zsűrinek. Ezt a döntést hozták nyilvánosságra csütörtökön, a múzeum új helyszínén, Kőbányán.
A sajtó munkatársait és a pályázaton résztvevő építészeket ezzel a régi Ikarusszal fuvarozta a múzeum.
Az Északi Járműjavító dízelcsarnokában megrendezett díjátadót nagy érdeklődés övezte, múzeumi szakemberek, építészek és újságírók is nagy számban vettek részt az eseményen. A fűtetlen csarnokban megjelent tömeg is arról árulkodik, hogy a Közlekedési sorsa különösen izgalmas kérdés most a budapesti kulturális életben.
Az eseményt Tarlós István főpolgármester nyitotta meg. Beszédében hangsúlyozta a beruházás fontosságát, és utalt a járműjavító Eiffel-csarnokában már épülő Opera Műhelyházra is.
– mondta, és kiemelte: ezzel a beruházással a kőbányai rozsdaövezet néhány év alatt új közösségi és kulturális központtá alakul majd át, és ez hosszú távon előmozdíthatja Kőbánya egészének megújulását. „Az újjáépített csarnok különleges helytörténeti és építészeti emlék marad, ám ezzel a funkcióváltással véglegesen bekapcsolódik a főváros vérkeringésébe és Budapestet a nemzetközi múzeumi élet élvonalába helyezi” – mondta a főpolgármester.
Tarlós István beszéde után Vitézy Dávid főigazgató részletesen bemutatta a döntés hátterét, külön kiemelte, hogy anonim tervek közül kellett választani: a zsűri nem tudta, melyik pályamű melyik irodához tartozik. Majd – mivel meghívásos pályázatot írt ki a múzeum – a nyertes kihirdetése előtt átadta a díjakat a többi helyezettnek.
A tervpályázat nyertese a Diller Scofidio + Renfro lett, a díjat Tarlós István adta át az építésziroda munkatársainak.
Az iroda nevében Charles Renfro mondott beszédet, aki később a Mandinerrel is megosztotta gondolatait Budapestről és a Közlekedési Múzeumról.
A múzeum sajtóközleménye szerint a világhírű amerikai tervezőiroda számos jelentős közintézményt és múzeumot tervezett világszerte az elmúlt évtizedekben. Egyik legismertebb munkájuk a New York-i High Line, ahol
A budapesti pályázatra is egy izgalmas, kortárs tervet nyújtottak be, ami tiszteletben tartja a terület ipari örökségét, megőrzi a MÁV korábbi dízelcsarnokát, miközben új kiállítóterekkel bővíti a már meglévő épületet.
A nyertes pályamű a dízelcsarnokot új épülettel egészíti ki, amely befelé áthatja a csarnok tereit, illetve egy szinte lebegő tető alatt új múzeumi kiállítóhelyet és többszintes városi közteret hoz létre.
„A nyertes pályamű azért is különleges, mert rengeteg lehetőséget rejt magában. Funkcióját tekintve ez volt a legjobban átgondolt terv. Múzeumként egyébként az összes díjazott pályázattal maximálisan elégedettek lettünk volna” – kommentálta a döntést Vitézy.
A bejelentés előtt nagyinterjút adott a Mandinernek Vitézy Dávid főigazgató. A hamarosan megjelenő interjúban sok részletet elárul a döntés hátteréről, a múzeum új koncepciójáról és a tervezett újításokról.
(fotók: MTI, Közlekedési Múzeum, Földházi Árpád)