Szédítő még csak belegondolni is, hogy a jelen írásban tárgyalt zenészek milyen régóta vannak a pályán.
Lee Konitz (nemrég töltötte be a kilencvenet) Miles Davis 1949-50-ben rögzített, a Birth of the Cool című lemezen egybegyűjtött, korszakalkotó felvételein szerepel.
Sonny Rollins (nyolcvanhét volt szeptemberben) 1949-ben vonult először lemezstúdióba.
Ahmad Jamalnak (szintén nyolcvanhét idén) az ötvenes évek elején jelentek meg az első lemezei.
Azt gondolhatnánk, hogy ezeknek a legendás zenészeknek hetven évnyi pályafutás után már nincs mit mondaniuk, a közelmúltban megjelent albumaik azonban másról tanúskodnak.
Sonny Rollins – Road Shows Vol. 3. & Vol. 4. (Okeh Records, 2014, 2016)
Newk, ahogy a világ legnagyobb élő jazz-zenészét becézik, öt éve légzőszervi problémák miatt sajnálatos módon visszavonulni kényszerült, így sem maradunk azonban új Rollins-albumok nélkül: a tíz éve útjára bocsátott, a elmúlt évtizedek kiadatlan koncertfelvételeiből szemezgető Road Shows-széria újabb és újabb darabokkal bővül.
Rollins a hetvenes évek óta – néhány kivétellel – elég középszerű stúdióalbumokat produkált (saját elmondása szerint valamiféle pszichológiai nyomás akadályozza meg abban, hogy kiteljesedjen a stúdióban), a kritikusok számtalanszor rámutattak arra, hogy a szaxofonos nagyságáról inkább a koncertjein lehet képet alkotni, a sorozat nagy erénye tehát, hogy bizonyítja: Rollins zsenialitása nem fakult meg az ötvenes-hatvanas évek karriercsúcsai után.
A három éve megjelent, a 2001 és 2012 közötti időszakot átfogó Road Shows Vol. 3.-t én gondolkodás nélkül odatenném a Rollins-életmű legjelentősebb darabjai közé, gyakorlatilag nincsen egyetlen érdektelen pillanata sem. Emlékezetesek Rollins saját szerzeményei: a Biji masszív groove-jának egyszerűen képtelenség ellenállni (itt emlékezzünk meg a tavaly elhunyt Bob Cranshaw basszistáról, aki potom ötven éven át dolgozott együtt Rollinsszal), Stephen Scott zongorista hozza a tőle megszokott egzaltált, ízes játékot, Rollins pedig nyers eleganciáját csillogtatja meg. Ugyanígy ragyogó a maga radikális egyszerűségében szuggesztív, Patanjali című téma: a nyolcvankét éves Rollinst valami révületes svung hajtja előre, játéka olykor a free jazz kakofóniáját közelíti. (Az külön érdekes, hogy Rollinsnak – aki a szvingkorban született, a bebop-forradalom idején volt tinédzser, és Charlie Parker mentorálta – a mai napig mennyire kortársi maradt a soundja.) A lemez csúcspontja mégis a Jerome Kern-sztenderd Why Was I Born: a huszonnégy perces, katartikus felvétel nagy részében Rollins és a dobos válaszolgat egymásnak, a szaxofonos nem tud kifogyni az ötletekből. Rollins előszeretettel csempész zenei idézeteket a játékába, természetesen itt is előkerülnek kedvenc patternjei: egy motívum Prokofjev Péter és a farkas-ából, Eddie Cleanhead Vinson szerzeménye, a Four, és így tovább.