Sonny Rollins – Road Shows Vol. 3. & Vol. 4. (Okeh Records, 2014, 2016)
Newk, ahogy a világ legnagyobb élő jazz-zenészét becézik, öt éve légzőszervi problémák miatt sajnálatos módon visszavonulni kényszerült, így sem maradunk azonban új Rollins-albumok nélkül: a tíz éve útjára bocsátott, a elmúlt évtizedek kiadatlan koncertfelvételeiből szemezgető Road Shows-széria újabb és újabb darabokkal bővül.
Rollins a hetvenes évek óta – néhány kivétellel – elég középszerű stúdióalbumokat produkált (saját elmondása szerint valamiféle pszichológiai nyomás akadályozza meg abban, hogy kiteljesedjen a stúdióban), a kritikusok számtalanszor rámutattak arra, hogy a szaxofonos nagyságáról inkább a koncertjein lehet képet alkotni, a sorozat nagy erénye tehát, hogy bizonyítja: Rollins zsenialitása nem fakult meg az ötvenes-hatvanas évek karriercsúcsai után.
A három éve megjelent, a 2001 és 2012 közötti időszakot átfogó Road Shows Vol. 3.-t én gondolkodás nélkül odatenném a Rollins-életmű legjelentősebb darabjai közé, gyakorlatilag nincsen egyetlen érdektelen pillanata sem. Emlékezetesek Rollins saját szerzeményei: a Biji masszív groove-jának egyszerűen képtelenség ellenállni (itt emlékezzünk meg a tavaly elhunyt Bob Cranshaw basszistáról, aki potom ötven éven át dolgozott együtt Rollinsszal), Stephen Scott zongorista hozza a tőle megszokott egzaltált, ízes játékot, Rollins pedig nyers eleganciáját csillogtatja meg. Ugyanígy ragyogó a maga radikális egyszerűségében szuggesztív, Patanjali című téma: a nyolcvankét éves Rollinst valami révületes svung hajtja előre, játéka olykor a free jazz kakofóniáját közelíti. (Az külön érdekes, hogy Rollinsnak – aki a szvingkorban született, a bebop-forradalom idején volt tinédzser, és Charlie Parker mentorálta – a mai napig mennyire kortársi maradt a soundja.) A lemez csúcspontja mégis a Jerome Kern-sztenderd Why Was I Born: a huszonnégy perces, katartikus felvétel nagy részében Rollins és a dobos válaszolgat egymásnak, a szaxofonos nem tud kifogyni az ötletekből. Rollins előszeretettel csempész zenei idézeteket a játékába, természetesen itt is előkerülnek kedvenc patternjei: egy motívum Prokofjev Péter és a farkas-ából, Eddie Cleanhead Vinson szerzeménye, a Four, és így tovább.
A tavaly kiadott Road Shows Vol. 4. az előzményhez képest viszonylagos csalódást kelt, a legizgalmasabb felvétel talán a Professor Paul, a Without a Song című sztenderd absztrakt átirata. Itt van még a hetvenes évekből származó Disco Monk is – a cím nem csal, valóban Thelonious Monk zenéje és a diszkóritmusok elegyednek itt össze, aminek a puszta gondolata is elborzasztó. A felvétel a sületlen humorizáláson túl valóban nem mutat sokat, talán el lehetett volna hagyni. A többi szám – néhány ballada, egy Horace Silvernek címzett blues stb. –, nem hoz különösebb meglepetéseket, ami persze nem azt jelenti, hogy ne lennének élvezetesek: Rollins még ebben a kicsit unalmasabb formájában is úgy odateszi magát, amiről a legtöbben álmodni se merhetnek. Mindent összevéve: a Road Shows-albumok mementói annak, ami Rollinst valóban naggyá teszi: az az ösztönös, elementáris őserő, mely a játékában lüktet, nem csupán a zsigereinkbe hatol – a szellemünket érinti meg, „intellektuálisan” ragad meg bennünket, ahogy egy amerikai jazz-újságíró fogalmazott. Várjuk az ötödik (meg a hatodik meg a hetedik) részt.