Eliot kultúraelmélete se nem individualista, se nem elitista: Kritikával illeti Matthew Arnold egyénközpontú kultúra-felfogását, aki – véleménye szerint – nem vet számot az egyén beágyazottságával. Karl Mannheim kulturális elit elméletét ugyancsak alkalmatlannak találja a kultúra egységének megragadására, kultúra és vallás egységben való szemlélésére. Mannheim osztály-központú meghatározásával vitatkozva kijelenti, a társadalom minden tagjának megvan a maga szerepe a kultúra őrzésében és átadásában. E feladatokat nem lehet egyetlen osztályra bízni, noha a szellemi elit lehetőségei szélesebb körűek és ebből adódóan felelőssége is nagyobb, mint a társadalom többi tagjának. A kultúra átadásának első számú csatornája a család, hiszen a társadalom sejtjén belül sajátítjuk el nem csak a vallást, hanem a többi társadalmi normát is, amely megkülönbözteti nemzetünket a többitől. Osztályidentitásunk is első sorban a családon belül formálódik. A kultúra letéteményese továbbá a természetes arisztokrácia, mely nem születési előjogai, hanem kiemelkedő képességeinek köszönhetően rekrutálódik a nemzet tagjaiból és tesz szert befolyásra. (7)
Eliot kultúra-fogalma megkerülhetetlenné vált a konzervatív kultúrafilozófiai gondolkodásban. „[A] kultúrának e sajátos konzervatív felfogása egyértelműen a kultúra identitásteremtő és fenntartó szerepét állítja középpontba: a konzervatívok szerint a politikai és nemzeti alapon szervezett társadalmak számára mindig is a kultúra biztosította a meghatározó azonosulási kereteket” – írja Egedy Gergely.(8) Az is nyilvánvaló ugyanakkor, hogy az identitás alapjaként a kultúra nem csak az önmeghatározást teszi lehetővé, hanem a másoktól való elhatárolódást is. Egy kultúra attól az, ami, hogy a többitől különbözik. Valószínűleg e gondolattal is összefügg, hogy Eliot a kultúrát a „határok megvonásával kapcsolta össze az Oxford English Dictionary szócikkére utalva” – állítja Egedy Gergely. (9) Horkay Hörcher Ferenc a magyar nyelvű kiadáshoz írt Utószavában ugyancsak felhívja a figyelmet a határmegvonás fontosságára: „…Eliot (…) a kultúrát nem azon liberális felfogás szerint értelmezi, mely e fogalmat a szabadsággal és a demokráciával próbálja összekapcsolni. Eliot bátran vállalja a háború után Európában általánossá váló baloldali értelmiségi beállítódással szemben egy tradicionalista kultúraeszmény képviseletét.” (10) Roger Scruton Eliotot egyértelműen a legforradalmibb angol nyelvű irodalomkritikusnak tartja Samuel Johnson óta. Mint mondja, nélküle, a toryzmus filozófiája teljesen kiüresedett volna az elmúlt száz évben. (11)
Eliot egyik legfőbb szellemi partnere és barátja, Christopher Dawson is reflektált Eliot kultúrafilozófiájára. Szerinte a kultúra és vallás fenoménját mindig is egyfajta dualizmus jellemezte: a két jelenséghalmaz azért sem lehet tökéletes átfedésben egymással, mert a kultúra alapvetően immanens, jelen világunkba foglalt és szigorúan emberi alkotás, míg a vallás „tömegközéppontja” ezen a világon kívül van. A vallást ebből kifolyólag számos kritika éri a modernitás részéről, mondván, a haladás és a civilizáció épülésének kerékkötője. Ez így is van, ha a kultúrát nem tartjuk egyébnek, mint az emberiség természetes alkalmazkodását a környezet jelentette kihívásokhoz. A vallás azonban zavaró befolyással rendelkezik: fenntartja magának a jogot, hogy elzárja az ember elől a barbarizmusba visszavezető utat, mely a természetes tökéletesítés önámításához vagy a szocialista Utópia álomországába vezet.
A vallás tehát korlátoz, de ezáltal nem megfoszt, hanem teret nyit: megnyitja az ember előtt a valóság teljességét, szemben a szélsőséges racionalisták megcsonkított, szellemi valóságtól megfosztott világával.
Dawson egyetért Eliottal abban, hogy a keresztény hit lényegéhez tartozik a meggyőződés, mely szerint a transzcendens isteni princípium egy alkalommal már beavatkozott az emberi történelembe. Ennek a hitnek tényként való kezelése radikális következményekkel jár a keresztény történelem és politikaszemléletre nézve. Megnehezíti a keresztény kultúra (földi eszközökkel való) vizsgálatát, és az ideális keresztény kultúra földi megvalósítását. E problémának a tudatában kell lennünk, miként annak is, hogy ez a felismerés évszázadokon keresztül meghatározta a politikai gondolkodást. A probléma ugyan enyhébb formában jelentkezett, mivel vallási meggyőződések közös külső normaként fogták közre az emberek életét, tudományos, művészeti és viselkedési szabályok formájában. A modern állam irányítói azonban elhagyták ezeket a szabályokat, és még inkább elutasítják ezeket a mai társadalmi mérnökök. Utóbbiak minden korábbinál hatalmasabb befolyást szereztek gondolataink irányítása fölött.
A mai zsarnokoknak olyan totális eszközrendszer áll rendelkezésére a néptömegek tudatának befolyásolására, melyről egyetlen korábbi hatalom sem mert álmodni. Ebben a helyzetben különösen nagy szükség van olyan gondolkodókra, mint T.S. Eliot, aki a társadalmi mérnökökkel és szociológusokkal saját terepükön vállalja a küzdelmet – zárja konklúzióját Christopher Dawson.
***
Jegyzetek:
(1) A Moot kör tagsága 23 főt számlált, évente két-három alkalommal jött össze, 1941-ben pedig négyszer. A találkozókon körülbelül egy tucat ember vett részt, a szellemi munka mikéntje a mai workshopok eljárását idézi: a találkozók előtt a résztvevők (többségben) már előre leadtak egy írást, melyet az összejövetelen megvitattak. A legtermékenyebb szerzők Mannheim Károly és H. A. Hodges volt, őket követte J. H. Oldham. Az informális csoportosulás működésének korai szakaszában előfordultak olyan alkalmak is, mikor tematikus alegységekbe szerveződve gyűltek össze megvitatni természetjogi, teológiai vagy pedagógiai problémákat. Az összejövetelek között intenzív levelezés is zajlott, melyek egy részét már feldolgozták és életrajzi vagy gyűjteményes kötetekbe szerkesztve kiadták. A Moot kör felépítéséről bővebben lásd: The Moot Papers. A Moot kör tagjainak levelezéséről bővebben: Clary, Betsy Jane: Rethinking the Future: The Correspondence Between Geoffrey Vickers and Adolph Lowe. Journal of Economic Issues, March, 1994. Valamint: Kojecky, Roger: T. S. Eliot's Social Criticism, 1971, (javított kiadás 2014). 9. 'A Christian Elite' című fejezete nyújt áttekintést a Moot tagjainak egymáshoz fűződő viszonyáról. Továbbá: Mullins, Phil and Jacobs, Struan 2006 T. S. Eliot’s Idea of the Clerisy, and its Discussion by Karl Mannheim and Michael Polanyi in the Context of J.H. Oldham’s Moo.t Journal of Classical Sociology July 2006. 6 147–156. Schuchard, Margret, ‘T.S. Eliot and Adolph Lowe in Dialogue The Oxford Ecumenical Conference and After - New Letters and More about the Moot’, AAA: Arbeiten aus Anglistik und Amerikanistik, Bd. 31, H. 1 (2006), 3–24. Hasznos adalékok olvashatók még az alábbi A. R. Vidler: Scenes from a Clerical Life, címmel 1977-ben megjelent önéletrajzi írásában.
(2)A szöveg egy részét Pető Zoltán fordításában közölte a 2012-es Miles Christi Évkönyv
(3) A kultúra meghatározása. Budapest: Szent István Társulat, 2003. Ford. Lukácsi Huba
(4) The Idea of Christian Society. In: Christianity and Culture. Harcourt Brace. É.n. 35. O.
(5) Eliot: Idea p. 35.
(6) Coleridge: On the Constitution of the Church and the State. London: Hurst, Chance and Co. 1830.
(7) A „Natural Aristocracy” az angolszász konzervativizmus egyik visszatérő, nagy témája. Erről szóló elméleti áttekintést lásd: Russell Kirk: Rights and Duties, Reflections on Our Conservative Constitution. Dallas: Spence Publishing Company, 1997. II. rész, 5. Fejezet. A kifejezés óriási karriert futott be Edmund Burke óta a konzervatív mozgalmon belül.
(8) Egedy Gergely: Vallás és kultúra T. S. Eliot társadalomfilozófiájában. 2. Rész. Magyar Szemle, XXV. 5-6. szám.
(9) Egedy Gergely: Vallás és kultúra T.S. Eliot társadalomfilozófiájában. 1. Rész. Magyar Szemle XXIV. 1-2. szám.
(10) Hörcher hozzáteszi, Eliot tanulmánya normatív esszé, mely leszögezi, hogy a társadalom és a kultúra számára egyaránt az a kívánatos és a hasznos, ha a kultúrát nem a korlátlan szabadság és a minden alapot nélkülöző invenció játékszerének tekintjük. Ugyanis a kultúra az, ami meghatároz bennünket, mely identitással ruházza fel az egyént és közösségét. Horkay Hörcher Ferenc: Utószó. In: T.S. Eliot a Kultúra meghatározása. Budapest: Szent István Társulat, 2003.
(11) Scruton: T. S. Eliot as Conservative Mentor.
E szöveg megszületését anyagilag és szakmailag támogatta az Magyar Művészeti Akadémia és a Molnár Tamás Kutató Központ. A kritikai észrevételekért sok köszönettel tartozom az alábbi személyeknek: Dr. Balogh Gábor, Dr. Frenyó Zoltán, Dr. Mezei Balázs.